PDA

Se full versjon : Kan man se...

Cantate
12 Nov 2006, 10:53
På en familie om de praktiserer tilknytningsomsorg tror dere? Om det ligger tykt utenpå i samhandling med barna? Eller ser man ikke forskjell på de familiene og mange andre familier som ikke engang har hørt begrepet?

Av og til kan man jo liksom se når foreldrene er pedagoger f.eks.

Hva tror dere?
:barn:

CarinaNV
12 Nov 2006, 11:47
På en familie om de praktiserer tilknytningsomsorg tror dere? Om det ligger tykt utenpå i samhandling med barna? Eller ser man ikke forskjell på de familiene og mange andre familier som ikke engang har hørt begrepet?

Av og til kan man jo liksom se når foreldrene er pedagoger f.eks.

Hva tror dere?
:barn:

på oss ligger det i alla fall tykt utanpå i form av en eller annan unge, :knegg: .

ärligt talat så tror jag kanske det kan variera ofta.

CarinaNV
12 Nov 2006, 11:50
på oss ligger det i alla fall tykt utanpå i form av en eller annan unge, :knegg: .

ärligt talat så tror jag kanske det kan variera ofta. syns det så tror jag det gör det i en eller annan form av pedagogisk handling.

mirimor
12 Nov 2006, 12:50
Tror ikke det synes noe særlig på oss...Men når vi sammenlikner oss med andre familier, f. eks diskuterer legging eller amming, så blir det tydeligere...

Filipine
12 Nov 2006, 12:58
Ikke nødvendigvis. Jeg håper jo at familier som praktiserer tilknytningsomsorg fremstår som harmoniske - det er jo derfor vi bruker disse verkøtyene, fordi vi tror det virker.

Når det er sagt har vi venner som ikke kunne tenke seg å ha barna i sengen, som har praktisert gråtekurer, time out og som har null-toleranse for tull ved bordet (alle ting vi styrer unna). Og de har kjærlige, omsorgsfulle og balanserte barn, som ser ut til å ha det godt, med kjærlige foreldre. Jeg er derfor ganske sikker på at det finnes flere veier til Rom, men vi velger i alle fall den vi mener er den riktigste for oss.

Tarefugl
12 Nov 2006, 16:41
Tror ikke det synes noe særlig på oss...Men når vi sammenlikner oss med andre familier, f. eks diskuterer legging eller amming, så blir det tydeligere...

Det er her vi merker forskjellen også..

Al-Kemia
12 Nov 2006, 17:06
Vel, har de bæredings bortsett fra BB så er det en sannsynlighet for det. Ellers tror jeg ikke at det synes.
Kanskje mindre kjefting?

2 berter:)
12 Nov 2006, 22:09
Det synes jo veldig godt at vi bærer! Og ammer her og der og ofte...
Men jeg merker best forskjell når jeg prater med andre småbarnsforeldre, vi har endel ulike oppfatninger og ulikt "grunnsyn" hvis dere skjønner!

Jeano
13 Nov 2006, 12:51
Jeg merker det mest på kjefting.
Det er jo folk som ikke forstår at barna synes det er forferdelig å få seg en kjegterunde mitt blant masse folk.

Jeg merker forskjell på hvordan mennesker snakker til barna sine.
Det er så mange som beordrer dem over alt, og som kjefter på de konstant.
Så er det mennesker som prater rolig til dem, og som klarer å holde hodet kaldt.

Men kommer man i snakk med de så er det som regel et annet syn en det vi har her inne uansett.

Imse
13 Nov 2006, 14:37
Jeg merker det mest på kjefting.
Det er jo folk som ikke forstår at barna synes det er forferdelig å få seg en kjegterunde mitt blant masse folk.

Jeg merker forskjell på hvordan mennesker snakker til barna sine.
Det er så mange som beordrer dem over alt, og som kjefter på de konstant.
Så er det mennesker som prater rolig til dem, og som klarer å holde hodet kaldt.

Men kommer man i snakk med de så er det som regel et annet syn en det vi har her inne uansett.
Signerer Vannilje.

Ser ofte familier som helt klart IKKE er en famile som er AP/tilknytningsomsorgorienterte. De kjefter på barna offentlig, gir de kjeft fro at de var uheldige å bikke et glass brus på kafè osv... Men mange er og mere flinke til å snakke pent til barna når de er utpå, men kjefter som bare tusan hjemme...

Eple
13 Nov 2006, 19:26
Men hvordan kan man merke at noen er pedagoger? (Bare måtte spørre)

Jeg tror det kommer mest til uttrykk med sånn i dagliglivet at man ikke truer, manipulerer eller kjefter masse. Jeg ser en del slikt i BH og blant naboer. Og den grunnleggende holdningen om at barn er utspekulerte og manipulerende... har man den holdningen blir jo lett alt en maktkamp, ikke sant?

Ang spørsmålet om pedagoger så har jeg en kommentar. Som lærerforeldre opplever jeg ganske ofte at folk er redde for at de skal virke for "slacke" når man omgåes dem. De blir mer opptatt av "disiplin" enn ellers tror jeg. Har sett dette flere ganger- foreldre er mye strengere når man er i nærheten. Det er slike som sier ting som "dette kan jo dere alt om dere som er lærere" HÆ!? Må legge til at dette ikke gjelder venner, men mer perifere personer. Jeg er jo absolutt ikke ekspert på deres barn og deres familie selv om jeg har studert pedagogikk?:duh:

Blesha
16 Nov 2006, 16:42
Jeg tror ikke at man uten videre kan se om noen praktiserer tilknytningsomsorg. Det oppdager man ofte ikke før man kommer i nærmere prat med folk, og blir mer kjent med tanker, holdninger og hvordan man gjør ulike ting.

Hjertemamma
16 Nov 2006, 18:40
Men hvordan kan man merke at noen er pedagoger? (Bare måtte spørre)

De lilla skjerfene og nesnalabbene, vel :hippie: :rar:

Hvis man kan merke på oss at vi er AP-foreldre så tror jeg det er på måten vi snakker til Løveungen, at vi behandler ham som et menneske vi har stor respekt for.

Cantate
16 Nov 2006, 19:58
Men hvordan kan man merke at noen er pedagoger?

Når jeg tenker pedagog-foreldre, tenker jeg foreldre som ef.eks benevne alt de ser og forklare alt som skjer ut fra realbegrep;)

Det er vel likt med både pedagoger og tilknyttede og andre kategoriserte at på noen synes det veldig godt, på andre ikke. Og i tillegg kommerjo foreldre man gjerne TROR hører in under ulike kategorier.

For det er vel ikke slik at aller som ikke kjefter på barna, eller ammer lenge, eller kommuniserer bra osv har lest side opp og side ned om tilknytningsomsorg?

lanolin
25 Nov 2006, 21:09
For det er vel ikke slik at aller som ikke kjefter på barna, eller ammer lenge, eller kommuniserer bra osv har lest side opp og side ned om tilknytningsomsorg?
Nemlig! For mange, jeg vil tro det gjelder de fleste, faller det helt naturlig å ha en respektfull holdning til barn. Jeg har sett mange, mange eksempler på harmoniske familier, som aldri har lest en stavelse "omsorgsteori". :barn:
Men jeg har også møtt foreldre som lirer av seg mange av de samme lite gjennomtenkte oppdrager-rolle-frasene de selv hørte som barn. Det skjer vel med meg også når jeg er sliten og går på automatgiret.