PDA

Se full versjon : Hva gjør man når.....

Jeano
16 Oct 2007, 00:51
...

Jeg hadde et stort problem i dag tidlig.
Vi har hatt høstferie, og Bobble har kost seg velldig godt hjemme med oss.
Planen var at han skulle i bhg to dager i ferien, så jeg fikk tatt meg mer av jentene + ordne huset.
Bobble nektet og han slapp bhg.

Men i dag skulle jeg på jobb, men Bobble nektetplent å gå i bhg.
Etter å ha brukt over 30 minutter på å kle på en rasende unge, som rev av seg klærne igjen gang på gang, så ante jeg rett og slett ikke hva jeg skulle gjøre.
Da han endelig hadde fått på seg alle klærne og vi var klare til å gå, ja da tisset han seg ut, og vi måtte starte på nytt.

Hva ville dere gjort i dette tilfellet?
Jeg hadde så lyst å bli hjemme med han, og ta en tur sammen med han i bhg ut på dagen, men de hadde velldig behov for meg på jobb så jeg måtte tråkke gjennom.

Hvordan roe en hysterisk unge best mulig?

Må også legge til at han koste seg velldig i bhg i dag og at han ikke gråt da jeg leverte, og han har allerede snakket om at i morgen skal han i bhg igjen.

Anakiwa
16 Oct 2007, 01:18
Det der er søren ikke lett. Jeg har av & til samme situasjon - storebror vil ikke til dagmamma, men er helt OK når han først kommer dit. Jeg prøver å forklare at idag må mamma og pappa på jobb, og at vi ikke bare kan forandre på det uten at noen feks er syke eller noe sånt. Man må jo bli vant til at man ikke alltid kan gjøre det man vil når man er en del av et fellesskap som en familie. Det er ikke alltid man kan lage kompromisser. Ideelt ville man jo planlegge dagen slik at alle blir fornøyde.

Men det kanskje lurt å forberede barn på det som skal skje i forkant? Og forklare at nå eller imorgen etc skal vi det og det ? Har ikke noe råd utover dette desverre - følger denne tråden med interesse!!

Jeano
16 Oct 2007, 22:24
Jeg fortalte han i går at han også skulle i bhgen i dag.
Han nikket og var fornøyd.
Men i dag nektet han igjen.
Helldigvis skulle jeg kjøre jentene på skolen samtidig som jeg kjørte han i bhgen, så da var alt greit.
Søstrene er de store idolene for tiden.
Men han ble litt sinna når han ikke fikk lov å bli med inn på skolen.

Men i hele går tisset han på seg, med vilje.
Og i natt har han vært våken fra 2-5
Så det har ikke gått helt upåvaktet hen stakar.

Løvemamma
17 Oct 2007, 00:46
Det som fungerer med Løvegutten er avledning. Jeg bare begynner å snakke om noe helt annet - noe jeg VET han interesserer seg for. Gjør det galant mens han er midt i hylingen. Når han oppdager hva jeg holder på /snakker om snur han gjerne fokuset på det. Det kan være alt fra å snakke om noe vi skal gjøre etter den tingen han ikke vil eller så er det et triks å begynne å romstere i noen skap. Da blir han uutholdelig nysgjerrig.

Marigold
17 Oct 2007, 08:16
For meg er det forskjell på en fortvilet: "Jeg vil ikke i barnehagen fordi det er noe som plager meg" til en "Jeg vil ikke i barnehagen fordi jeg heller vil være hjemme"

Etter sommerferien trengte Leo tilvenning igjen. Det var nye barn og litt uro på avdelingen , det likte han dårlig. Da tok både jeg og pappaen litt fri.
Men i går sa han: "Jeg vil heller være hjemme". Det gikk ikke for jeg skulle på en pressekonferanse, så jeg ramset opp vennene hans i barnehagen og da ville hans straks gå. Det kalles vel avledning, eller kanskje oppmuntring?:hopp:

ohelene
17 Oct 2007, 09:30
Vi hadde ein periode her der minstemann ikkje ville i barnehagen. Det at vi dagen før (med ein av dei i barnehagen) avtalte eit eller anna han skulle gjere gjorde det mykje lettare. "Hugsar du ikkje at du lova å tegne med nn i dag når du kjem i barnehagen" eller lignande snudde gråt til glede for vår del.

Staslin
17 Oct 2007, 11:08
Det funker nesten alltid å snakke om de andre ungene i bhg. I dag kommer xx, da kan dere leke dere med sklia som dere gjorde i går. I bhg til litjen får de dessuten servert havregrøt til frokost hver dag, det er stas. Så en litt sulten kar sier aldri nei til en deilig porsjon grøt. Kort oppsummert: Kompiser og grøt er lokkemidlene som alltid funker.