PDA

Se full versjon : Bilsete i fremsete

Magica
29 Oct 2007, 21:10
Bel litt inspirert av en annen tråd ang bilkjøring,og lurer på følgende:
Ungen vår liker ikke bilkjøring,hvordan er det da å koble ut airbagen,og sette barnesetet fremme,mot kjøreretningen såklart?hvor trygt er dette liksom,føler jo han blir mer utsatt.
Noen som har gjort det?

Saphy
29 Oct 2007, 21:32
Jeg har ikke noe svar, men dette lurer jeg også på. Jeg kjørte nemlig bil alene med en hylgråtende snupp i baksetet på lørdag kveld. Og det var nesten så jeg stoppet og flyttet setet hennes foran slik at hun kunne se meg iallefall. Men jeg turte ikke, så jeg stoppet på en busslomme og fant fram puppen og ammet henne mens jeg sto bøyd inn i bilen (auuuu, ryggen min....). Følte meg litt :gal: , og håpet at ingen så meg, men jeg ville jo så gjerne roe henne ned og trøste, og forhåpentligvis få henne til å sovne. Det var første gang hun kjørte bil i mørket mens hun var alene i baksetet.....

nypeblomst
29 Oct 2007, 21:37
Jeg hadde sete fremme da lillemann var liten,men nå har vi det forovervendt vi da.... i baksete....Jeg føler ikke jeg har kontroll hvis han sitter bakovervendt og jeg tror det er det beste for oss. Sikkerhetsmessig sier vel alle her at bakovervendt er et must....

Lilje
29 Oct 2007, 21:37
Jeg hadde hun framme bakovervendt en stund, mens hun hadde babysetet. vet ikke helt hvordan det er med sikkerheten og sånt, om det er mer utsatt der, men jeg ble iallefall en bedre sjåfør! Og det er ganske viktig! det finnes omtrent ingenting som "forstyrrer" som baby som hyler utrøstelig sårt i baksetet, når hun satt framme fikk jeg iallefall trøstet litt :nikker:

nypeblomst
29 Oct 2007, 21:58
Jeg hadde hun framme bakovervendt en stund, mens hun hadde babysetet. vet ikke helt hvordan det er med sikkerheten og sånt, om det er mer utsatt der, men jeg ble iallefall en bedre sjåfør! Og det er ganske viktig! det finnes omtrent ingenting som "forstyrrer" som baby som hyler utrøstelig sårt i baksetet, når hun satt framme fikk jeg iallefall trøstet litt :nikker:
Helt enig! Det er enklere å roe et barn som man kan ha litt øyekontakt med. Jeg banker i speilet,så han ser meg. Smiler og synger :fnis: Ser sikkert helt koko ut vettu,:fnis:

Cantaloupe
29 Oct 2007, 22:00
Eg hadde Pygméen framme i 14 dagar i fjor - lånebil, 2 seters berlingo. Og det var absolutt mindre trafikksikkert enn å ha han bak. Eg vart dålegare sjåfør då han sto på setet ved sida av meg. Han tok lett merksemda mi vekk frå vegen. Når han sit bak så må eg faktisk stoppa bilen, går ikkje an å fiksa noko med eit halvt auge på vegen.

Imse
29 Oct 2007, 22:02
Passasjersiden foran er en trygg plass for et barn i bakovervendt sete når det ikke er noen airbag der. Selv er jeg skeptisk til å koble ute airbagen og stole på det, men det har mest med min egen forestilling om: hva om hvis atte;) Det skal være helt trygt i følge Trygg Trafikk!

Al-Kemia
29 Oct 2007, 22:29
Vi har kjørt en del med barnesetet fremme og det anbefales ikke om det kan unngåes. Nå ser det ut som om barna deres er ganske store og begynner å bruke bilstol fremfor babystol. Disse bilstolene tar vannvittig mye plass. Jeg er litt lita og den stolen blokkerte en stor del av synsfeltet mitt til høyre. Klart det var fint å ha jentungen der, men jeg kjører heller med henne i baksetet og har så god sikt som det er mulig å få, enn å kjøre rundt med et svært område jeg ikke ser.... Det kunne blitt farlig så vi flyttet setet bak, og det gikk da helt greit. Da var hun blitt vant med stolen fremme da, og før det satt hun fremovervent i baksetet.
Men uansett: prøv stolen fremme, men vær kritisk om den tar for mye plass mht sikten.

Calia
29 Oct 2007, 23:34
Her står det noen om plassering av bilstol :)
http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/hvor-plassere-barnesetet.html

Magica
30 Oct 2007, 11:00
Vet dere,jeg tenkte ikke engang over at det faktisk ville gi dårligere sikt for sjåføren,og dermed være mer utrygt pga det!Jeg tenkte bare om det var skumlere med tanke på kollisjon osv:rødme2: ..
Er visst ganske tydelig at jeg ikke er sjåføren her i huset:sparke: :knegg:

Er blitt overbevist om at setet ikke skal frem!

Calluna
30 Oct 2007, 11:09
Ikke alle bilmerker/modeller kan/tillater å kople ut airbagen framme. Vi fikk ikke koplet den ut da merkeverkstedet ikke kunne garantere at den ikke ville løse seg ut dersom vi kolliderte. Så her har vi bilsetet bak.

Lilje
31 Oct 2007, 09:17
Må få sagt at hun bare satt framme mens hun hadde babysetet ennå, da så vi alt ute :nikker:
Prøvde noen dager med det større setet, men som sagt, det tok vekk all utsikten omtrent, så det var stor dødsone :gal:

Nå sitter hun bak, fremovervendt. Jeg vet det ikke er optimalt, men det ble nå en gang sånn her.

Kråkemor
31 Oct 2007, 21:26
Svenskene anbefaler faktisk å ha barn i fremsete, fremfor baksete (selvsagt uten airbag). Grunnen til dette er visstnok at de fleste har bedre plass foran og at barna dermed sitter bakovervendt lenger. Ved en kollisjon er det visst hipp som happ, selvsagt avhengig av hvordan man kolliderer.

Jeg har Gekkolille i fremsetet og når jeg har lånt bil og hatt henne baki (pga airbag foran) er jeg helt klart en dårligere sjåfør! Det spiller ingen rolle hvor et stille barn sitter, men et hylende barn alene i baksetet er en stooor stressfaktor her!

gjest
31 Oct 2007, 21:35
Jeg kan ikke få meg til å stole på at en utkoblet airbag ikke blåser seg opp, så jeg ville krevd å få fjernet den fysisk i fra bilen. Men det er mitt syn da.

Tante Pose
01 Nov 2007, 19:23
Det med dårlig sikt hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt jeg.....
Vi kommer nok til fortsette å ha ham bak, har sjekket litt og det viser seg at vi må på verksted for å få koblet ut airbagen og så må den vises på biltilsynet for å bli godkjent og registreres på nytt. Tør ikke tenke på hva det koster oss..

Serendipity
01 Nov 2007, 19:57
Jeg kan ikke få meg til å stole på at en utkoblet airbag ikke blåser seg opp, så jeg ville krevd å få fjernet den fysisk i fra bilen. Men det er mitt syn da.
Og jeg kan ikke få meg til å forstå at en seriøs bilprodusent som VW ville solgt en bil med mulighet for å koble ut airbagen dersom det ikke var sikkert ;) Og jeg har heller ikke til dags dato hørt om en utkoblet airbag som har blåst seg opp. Har dere?

Forhandleren sier at når vi slår av airbagen bryter vi helt koblingen og det er umulig at den skal blåse seg opp. Kjenner jo jeg har et lite snev av tvil likevel men vi hadde Tipp bakovervendt i framsetet en stund (med nr. 2-stol) og vi hadde veldig hyggelige bilturer da altså. Nå vurderer jeg om jeg skal sette babyen fremme fordi jeg husker for en dårlig sjåfør jeg var da jeg skulle prøve å kjøre og underholde en gråtende baby samtidig - det er grenser for hvor ofte jeg kan stoppe på en biltur på 40 minutt...

Kråkemor
01 Nov 2007, 20:01
Vi kommer nok til fortsette å ha ham bak, har sjekket litt og det viser seg at vi må på verksted for å få koblet ut airbagen og så må den vises på biltilsynet for å bli godkjent og registreres på nytt. Tør ikke tenke på hva det koster oss..

Jeg har gjort det på min Suzuki. Betalte under 400 kroner inkludert papirarbeid (på merkeveksted, tror ikke man får gjort det andre steder). Men vet at prisene varierer veldig, hørte om noen med en Ford som betalte over 2500 for det samme.