PDA

Se full versjon : hvordan hjelpe pappan til å bli litt tio

fiona
21 Dec 2007, 12:28
jg vil gjerne hjelpe sambo til å bli mer tio, innerst inne tror jg han vi ldet og beundrer tålmodigheten og tankegang,og for at jg gjør som jg gjør med vår lille skatt..
mamma sier til mg at jg må bruke kvinnelist, men ærlig talt hvet jg ikke åssen jg gjør det..
jg har prøvd å tvinge han og kjefte, men har endelig forstått at det ikke funker..
vil dere hjelpe meg med dette?
alt av innspill blir jg glad for:blomsterfjes:
:blomsterfjes:

mirimor
21 Dec 2007, 12:38
Men hva er egentlig problemet sånn konkret? Gjør han ting som strider mot TiO i dine øyne? Jeg og mannen min er slett ikke enige i alt, det er jeg som leser her inne og er mest sammen med ungene. han jobber. og naturlig nok er jeg mest opptatt av tio. noe er vi helt enige om, andre ting diskuterer vi. og vi kompromisser! eldste barnet vårt sover på eget rom, men i seng med samsovingsmulighet... og vi har vært på helgetur uten barn fordi det var viktig for mannen min. jeg tror lite på tvang. jeg tror det er lytte til fars ønsker og behov er viktig også.

Stratos
21 Dec 2007, 13:46
Hehe, jeg har nok brukt kvinnelist.

Samboeren min vet ikke hva TiO er engang, selv om han i stor grad praktiserer det. Jeg har bevisst ikke kalt det noe navn, da høres det for litt for skremmende ut for mange, tror jeg. Han vet at jeg er mye her og på tettinntil, og jeg forteller litt av og til når det blir sagt noe veldig smart her som passer til den alderen gutten vår er i. Da blir det konkret for han, og det tror jeg er viktig.

Gutten vår sover sammen med oss, men vi kaller det ikke samsoving. Jeg sier at jeg sover mye bedre når han er der, og at det er så enkelt med amming og kos da. Men etter hvert skal vi få eget rom til han med stor seng, sånn at en av oss kan komme inn der til han. Det setter faren pris på - da får vi senga litt for oss selv litt av natten hvertfall ;)

Jeg er også veldig bevisst på å late som om det vi gjør er helt normalt. Jeg leser mest TiO, og samboeren min vet ikke at bøkene jeg leser har en betegnelse. Jeg snakker aldri om skrikekurer o.l., for jeg tror ikke han vet hva det er engang. Og da blir det fort oss mot dem som har brukt det - og det vil jeg ikke. Og når det gjelder amming, har jeg nevnt ett par ganger at jeg håper jeg kan amme lenge. Ikke fordi det er et TiO-ideal, men fordi det er så koselig, og fordi det er så bra for den lille kroppen. Så sier jeg f.eks. at helsesøsteren sa at Lillestratos var kjempeheldig som ble ammet enda, og at det er så bra for han. Når jeg sier helsesøsteren høres det normalt ut, og ikke så skummelt og sært som hvis jeg hadde sagt at det sto på et TiO-forum :knegg:

Også er det litt det med å ta litt om gangen. Ikke fortelle om alt det fantastiske med TiO med en gang, da blir det for mye, tror jeg. Ikke for alle, men kanskje for en del av mennene våre?

Har mange tanker om dette, så det ble litt rotete. Håper du forsto hva jeg mente :blomsterfjes:

fiona
21 Dec 2007, 15:30
Hehe, jeg har nok brukt kvinnelist.

Samboeren min vet ikke hva TiO er engang, selv om han i stor grad praktiserer det. Jeg har bevisst ikke kalt det noe navn, da høres det for litt for skremmende ut for mange, tror jeg. Han vet at jeg er mye her og på tettinntil, og jeg forteller litt av og til når det blir sagt noe veldig smart her som passer til den alderen gutten vår er i. Da blir det konkret for han, og det tror jeg er viktig.

Gutten vår sover sammen med oss, men vi kaller det ikke samsoving. Jeg sier at jeg sover mye bedre når han er der, og at det er så enkelt med amming og kos da. Men etter hvert skal vi få eget rom til han med stor seng, sånn at en av oss kan komme inn der til han. Det setter faren pris på - da får vi senga litt for oss selv litt av natten hvertfall ;)

Jeg er også veldig bevisst på å late som om det vi gjør er helt normalt. Jeg leser mest TiO, og samboeren min vet ikke at bøkene jeg leser har en betegnelse. Jeg snakker aldri om skrikekurer o.l., for jeg tror ikke han vet hva det er engang. Og da blir det fort oss mot dem som har brukt det - og det vil jeg ikke. Og når det gjelder amming, har jeg nevnt ett par ganger at jeg håper jeg kan amme lenge. Ikke fordi det er et TiO-ideal, men fordi det er så koselig, og fordi det er så bra for den lille kroppen. Så sier jeg f.eks. at helsesøsteren sa at Lillestratos var kjempeheldig som ble ammet enda, og at det er så bra for han. Når jeg sier helsesøsteren høres det normalt ut, og ikke så skummelt og sært som hvis jeg hadde sagt at det sto på et TiO-forum :knegg:

Også er det litt det med å ta litt om gangen. Ikke fortelle om alt det fantastiske med TiO med en gang, da blir det for mye, tror jeg. Ikke for alle, men kanskje for en del av mennene våre?

Har mange tanker om dette, så det ble litt rotete. Håper du forsto hva jeg mente :blomsterfjes:
å du sa det så bra:)
men det er litt for sent, jg har babla tio masse!
hehe.. så jg vil prøve å rette opp..
altså nå er det litt sånn at han vil gjøre det motsatte av mg ppgr jg gjør det på tiomåte, skjønner?
er litt låst, men jg vil ikke omvende han, jg klare ikke helt å sette ord på hva jg mener..
hmm..

Lykkemamma
10 Jan 2008, 22:01
Man må gi og ta.. jeg synes ikke det er riktig at en forelder skal bestemme over felles barn. Noen ting, regler og vaner her i huset er jeg uenig i - men viser det ikke ovenfor ungene. Jeg er så sjeleglad for at ungene har en pappa som bruker så mye tid sammen med dem, at det oppveier alt. :)

nypeblomst
05 Feb 2008, 14:09
Så lenga han gjør noe på eget intiativ er jeg glad, og vi ikke går helt på akkord med oss selv.

Eple
05 Feb 2008, 15:32
Jeg er ikke så glad i kvinnelist- synes det er manipulerende og litt frekt. Hadde blitt sur om mannen brukte "mannelist" på meg...;)

Hva med å spørre hva han synes om feks time out foordi du har tenkt litt på det?

Madison
05 Feb 2008, 15:59
Samboeren min vet ikke hva TiO er engang, selv om han i stor grad praktiserer det. Jeg har bevisst ikke kalt det noe navn, da høres det for litt for skremmende ut for mange, tror jeg. ...
Gutten vår sover sammen med oss, men vi kaller det ikke samsoving. Jeg sier at jeg sover mye bedre når han er der, og at det er så enkelt med amming og kos da. ...

Jeg er også veldig bevisst på å late som om det vi gjør er helt normalt.

Dette blir litt på siden, men jeg tenker at veldig mye TiO-praksis ER faktisk helt normalt, og veldig mange praktiserer det uten at de har det som en uttalt filosofi.
På mange måter er f. eks. min samboer langt mer TiO enn meg uten å ha lest en eneste bok eller forum, han har en langt større evne enn meg til å ta ting som de kommer og som de er.
Mitt inntrykk er at samsoving er kjempevanlig inntil en viss alder, og veldig, veldig mange driver ikke med skrikekurer selv om de ikke anser seg selv som TiO-ere, f.eks.