PDA

Se full versjon : Lurer på litt forskjellig ang amming

Snuskerusk
14 Dec 2007, 11:23
Jeg har jo valgt å fortsette ammingen av storebror, til tross for tvillinger. Men så er det et par ting jeg lurer på. Tør ikke spørre på helsestasjonen for de fikk spader sist jeg fortalte at jeg ammet han enda.

Siden det er så mye melk nå, og siden han ser jentene få så ofte, så vil han også ha oftere enn før. Er det noe fare for at jentene vil få for lite melk, eller melk av dårligere kvalitet? Var på helsestasjonen i går, og de har lagt på seg godt på to uker, men jeg tenker på sikt...

Og siden han pupper oftere og får mere melk, så har han omtrent mistet matlysta. Bør jeg stresse med det? Får han det han trenger?

Anjali
14 Dec 2007, 12:12
Jeg har ikke peiling - men synes det er så flott at du ammer alle tre!!

(og så tenker jeg, helt ukvalifisert, at Rusketusket sikkert får det han trenger - så lenge han får nok jern i annen mat, leverpostei e.l.? - og at det viktigste er at du ikke blir helt utsulta og blodfattig.)

Anjali
14 Dec 2007, 12:14
..og jentene får nok også det de trenger - behov og etterspørsel - jeg vil tro du har masse melk?
:)

Men som sagt, jeg bare synser her. Får satse på at noen av de flinke ammehjelperne her kan gi deg svar.

Christine76
14 Dec 2007, 12:34
Jeg har heller ikke peiling, men uttaler meg allikevel.
Tviler på at jentene får noe mindre enn det de trenger.

Når det gjelder Rusketusket så er det jo mulig om han spiser veldig lite mat at noe kan mangle på sikt. Men jeg regner med at han spiser litt, og sannsynligvis så vil puppeinterressen etter hvert komme tilbake på det nivået den var før jentene ble født så jeg ville ikke bekymret meg.

Synes det er flott at du har fortsatt å amme, jeg hadde jo planer om det, men Erlend ville ikke ha mer.

Snuskerusk
14 Dec 2007, 13:12
Jeg har ikke peiling - men synes det er så flott at du ammer alle tre!!

(og så tenker jeg, helt ukvalifisert, at Rusketusket sikkert får det han trenger - så lenge han får nok jern i annen mat, leverpostei e.l.? - og at det viktigste er at du ikke blir helt utsulta og blodfattig.)

Jeg selv spiser som en hest for tiden. Sikkert mere enn mannen min som er en stor og matglad mann. :)

Dessuten tar jeg tran og ekstra vitamintilskudd nå.
Så meg selv bekymrer jeg meg ikke over.

Snuskerusk
14 Dec 2007, 13:13
Håper noen ammehjelpere kan komme med faglige innspill her. :)

Madam Mim
14 Dec 2007, 15:33
Hei! Er ikke ammehjelper, men har ammet lillebror og storebror samtidig. Nå trapper storebror ned, med min hjelp, men er veldig glad jeg har opplevd tandemamming likevel!

Hos meg var lite melk overhodet ikke noe problem. Tvert imot! Hadde massevis, mye mer enn med storebror, noe som nesten ble litt problematisk fordi lillebror har gulpet noe vannvittig. Men han ligger godt over snittet på vektkurven fordet. Han har sovet mange netter gjennom, sikkert fordi han er stappmett, så selv uten nattamming har tilbudet vært på topp. Jeg tror jeg fikk så stor produksjon akkurat fordi jeg tandemammet, selvom jeg prøvde å begrense storebror til 1-2 ganger om dagen.

Lykke til :)

Izza
14 Dec 2007, 16:37
Har du sett dette tema nummeret fra Ammehjelpen? http://www.ammehjelpen.no/rediger/assets/Nr1-72dpi-6.pdf
Det går på langtidsamming og det er med litt om tandemamming også..

Se forøvrig PM

Sofia
14 Dec 2007, 19:35
Finnes det ikke en bok som heter Adventures in tandem nursing? Kanskje du burde kjøpe den.

Så lenge jentene legger godt på seg er det vel bra. Men du må være nøye med ditt eget kosthold hvis du nærer så mange. Jeg er ikke så bekymret for storebror og jern - jernet i morsmelk er lett opptagelig, og anemi forekommer mest blant flaskebarn. Dessuten tror jeg at det at han vil die veldig mye kan være forbigående. Han trenger bekreftelse på din tilgjengelighet.

Super-snuskerusk!:broc:

Eple
14 Dec 2007, 19:40
Hatten av!:D

Men må spørre- gjør du noe annet da en å amme i løpet av dagen?:fnis:

Anjali
14 Dec 2007, 20:28

Det samme tenkte jeg - og å skifte bleier selvfølgelig.. Men Supersnusken har jo tid til både forumtid og sying og greier.. :supermod: Wow! :)

Snuskerusk
14 Dec 2007, 21:28
Har du sett dette tema nummeret fra Ammehjelpen? http://www.ammehjelpen.no/rediger/assets/Nr1-72dpi-6.pdf
Det går på langtidsamming og det er med litt om tandemamming også..

Se forøvrig PM

Takk for link, skal lese det. :)

Snuskerusk
14 Dec 2007, 21:29
. Dessuten tror jeg at det at han vil die veldig mye kan være forbigående. Han trenger bekreftelse på din tilgjengelighet.

Super-snuskerusk!:broc:

Det tenkte jeg også, men jeg har jo ingen erfaring med dette, så vi år se hvordan det blir. :)

Snuskerusk
14 Dec 2007, 21:32

:fnis:
Joda, men når det står på så kan jeg faktisk bli sittende i 1-1 1/2 time ad gangen... Får sett litt filmer for tiden. :) Men jeg prøver jo å synkronisere jentene, men går ikke riktig alltid.

Jeg prøver å se på det som kun kos jeg. Og får jo se på Tven med goood samvittighet, uavhengig av hva som går. Og når de sover, så sover de jo en god stund...

Silence
14 Dec 2007, 21:48
Så flott det må være for Rusketusket å få puppekos fra mamman sin nå når han plutselig har så voldsom konkurranse!!! OG for deg og ditt forhold til ham... Jeg kjente at jeg kunne savne den "alenetiden" med Skjura da Skarven kom og krevde sitt (Skjura spyttet ut da jeg ble gravid). Men Skjura selv savnet heldigvis IKKE det å die (hun hadde nok med å gi pupp til alle dukkene og bamsene sine... DER var det tandemamming til fulle)

Det med Rusketusket og amming kan sikkert slå begge veier. Kanskje roer det seg når han oppdager at han ikke har "mistet" mamma, og kanskje blir det desto viktigere for ham å "posisjonere seg" ved hjelp av ammetid. Men så lenge de søte små får det de trenger, og du selv ikke svinner hen i produksjonen, så er det jo bare kjempeflott at du har "ork" til å amme alle tre!!!

Og forresten så syns jeg det er kjempetrist at helsevesenet er så fullt av fordommer at man ikke føler man kan ta opp viktige problemstillinger... Hmmmm.... kanskje jeg må bli helsesøster?

Perle
14 Dec 2007, 22:09
Det er helt vanlig at den store dier mye hyppigere når det er kommet småsøsken. Det kan godt bli så mye at det nesten er snakk om fullamming en periode. Og det er helt greit så lenge du klarer det.

Det eneste du bør passe på, er å prioritere de små og passe på at du alltid har en skvett til dem når de blir sultne. Jeg kan se for meg at det er litt mer utfordrende med tvillinger enn med en. Melkemengden justerer seg etter etterspøselen, så den skal normalt ikke være noe problem. Har man "bare" to barn som man tandemammer, vil ofte ett bryst være tilstrekkelig for den minste til hvert måltid. Da har man egentlig alltid et bryst til overs for hver av dem. Hvordan du skal innordne deg i forholdt til dette, vet jeg ikke, men det som er viktig i følge min erfaring, er at du lytter til barna og til deg selv, og finner en løsning som fungerer for dere. Man finner ut av det etterhvert, hva som fungerer og ikke.

Du må heller ikke være redd for å sette grenser for deg selv i forhold til den største dersom du syns det blir altfor mye amming i enkelte perioder. Noen ganger måtte jeg bare si at puppen måtte få hvile seg litt, eller at nå skal babyen ha mat snart og det der bare melk til henne akkurat nå.

Når det gjelder melkemegde og om de små får nok, så opplevde jeg faktisk at Lykketrollet gikk lite opp i vekt fra hun var 2,5 måned. Før det la hun godt på seg. Dette har forundret meg en del, men jeg tror helst at hun var "programmert" til å vokse sakte. Prinsessen på sin side ble faktisk rundere i den perioden hun diet aller mest og spiste betydelig mindre av annen mat, så det sier jo sitt om melka.

Perle
14 Dec 2007, 22:12
Ja, og så glemte jeg å si at Rusketusket er fantasktisk heldig som får pupp av deg nå som har er blitt storebror. Han får dekket mange behov på denne måten.

sunelille
19 Dec 2007, 23:02
:hyller:

Jeg bøyer meg i støvet, for en kvinne du er!!!!

Cantate
20 Dec 2007, 10:32
Jeg har nok ingne svar - vil bare si at det Er IMPONERENDE å amme alle tre
*hatten av*
:supermod:

CarinaNV
20 Dec 2007, 11:15
:hyller:

Plus att jag blir helt babysjuk av att läsa detta inlägg... Låter så koseligt att sitta och amma och kosa sig med det :)

Ma-i
20 Dec 2007, 11:29
SuperSnusken ja!

Heldige små ruskelusker i Snuske-heimen:)

Så flink du er, som ikke lar deg avfeie av litt HS tull og stoler på deg selv sånn:)
Forsett å kos deg du :)