PDA

Se full versjon : Hvorfor vil jeg ikke bruke Time out?

Kvakk
15 Oct 2007, 10:32
Kan noen gi meg et enkelt kortest mulig svar på det?

Bakgrunnen er at vi hadde besteforeldre på besøk nylig. Vi var alle ganske slitene etter flyttehelg og urolig kvakkling. Og Tulla oppførte seg ikke helt eksemplarisk når hun spiser kveldsmat og gjør seg i tillegg til for besøket. Da forteller Farfaren tilfeldig (neppe) om en nye metode som svigerinen min har begynnt å bruke på toåringen sin. Og det virker sååå bra. Jeg kjenner metoden med en gang igjen som time out, men har bare ull i hode å kommer ikke på noe fornuftig å si. Det eneste jeg kunne ha sagt et: At sånn dere er jeg imot...

Nå lurer jeg på om dere har noen greie korte svar som jeg kan huske til en senere anledning. Siste ord er sikkert ikke sagt.
Heldigvis kjenner de meg så godt at det ikke nytter å mase på meg om noe som helst jeg ikke vil gjøre, men det hadde likevel vært greit å for en gangs skyd svare foruftig for meg.

Sofia
15 Oct 2007, 10:34
- fordi barnet ditt trenger å vite at det er elsket selv når det oppfører seg mindre bra
- fordi time out skaper et negativt læringsmiljø og det gir dårlig læring
- fordi time out gir dårligere kommunikasjon og dårligere muligheter til å formidle til barnet hva du ønsker at det skal gjøre
- fordi time out er krenkende, du vil heller være i forkant og gi barnet anledning til å mestre

Ferskna
15 Oct 2007, 10:55
Hvorfor er time-out krenkende og gjør at barnet føler seg mindre elsket?
Jeg trodde det var en bedre metode enn mye annet?

(Praktiserer ikke da min Bølle ikke er 2 enda, men merker at jeg snart trenger råd til hva jeg skal gjøre når hun "slår seg vrang".)

mara
15 Oct 2007, 11:01
for man blir alene med vonde og store følelser..
man får ikke tid til å forklare hvorfor ting skjedde, ofte vet de tidlig hva som plaget dem og de trenger tid og hjelp til å få roet ned og fortelle.
time out er for meg helt feil da jeg selv ser hvordan jeg ville reagert om noen bare overkjørte meg.
selv om man vet man har gjort noe "galt/feil" slik litt større barn ofte vet trenger de da mer kjærlighet enn tilsidesettelde.
skjer dette fra de er små blir det for meg som å avfeie, og ikke se på hvorfor reaksjonen kom (som førte til timeout blir brukt)

Piami
15 Oct 2007, 11:16
Time out er straff, og straff er krenkende.

Eller som en ansatt i Steinerbarnehagen her sa: Time out er dressur!

(Jeg bruker også å si at det er det samme som skammekrok, og de er jo de fleste enig om at det er en dårlig idé, er de ikke?)

indiana
15 Oct 2007, 11:44
ja det er det samme som skammekrok... man blir satt "esellue" på hode så alle kan se hvor dum du har vært...

tenk at de bruker dette i barnehagen!!...

Eple
15 Oct 2007, 11:55
ja det er det samme som skammekrok... man blir satt "esellue" på hode så alle kan se hvor dum du har vært...

tenk at de bruker dette i barnehagen!!...

Bruker de det i din BH?:oj:

Hvis du vil lese en god bok Kvakk så anbefaler jeg "Unconditional parenting" av Alfie Kohn. Et utdrag av presentasjonen av boken:

Kohn argues that punishments (including time-outs) and rewards (including positive reinforcement) may sometimes produce temporary compliance, but they do nothing to help kids grow into responsible, caring, ethical, happy people. Moreover, he suggests that permissiveness is less worrisome than a fear of permissiveness that leads us to over-control our children. Kohn concludes with ten important guidelines to help viewers reconnect to their own best instincts as parents.

Les mer her:

http://www.alfiekohn.org/index.html#null

Løvemamma
15 Oct 2007, 13:18
Fordi time-out er en atferdsterapeutisk metode utviklet for ungdommer med ekstreme atferdsvansker. Et urolig barn ved middagsbordet kvalifiserer ikke inn under den opprinnelige brukergruppen. Å sende barnet vekk til et konkret sted for å tenke seg om er IKKE timeout pr definisjon, men avvisning og avstraffelse av verste sort, dårlig kamuflert under et pedagogisk begrep, som skal rettferdiggjøre valget.

(Hvis jeg får slike innspill prøver jeg å gi et litt langt svar med flere faktorer knyttet inn. Da blir de litt paffe og vet ikke helt hvor de skal gripe fatt for å fortsette diskusjonen. (*Løvemamma er arrogant når det gjelder pedagogiske diskusjoner hun ikke vil ta*)

Eple
15 Oct 2007, 13:30
Fordi time-out er en atferdsterapeutisk metode utviklet for ungdommer med ekstreme atferdsvansker. Et urolig barn ved middagsbordet kvalifiserer ikke inn under den opprinnelige brukergruppen. Å sende barnet vekk til et konkret sted for å tenke seg om er IKKE timeout pr definisjon, men avvisning og avstraffelse av verste sort, dårlig kamuflert under et pedagogisk begrep, som skal rettferdiggjøre valget.

(Hvis jeg får slike innspill prøver jeg å gi et litt langt svar med flere faktorer knyttet inn. Da blir de litt paffe og vet ikke helt hvor de skal gripe fatt for å fortsette diskusjonen. (*Løvemamma er arrogant når det gjelder pedagogiske diskusjoner hun ikke vil ta*)

I love you Løvemamma!:firehjerter:

Kvakk
15 Oct 2007, 15:15
Takk for gode svar alle samme :klem:
Det er snart påtide at jeg setter meg ned og leser litt igjen.
Kanskje Alfie Kohn noe å bestille seg Eple.

Det ser ut som Farfar med kone heller mest mot svigerinnens måte å gjøre ting på, og blir stadig overrasket over at det ser ut til å går greit med Tulla vår også :knegg: .

Jeg synest vi har det helt greit, og har ikke savnet å bruke Time out noen gang. Det er klart at selvstedigheten er i rasede utviklig, men "vanskelig" synes jeg ikke hun er.

Husnissemor
15 Oct 2007, 15:26
Jeg likte også Alfie Kohn-boken! :blomsterfjes: Skammekrok er en avstraffelsesmetode som allerede var gammeldags da jeg var liten (og det er VELDIG lenge siden)! I de gamle Donald-bladene som faren min hadde hatt da han var liten, ble Ole, Dole og Doffen satt i skammekrok. Jeg så med skrekkblandet fryd på hvordan de satt der og "skammet seg", utvist fra fellesskapet fordi de hadde vært rampete.

Det er trist at nannyprogrammene nå bringer skammekroken tilbake til oss. Den er kanskje bedre enn vold, som ofte er alternativet i Amerika, men den er veldig mye verre enn god kommunikasjon og empati. Barn trenger å bli innlemmet i fellesskapet når vanskeligheter oppstår, ikke bli ekskludert fra det!

Sofia
15 Oct 2007, 15:31
Barn trenger å bli innlemmet i fellesskapet når vanskeligheter oppstår, ikke bli ekskludert fra det!
:nikker: Der tar du det på kornet!

Chance
15 Oct 2007, 15:38
- fordi barnet ditt trenger å vite at det er elsket selv når det oppfører seg mindre bra
- fordi time out skaper et negativt læringsmiljø og det gir dårlig læring
- fordi time out gir dårligere kommunikasjon og dårligere muligheter til å formidle til barnet hva du ønsker at det skal gjøre
- fordi time out er krenkende, du vil heller være i forkant og gi barnet anledning til å mestre

Nikker veldig engasjert og bekreftende! :)

Lille O
05 Oct 2013, 23:10
Noen som har tips til alternativ? Her er det ofte en som fyker i tottene på en annen. Uprovosert. Jeg følger med fra sideblikket. Hadde det vært et frekt blikk, tegn, liten kommentar, NOEN form for triggende provokasjon som det gjerne er mellom søsken, hadde jeg vist mye slack. Men det er angrep helt utav det blå.. Ikke hele tida, men irriterende ofte. Da er det best å skille dem.. Men jeg liker jo ikke at han som blir sendt avgårde skal føle seg mindre elsket.. :-(

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 4

Jeano
05 Oct 2013, 23:36
Her bruker vi ikke time out, men jeg ber de gå på rommet om de ikke kan oppføre seg.
Når vi er så mange så kan jeg ikke la en lage det surt over lengre tid.
Mille er 5 år og hun blir ikke sendt på rommet, men jeg tar henne med vekk fra de andre. Så snakker vi en stund om hvordan man oppfører seg og hvordan man ikke oppfører seg. Så går vi sammen tilbake til de andre.

Boble på 8 blir sendt på rommet innimellom, han er en veldig sta å nekter å høre etter selv om han får mange advarsler.
Han må roe seg på rommet litt så kan vi snakke sammen etterpå.
Jeg ser at det ikke er det beste, men for oss så virker ikke noe annet

Jentene er så store at de er ikke noe problem lengre, de kan snakkes med uten problemer

Lille O
05 Oct 2013, 23:42
Jeano: Ja, ikke sant? Vi er jo også mange, og det blir så kjip stemning med rabalder i stua.. Time in bruker jeg på Tobo, eller han går og raser fra seg på eget insj.. Men synes ikke prat hjelper så mye med han her.. Han VET jo hvordan han oppfører seg. Er grenser for hvor mange ganger jeg gidder og forklare. Jeg sender til rommet som en avledning, ikke som en straff - men ideelt sett burde jeg vel ha satt ham i gang med en konstruktiv aktivitet..

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 4

Jeano
05 Oct 2013, 23:51
Så er det det med å klare å være perfekt hele tiden da, det klarer ikke jeg.

Mille løper som regel inn på badet og låser igjen døren og hyler til vi kommer å banker på døren.
Men hun synes jo alltid at alt er vår feil.

Boble gir seg ikke han, så det ender med at jeg blir ganske så sint på han altså.
Han er typisk gutt som må terge alle rundt seg