PDA

Se full versjon : Når bleieskift blir en kamp...

LilleTroll
25 Nov 2007, 16:23
Min lille Trollunge har begynt å vri seg som besatt på stellebordet... Han klorer seg fast i alt han kan få tak i og vrir og vrenger og prøver å komme seg rundt/av/bort... Jeg prøver å få hans oppmerksomhet men ikke noe som fungerer.. Jeg er jo livredd for at han skal falle av og holder selvfølgelig i han så ikke dette skal skje... Da blir han rasende og begynner ofte å gråte.. Vi ender som regel opp på gulvet for å bytte bleien... Og han fortsetter å vri seg... Eller jeg må faktisk få hjelp av pappa til å bytte bleie... Dette er sikkert ikke verdens største problem men når hvert bleieskift tar ca 20 minutter (og da sitter den gjerne litt på snei..) begynner jeg å bli tullerusk...:gal:

energibombe
25 Nov 2007, 16:59
Hos oss er også bleieskift blitt en utfordring. Vi slutta med stellebord for jeg var redd hun skulle dette ned, så nå skifter vi på gulvet eller i farta. Er hun veldig aktiv så får hun herje rundt på badet uten bleie mens jeg fikser meg eller henger opp tøy.

fiona
25 Nov 2007, 17:06
kjenner igjenne dette:)
nå bruker ikke vi bleie hjemme så vi fritatt, men før dette så tok vi bort stellebord.
tenk om hun faller ned! uff nei det var skummelt!
stellebord er no drit, farlige greier!
vi skifter på gulvet,i sofaen eller i senga evnt..
har litthåndklær og antibac liggenende tilgjengelig her og der!

gjest
25 Nov 2007, 17:18
Jeg la et håndkle eller en brettebleie over knærene og tok tisseskiftene på fanget. Bæsjebleiene tok jeg på stellematta på gulvet. Var veldig glad i tøybleiene med knapper i sidene i den tiden siden de da kom beint på uansett.

lirypa
25 Nov 2007, 17:53
Jeg kjenner problemet, og når jeg i tillegg stort sett bruker brettebleier er jeg ganske avhengig av å få henne til å ligge på ryggen i noen sekunder. Ved krise klarer jeg å få på henne en brettis sittende også, men det er skikkelig nødløsning.

Jeg gjør alt annet enn å ta på bleia andre steder. Kler av henne mens jeg har henne åp armen, vasker (tiss) og tørker mens hun krabber rundt og gjør klar brettebleia mens hun leker på gulvet. Når jeg må ha henne liggende liker jeg faktisk stellebordet veldig godt, og synes det er mye bedre enn gulvet. Nå skal det sies at vi har laget stelleplate oppå en kommode, så vårt stellebord er stort og har gode kanter på sidene. Kyllingen ligger med bena mot meg, så jeg får god øyenkontakt med henne, og stellebordet er også høyere enn vanlig, så jeg kommer veldig nære henne. Prøver å fange oppmerksomheten med en leke eller noe annet hun kan undersøke og/eller sang eller andre aktiviteter. Vi klapper, jeg kiler, blåser på magen eller alt på en gang. Som regel går det bra, og vi kommer gjennom det uten hyling.

Eple
25 Nov 2007, 21:33
Vi tok bleieskift stående da det ble et problem å ligge. Det fungerte så bra!
Før det gjaldt det å ha leker og diverse klart + tenke i forkant.

Kanskje ta det i etapper slik at det ikke ble en 20 min kamp- da blir vel barnet ikke MER motivert til å samarbeide neste gang? Husker vi tok av bleien og så fikk han krabbe naken litt, så fortsatte vi når han hadde tatt noen runder med rompa bar.

Ps- en gang jeg trosset MinsteEplegutt og tvang bleien på så endte jeg på legevakten.... Han klorte meg på øyet og jeg fikk en heftig risp. Det var så vondt at jeg skrek! Heldigvis var mannen hjemme. Nei- hastverk er lastverk;)

meloni
25 Nov 2007, 23:01
Vi tilbyr alt av spennende krukker, flasker, bokser og tuber som er på badet og som ikke kan bites hull i. Nytt "remedie" ved hvert bleieskift, så går det som regel greit. Når begge er hjemme hender det at den ene underholder mens den andre skifter. Ellers er etappeskiftene slik Eple beskriver noe vi kjenner igjen!

Belladonna
25 Nov 2007, 23:17
Up&go trusebleier, som smettes på i en fart. Det var redningen her når eldstemann makket som verst under bleieskift. Da skiftet vi stående, så fikk han farte litt rundt med rompa bar, før jeg smatt på ny bleie og så klær etterhvert -litt om litt. Spennende ting i badehylla kan også fungere. Minstemann kan bli rolig av å få tannkosten sin, boksen med flux, et hårstrikk, tanntrådholderen, tannkremtuben, hårkliper eller lignende å holde på med mens jeg skifter på han. Noen ganger kyles bare tingene rett i veggen, og da blir det skifting på gulvet. Er han midt oppi en spennende lek på gulvet når han trenger å skifte tissebleie er det ingen vits i å prøve å ta han med på badet, da blir det hyl og skrik uansett. Da skifter vi på stuegulvet mellom alle lekene, har en pute jeg legger en håndduk over som jeg legger han på -så får han noen leker i hånden. Det fungerer ofte greit. Men tror jeg må handle inn noen trusebleier til han og nå, for det er ikke så lett å tre på en vanlig bleie sånn i farta... ;)

Magica
26 Nov 2007, 19:57
Vi kutta ut stellebord når gutten vår var på alder med din,etter det var det gulvet,sofaen eller fanget.Mye lettere!