PDA

Se full versjon : Hmm... Langtidsammin... Til de grader... Fra youtube

September
12 Oct 2007, 13:45
http://www.youtube.com/watch?v=uHRyRCHuQ7g

Hva synes dere? Dette barnet er 8 år. Jeg kan ikke noe for det, men det blir litt for voldsomt for meg dette. Selv om det er litt fint også.

Det er ikke ment som kritikk til feks Perle som har ammet barnet til det ble ganske stort altså! Jeg bare synes det er stooor forskjell på å amme en 4 åring (som jeg skrev om i en annen tråd i dag), og det å amme en 8 åring.

Jeg kan bare ikke noe for det, men jeg føler at hun har dratt det litt for langt.

Men jeg må understreke at jeg synes langtidsamming og tandemamming er helt supert!!! Men som sagt. Det er forskjell på å amme noen på 4 og noen på 8...

Spent på å høre hva dere sier.

Løvemamma
12 Oct 2007, 13:55
Hmm, ja kjenner meg litt delt her altså. (Lurer på om dette var samme familie som var med i en dokumentar om langtdisamming på tvnorge...) Men hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg hun er for gammel. Klarer ikke helt gi noen grundig forklaring på hvorfor, men det er følelsen bare her.

cetes
12 Oct 2007, 13:56
Hun har vært med på en dokumentar, ved sammen navn, som gikk på tvn en gang i fjor mens jeg var gravid...

Da ble det også nevnt at storesøster var kjempesjalu på lillesøster, fordi storesøster hadde mistet sugeevnen...

Jeg syns det er litt rart å amme så store barn, men for all del de må gjerne gjøre det....
På en annen side så er hun jo kjempeheldig som har klart å beholde melken så lenge!

September
12 Oct 2007, 13:56
Hmm, ja kjenner meg litt delt her altså. (Lurer på om dette var samme familie som var med i en dokumentar om langtdisamming på tvnorge...) Men hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg hun er for gammel. Klarer ikke helt gi noen grundig forklaring på hvorfor, men det er følelsen bare her.

Ja, det er slik jeg føler det også.

Jeg respekterer denne mammaens valg, men... Jeg tenker også på det sosiale aspektet ved det. I forhold til venner av barna o.l.

SusyQ
12 Oct 2007, 13:58
Oj, ja det kan man kalle langtidsamming.
Vet ikke helt jeg. Jeg er jo forsåvidt enig i alt det den damen sier. Det ER trist at verden har blitt slik at en pupp har mer med sex å gjøre, enn å gi næring til barn. Synes nok likevel at 8 år kanskje er litt stort.

Jeg hadde aldri klart å amme så lenge, det vet jeg.

September
12 Oct 2007, 14:01
Ja, damen har jo i utgangspunktet veldig fine holdninger. Jeg bare synes hun har tatt det litt langt i forhold til min smak.

Men som sagt, jeg respekterer henne!

Ferskna
12 Oct 2007, 14:11
Jeg syns det er litt ekkelt.

Sashimi
12 Oct 2007, 14:14
men denne var fin da :)

http://www.youtube.com/watch?v=7zIt62iEKtU&mode=related&search=

(litt off the topic kanske men... :sparke:)

September
12 Oct 2007, 14:18
teamor: den var fiiiin:D

Sashimi
12 Oct 2007, 14:34
også dette da :fnis:

http://www.youtube.com/watch?v=mGdprEildNI

noen som klarer det??

Løvemamma
12 Oct 2007, 14:44

noen som klarer det??

Wow! Tenkt så koselig babyen hadde det bakpå der da!

Garfield
12 Oct 2007, 14:46

noen som klarer det??

Det der hadde jeg ikke turd engang. Ser for meg babyen i full fart på tur ut mitt i en piruett....grøss

Vims
12 Oct 2007, 14:59
Det er definitivt uvant å se så store barn die. Men jeg hører og skjønner også hennes argumenter.
Og tviler sterkt på at ( og håper at ikke) dette er noe som gjøres offentlig eller med venner på besøk. Det tror jeg ikke hadde vært bra for barna i dagens samfunn.

Men til pattedyr å være, og ut fra svangerskapslengde og hvor mange år det går før vi er kjønnsmoden, så er jo 7-8 år egentlig veldig naturlig ! Feks elefanter, som vi kan sammenligne oss med sånn sett, de ammer i mange mange flere år enn oss mennesker! Bare som en liten tankevekker...
Men så har nok elefanter andre sosiale regler enn oss, da...

September
12 Oct 2007, 15:03
Men så har nok elefanter andre sosiale regler enn oss, da...

Heheh:knegg:

JifraNord
12 Oct 2007, 15:07
syns det blir litt ekkelt ja... tru hvordan vennene har reagert når de har sett det her..

cetes
12 Oct 2007, 15:08

noen som klarer det??

:hjerteballong:

fiona
12 Oct 2007, 15:20
vet dere, hadde dette vært i asia,afrika eller ett land i en et slags krise hadde jeg IKKE reagert på noen som helst måte.

Serendipity
12 Oct 2007, 15:35
Jeg personlig reagerer nok på det å amme et så stort barn. Spørsmålet kan nok stilles hvor grensen går for stort barn, men for meg personlig blir en 8-åring for stort. En 6-åring også... Da tenker jeg litt på alt det sosiale rundt det, hva sier vennene om dette og hvor godt takler det diende barnet at folk rundt reagerer på ammingen? Jeg synes nok en 8-åring er så stor at han klarer så mye selv, har blitt så selvstendig.

Chance
12 Oct 2007, 15:35
I mine øyne føles det litt unaturlig å la en åtte åring die..
Greier liksom ikke helt å sette fingeren på hvorfor jeg syns det, da..
Barnet blir så stort, og det trenger da strengt tatt ikke mm mer, vil jeg tro.
Jeg hadde hvertfall ikke greid å amme så lenge.. For min del håper jeg Leander slutter å amme før han er tre. (Mest med tanke på at vi ønsker oss flere. Jeg orker ikke helt tanken på å tandemamme..)

@ngel
12 Oct 2007, 15:36
Jeg synes åtte år er i det lengste laget ja...
Men hun må jo for all del gjøre det om det føles rett for henne...
Tenker også litt på hva vennenne hennes sier når de ser henne på tv.

Serendipity
12 Oct 2007, 15:39
Dere med større barn selv - klarer dere å relatere til dette? Eller HVORDAN kjennes tanken ut?

mara
12 Oct 2007, 15:40
jeg har deltatt i en duskusjon om dette før og følte alt ble feil uannsett..

jeg tenker litt på hvem som har behovet -mor eller barn når de blir så store..

men de store jentene er søte da ;) -bedre enn mango :knegg: (eller var det meloner? eller begge deler)

Oliven
12 Oct 2007, 15:59
Mammaen virker veldig klok og god, men jeg føler at det er noe som skurrer her. Kanskje jenta skulle fått hjelp til å komme til neste trinn i livet?

Jeano
12 Oct 2007, 16:03
Jeg så dokumentaren da dette gikk på tv.
Jeg syntes det så koselig ut på en måte.
De to jentene hadde så mye fint å si om mm, hun på 5 savnet det så velldig.
Eldste jenta ble sint da hun fikk høre at minste jenta enda fikk pupp, for det ville jo hun også.

Denne minste jenta ble velldig lei seg da hun tilslutt ikke fikk til å die mer, det smaker jo bedre en vannmeloner sa hun:)

Men det er også dette ujente jeg er redd for anng langtidsamming. Forde jeg ikke vet når det slutter når man selvavvenner

C
12 Oct 2007, 16:06
In short:

:kvalm:

Sashimi
12 Oct 2007, 16:07
Mammaen virker veldig klok og god, men jeg føler at det er noe som skurrer her. Kanskje jenta skulle fått hjelp til å komme til neste trinn i livet?

ja det er noe sånt jeg tenker..

Chance
12 Oct 2007, 16:20
En ting jeg reagerer på når jeg ser det, er hvor utrolig "puppesentrerte" de jentene er. Og sjalu, hun ene hvertfall, for at hun ikke greide mere..
Er ikke gjennomsnittlig "normal" selvavvening mellom 3-4 år?
Hva skjedde da i så fall med disse jentene? Pushet mammaen på?

Løvemamma
12 Oct 2007, 18:19
Ja, jeg lurer også litt på hvems behov som dekkes her. Og hvilket behov dekker jentene på denne måten? Er det dette som skal til for å få kos av moren? Jeg vet ikke - og vil aldeles ikke anta noe heller, men jeg undrer litt. Moren virker jo reflektert her, men det stilles jo ikke så dyptgående spm for henne smotivasjon heller...

Serendipity
12 Oct 2007, 19:03
Dytter litt på denne, for jeg synes det er en interessant tråd :)

Magica
12 Oct 2007, 20:59
Personlig synes jeg ikke det er helt naturlig å la en åtteåring die.Jeg er enig i mye av det moren sier(på den dokumentaren gjorde hun jo det),om seksualisering av noe som er helt normalt,men for meg er det rett og slett ikke mulig å se hvorfor en åtteåring skal amme-trygghet,kos,nærhet osv får hun jo strengt tatt dekket på andre måter og?Jeg mener barn bør ha hatt en avvenning,forhåpentligvis en naturlig en,lenge før de når åtte år.

Perle
12 Oct 2007, 21:04
Tja, hva skal jeg si? Jeg har jo "bare" ammet en femåring. Det er stor forskjell på det og en 8-åring. Da Prinsessen var 3 år klarte jeg ikke å se for meg at jeg ammet henne når hun var 4-4.5 år. Men jeg vokste jo med ammingen, så da hun var blitt så gammel føltes det å amme henne helt naturlig.

Jeg tror ikke jeg hadde ammet en 6- eller 7-åring, men jeg kan ikke være helt sikker. Jeg fikk kraftig aversjon mot å amme Prinsessen det siste halvåret, så derfor tror jeg at min personlige grense ligger på ca 5 år. Men kanskje vil grensen min være annerledes med et annet barn? Det vet jeg i alle fall ikke enda. Aversjonen artet seg slik at jeg følte et fysisk behov for å være voldelig mot henne mens hun diet (klype, klemme, dytte, osv). Det var kun i forbindelse med ammingen, som å skru av og på en bryter. Jeg tror derfor at vi er programmert for hvor lenge vi skal amme, hvor lenge det er hensiktsmessig for å gi arten som helhet optimale vilkår for overlevelse. Vi har en intuisjon som styrer dette for oss. Det er vel intuisjon som styrer hvor lenge andre pattedyr ammer også. Basert på det jeg har lest, resonnert meg fram til, og tror, mener jeg at 4-6 år er det som var naturlig og optimal ammelengde i "tidenes morgen". Derfor vil jeg vel påstå at å amme i 7-8 år er å tøye grensene noe. Men helt ekstremt er det ikke. Jeg leste et sted en gang at det var en folkegruppe et sted som ammet i 15 år.

Noen tenker på hva omgivelsene sier om dette og hvordan det vil påvirke barna som ammer så lenge. Jeg tror de fleste barn som selvavvenner i vårt samfunn, (og kanskje i tidligere tider også) regulerer dette selv. De slutter når de føler at de er for store for å amme og de blir redde for hva vennene sier. I alle fall ville ikke Prinsessen at jeg skulle si noe til noen det siste halve året. Og flere måneder etter siste ammestund sa hun en gang til meg: Jeg har lyst på pupp, men vil ikke ha". Du skal få hvis du vil ha, sa jeg, og spurte hvorfor hun ikke ville ha. Da sa hun at hun var for stor. Lysten var der altsp fortsatt, men hun valgte å avstå fordi hun følte hun var for stor.

Disse jentene var muligens noe puppefikserte, men det handler litt om at de har et veldig avslappet forhold til brystene og ammingen også, tror jeg. Det har vi også her i huset, men mine jenter er slett ikke puppefikserte på den måten som de jentene vi så var.

Når noer stiller spørsmål til hvem det er som har behov for ammingen, mor eller barn, blir jeg litt sur. Mine erfaringer er i alle fall at det er krevende å amme et stort barn, og det tror jeg andre langtidsammere også vil synes. Jeg tror at for mange av oss som langtidsammer (jeg kan naturlig nok ikke si for alle) så handler ikke ammingen om oss, men om barnet. Jeg har ingen rett til å ta ammingen fra barnet, det er sunt og bra og barnet gir uttrykk for at det trenger dette, og da føler jeg at jeg ikke har noen rett til å ta dette fra barnet, det er en rettighet barnet har. Og da holder man ut. Men igjen, nå har jeg bare erfaring fram til fem år, og snakker ut fra det. Men de som ammer 7-åringer tenker kanskje likedan?

Mamma Mø
12 Oct 2007, 21:14
Når noer stiller spørsmål til hvem det er som har behov for ammingen, mor eller barn, blir jeg litt sur. Mine erfaringer er i alle fall at det er krevende å amme et stort barn, og det tror jeg andre langtidsammere også vil synes. Jeg tror at for mange av oss som langtidsammer (jeg kan naturlig nok ikke si for alle) så handler ikke ammingen om oss, men om barnet. Jeg har ingen rett til å ta ammingen fra barnet, det er sunt og bra og barnet gir uttrykk for at det trenger dette, og da føler jeg at jeg ikke har noen rett til å ta dette fra barnet, det er en rettighet barnet har. Og da holder man ut. Men igjen, nå har jeg bare erfaring fram til fem år, og snakker ut fra det. Men hde som ammer 7-åringer tenker kanskje likedan?
Takk for at du skrev dette. Prøvde å svare i tråden tidligere i dag, men fikk det rett og slett ikke til når jeg så oppkastsmilien lenger opp. :klemse:

siemens
12 Oct 2007, 21:56
Perle: kjempefint og interessant svar på en del av det å amme som må oppfattes som kontroversielt i en del fora (men kanskje ikke dette).

Jeg må for min personlige del si (uten å ha sett på youtubelinken) at tanken på å amme et så stort barn er veldig fjern. Jeg tenker at ai et fysiologisk perspektiv er 4-6 år for gammelt også. I menneskehistoriens unge år var det helt sikker nødvendig å amme lenge for å dekke opp næringsbehovet, og det samme gjelder garantert i en del kulturer per i dag, men i vår vestlige verden mener jeg at man ikke behøver ammes så lenge ernæringsmessig. Jeg tenker at utover ca 2 års alder er det andre ting som styrer det at man fortsatt ammer.

Jeg vet ikke om jeg er enig med Perle i at ammingen er en rettighet barnet har, og er heller ikke sikker på om jeg er enig i at barnet behøver ammingen i så stor alder - men respekterer din måte å se det på. Ammingen er på en måte en forlengelse av navlestrengen - når er det rimelig at den "kuttes" i et menneskes liv? Er det kun selvregulering som skal gjelde som rettesnor? Jeg bare spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg vet svaret.

Jeano
12 Oct 2007, 22:49
Jeg tenker som så.
Jeg ammet ikke jentene, derfor er Bobble min prøveklut hva amming har å si.
På den ene siden vil jeg amme han helt til han ike vil mer, på den andre siden er jeg redd for at dette kan ta år.
Nå er han snart 3 og han ammes om kveldene fortsatt, forde jeg ser at han har et velldig sterkt behov for det.
Jeg syns nok at han er litt stor, men ikke for stor enda.

Men får jeg et barn til så kommer denne til å bli ammet uten at jeg kommer til å prøve å avslutte sånn jeg har gjort med Bobble. For nå har Bobble kjørt opp løpet på en måte. Så kanskje synes jeg ikke det er rart å amme nr 4 til den er 5-6.
Nå har jeg jo hele tiden hørt at han er stor som 1. åring, og fått mas på ammeslutt. Neste gang regner jeg med at de ikke gidder å mase på meg;)

Kinemor
15 Jan 2008, 02:24
Jeg synes det var ekkelt, rett og slett...

Anton
15 Jan 2008, 11:37
Jeg har en tiåring og tanken på å skulle ha ammet ham for kort tid siden (eller sjuåringen!) er svært fjern. Mine har sluttet å die ved ca nøyaktig to år, de har vist tegn til at det ikke var så "viktig" lenger og så har jeg tatt avgjørelsen. Det har tydeligvis vært riktig tidspunkt, for det har gått veldig greit. Alle husker at de sluttet, forresten, og har en liten melankoli i forhold til det. Det vil man vel ha omtrent uansett når man slutter (jfr Perles sitering av datteren), som med alt annet man slutter med. Jeg mener en åtteåring burde være på et annet stadium i forhold til foreldrene sine. De blir gradvis større og løsriver seg mer og mer, men her er tydeligvis løsrivelsen skjedd asymetrisk.

Saphy
15 Jan 2008, 22:07
Jeg husker jeg så denne dokumentaren da den ble vist på tv. Det var nok før jeg var gravid med snupp (tror jeg), eller mens hun var i magen. Da jeg så den syntes jeg det virket helt grotesk. Jeg synes fortsatt det er rart, og langt forbi mine personlige grenser for hvor lenge jeg vil amme. Bare for å kommentere denne spesifikke dokumentaren, så tror jeg at i akkurat det huset, ble ammingen opprettholdt på en ikke helt sunn måte. Faren i huset vill nemlig også ammes, og det var det full åpenhet rundt. Så jeg har på følelsen at disse jentene ikke helt var i stand til å sette sine egne grenser for ammeslutt.
:ammetaake:

Ellers synes jeg at hvor lange det skal ammes er et høyt personlig valg som jeg har vansker for å angripe. Jeg vet at jeg selv av flere forskjellige grunner ikke kan se for meg å amme noe lenger enn to år. Men før snupp ble født så jeg vel hele tiden for meg at ett år var max, så jeg kan se hvordan den grensen kan forskyves.

Et tankekors; er det riktig å legge ansvaret helt på barnet for når amming skal avsluttes (da tenker jeg på laaaangtidsamming)? OG er dette egentlig helt på barnets premisser? Hva mener dere andre?

kenguru
15 Jan 2008, 22:43
Jeg synes dette er en interesant tråd- for jeg har fått inntrykk av at mange ikke mener barn selvavvenner seg før de er nærmere 2-3 år--
Her i huset vil ikke bolla ha mer på dagen- og kun om morgenen- men da er han helt klar..
Prøvde igjen ikveld når han ville kose -men bare spytter utpuppen.
Jeg har ikke tilbudt- men heller ikke nektet.. hele veien..
Klart-han bruker jo smokk- men alikevel..
Når får barnet egne "meninger" om dette med pupp- og når der disse "gyldige"- kommer et barn på 8 noen gang til å slutte med pupp?

September
15 Jan 2008, 22:43
Jeg husker jeg så denne dokumentaren da den ble vist på tv. Det var nok før jeg var gravid med snupp (tror jeg), eller mens hun var i magen. Da jeg så den syntes jeg det virket helt grotesk. Jeg synes fortsatt det er rart, og langt forbi mine personlige grenser for hvor lenge jeg vil amme. Bare for å kommentere denne spesifikke dokumentaren, så tror jeg at i akkurat det huset, ble ammingen opprettholdt på en ikke helt sunn måte. Faren i huset vill nemlig også ammes, og det var det full åpenhet rundt. Så jeg har på følelsen at disse jentene ikke helt var i stand til å sette sine egne grenser for ammeslutt.
:ammetaake:

Ellers synes jeg at hvor lange det skal ammes er et høyt personlig valg som jeg har vansker for å angripe. Jeg vet at jeg selv av flere forskjellige grunner ikke kan se for meg å amme noe lenger enn to år. Men før snupp ble født så jeg vel hele tiden for meg at ett år var max, så jeg kan se hvordan den grensen kan forskyves.

Et tankekors; er det riktig å legge ansvaret helt på barnet for når amming skal avsluttes (da tenker jeg på laaaangtidsamming)? OG er dette egentlig helt på barnets premisser? Hva mener dere andre?

(min utheving)

Jeg sier ingenting. Men slik ser ansiktet mitt ut etter å ha lest det jeg har uthevet i innlegget ditt: :sjokka:

Saphy
15 Jan 2008, 23:02
(min utheving)

Jeg sier ingenting. Men slik ser ansiktet mitt ut etter å ha lest innlegget ditt: :sjokka:

Ja, jeg og mannen holdt på å dette ut av sofaen da vi så på dette programmet.....

meloni
15 Jan 2008, 23:10
Jeg har ikke sett dokumentaren, bare det som lå ute på youtube. Men jeg tenker som så at fokuset for filmen er jo de store barna som fortsatt ammes og deres forhold til morens bryster. Det er jo ikke rart at de snakker om det når de antagelig blir spurt om det i mange mange timer mens filmen lages. Jeg vil tro at det kanskje ikke er så mye fokus rundt det til daglig? Det hadde vært interessant å vite hvor mye hun ammes (daglig, flere ganger pr dag, noen ganger i uka?).

Jeg synes ikke det ser ekkelt ut, men jeg ønsker ikke å amme så lenge.

Kenguru: du stiller interessante spørsmål om når barnets nei er gyldig. Det var en tråd på TI for en stund siden hvor en mamma spurte om puppenekt i 8-9 mnd alder ikke kunne sees som et forsøk på selvavvenning - jeg mener at når barnet er så lite så har man veldig mye å tjene på å hjelpe det gjennom puppenekt. Men hvor gammelt er et barn når puppenekt = selvavvenning?

LilleBulla
16 Jan 2008, 08:38
Jeg syns det er veldig spesielt å amme så store barn. Nå klarte ikke jeg å amme noe særlig i det hele tatt, så jeg er åpen for at det påvirker min oppfatning av det hele (har noen såre følelser rundt det der som jeg ikke har kontroll over), men jeg tenker at det er naturlig at man forandrer på måten man gir barna nærhet, omsorg og trygghet etterhvert som de blir eldre, og akkurat som det er spesielt for en 16-åring å sitte på fanget er det spesielt for en 8-åring å amme, syns jeg. Det er for meg noe som hører småbarnstiden til, og som erstattes med andre former for nærhet når barna er eldre, det ene stadiet avløser det andre, på en måte...

Tusenogtredve
16 Jan 2008, 09:01
Men hvor gammelt er et barn når puppenekt = selvavvenning?
Slik jeg oppfatter puppenekt og selvavvenning så er det to helt ulike prosesser. En puppenekt kommer oftest plutselig, men en selvavvenning er en gradvis prosess over lang tid med nedtrapping av hyppighet og dielengde.

meloni
16 Jan 2008, 20:46
Slik jeg oppfatter puppenekt og selvavvenning så er det to helt ulike prosesser. En puppenekt kommer oftest plutselig, men en selvavvenning er en gradvis prosess over lang tid med nedtrapping av hyppighet og dielengde.

Aha, klokt. Det hadde jeg ikke tenkt på.

kenguru
16 Jan 2008, 21:03
Takk for gode tanker rundt dette tusenogtredve.. det var smart! Og det er helt klart nedtrapping over lang tid vi har drevet med her!