PDA

Se full versjon : "ja ja Volvo er en tysk bil!"

Eple
11 Jan 2008, 20:56
:fnis: Vet at dette er feil, men det var en ting min søster sa i nøden da sønnen hennes ble fortvilet over at taxien ikke var en Mercedes. Med dårlig tid og uten helt å vite hva hun skulle si løy hun og sa Volvo også ble laget i Tyskland...

Så kommer spørsmålet- bruker du hvite løgner overfor barna?

ohelene
11 Jan 2008, 21:02
Tja. Mellomsøster skulle legge seg i kveld. Første melketanna er ute. "ER du tannfeen mamma?" "Nei klart eg ikkje er!" Kanskje er ikkje dette kvit løgn, men å la dei ha ein drømme/fantasiverden.

Prøver vel å unngå typen - nei vi har ikkje meir youghurt og kanskje heller seie ja, vi har men du får ikkje meir. Fungerer greitt på dei to eldste som regel, men treåringen kunne eg sikkert unngått ein del konflikter med ved å lyge og seie at det var tomt.

Augusta
11 Jan 2008, 21:13
Tenkte på akkurat det samme her om dagen. Jeg hadde kastet resten av nøttene vi hadde til jul, fordi jeg tenkte at de ikke ville bli spist. Når storebror kom hjem fra barnehagen spurte han etter nøttene, for han ville ha (ikke visste jeg at pappaen hadde gitt han nøtter dagen før). Han spurte hvor de var, og jeg hadde ikke hjerte til å si at jeg hadde kastet de, så jeg sa at pappaen hadde spist de opp :bag: Han godtok det med en gang.

Vet ikke helt hva jeg syns om hvite løgner, men jeg begynte å tenke litt i hvertfall. Kommer vel an på situasjonen, tror jeg.

Sofia
12 Jan 2008, 07:52
Jeg forsøker å unngår det - jeg vil vise barna respekt og det er ikke respektfullt å lyve. Så i den utstrekning jeg gjør det er det sjelden - og som med ohelenes treåring hadde jeg nok spart meg litt turbulens hvis jeg hadde gjort det.

Jeg stusser forresten over at min mor lyver masse til Lille My. Så i hennes generasjon er det nok mer akseptert.

Taratroll
12 Jan 2008, 08:12
Jeg prøver å ikke gjøre det. Men det skjer nok ja.

Enchanted
12 Jan 2008, 13:13
Jeg har nok gjort det, selvom jeg helst ikke vil.
Forklaringer funker bedre, men nå er de også ganske store så de godtar ikke så mye tull heller.

Mamma Mø
12 Jan 2008, 19:04
Prøver å unngå det, men små hvite forekommer nok likevel.

F.eks. en morgen denne uken når vi omsider var klar til å dra hjemmefra og Kråka plutselig ombestemmer seg og skal bytte klær etter at vinterdressen var tatt på. Vi hadde dårlig tid og erfaringsmessig vil ikke genserbytte bedre humøret til en morgengretten unge eller en hans like morgengretne mor som ikke hadde spist frokost. Da var genseren "våt i vaskemaskinen". En desperat handling fra Tårnfrid-mor med lavt blodsukker som skulle rekke et møte som begynte kl åtte. :knegg: