PDA

Se full versjon : Hvorfor brukes ordet disiplin?

fillolin
01 Nov 2007, 01:06
Har stussa litt på tittelen på dette underforumet og idag kom jeg på å søke på ordet disiplin. Dette var det jeg fant:disipli'n m1 (fra lat., eg 'opplæring', av disippel) 1lydighet, (det å holde) orden, tukt; evne og vilje til å underordne seg en felles ledelse holde d- i klassen / kadaverd-, prøysserd-, selvd- / vise d-

Så nå lurer jeg enda mer - hvorfor brukes ordet disiplin her? (Jeg forstår selvfølgelig at det er en oversettelse, men spørsmålet blir isåfall både hvorfor det brukes på engelsk og hvorfor det er direkte oversatt).

Husnissemor
01 Nov 2007, 10:45
Helt enig. For meg er "disiplin" et veldig negativt ord som ikke hører med blant de ordene jeg bruker når jeg snakker om barneoppdragelse. Jeg har fått med meg at Dr. Sears mener at det "egentlig" betyr "veiledning" og at det er forbundet med ordet "disippel" osv. Ham om det - det er ikke slik ordet brukes på verken norsk eller engelsk, og at ordet har en slik etymologisk forbindelse betyr ikke at det har en annen betydning enn den som står i ordboka og som befolkningen oppfatter at det har.

Sears sier jo dette for at hans "milde" metoder skal få innpass i en kultur som er opptatt av disiplin og lydighet - og redd for "permissiveness" - nemlig den amerikanske. Han vil overbevise amerikanerne om at man kan få barn som oppfører seg ordentlig selv om man ikke slår dem. Siden vi ikke har de samme utfordringene, burde slike etymologiske krumspring være unødvendige her, og ordet "disiplin" kan droppes.

"Oppdragelse" (1oppfostring, undervisning 2dannelse, det å forstå å oppføre seg mangle o- / ha god o- ) er det riktige norske ordet, mener jeg. :blomsterfjes:

Wanaagsan
01 Nov 2007, 11:12
Jeg bruker bare "positiv oppdragelse" om det verktøyet. Liker ikke disiplinordet (sjøl om det hadde vært behagelig med "disiplinerte" barn når man (og de) er sliten...).