PDA

Se full versjon : Når man må bruke tvang.

Kvakk
20 Jan 2008, 07:42
Eller har noen gode råd for å unngå det? Sitter med Kvakkling på fanger så jeg tar kortversjonen.

Tulla har barneastma og er blitt syk igjen. Så hun må ta astma medisin for å bli bra. I går var hvile respirasjon på 50 før medisiner. Tar hun ikke medisiner kan vi risikere innleggelse. Og da blir det hvertfall brukt tvang + en masse ekstra blodprøver og slikt.

Så i går så vi oss rett og slett nødt til å holde henne fast for medisinering. Før har vi klart oss uten. Men i det siste har "vil ikke" utviklet seg ganske sterkt her hjemme.

Gode råd noen? Jeg er desperat og prøvde til å med bestikkelser i går.

Sofia
20 Jan 2008, 07:49
Vi har også vært der ift medisiner. Mine råd ift tvang er egentlig enkle - for i min verden er det ikke et alternativ å ikke medisinere et sykt barn.
Men altså:
- Jeg tror tvangen er mindre ille for barnet dersom den som tvinger ikke samtidig krenker det verbalt. Så det å prate barnet rolig gjennom det man gjør - forklare hva som skjer og hvorfor - det tror jeg er lurt og beroligende.
- Tenke at barnet i en periode trenger litt ekstra oppmerksomhet og nærhet for å kompensere for det.
- Alltid presisere for barnet at man helst vil at han/hun skal ta medisinene uten å bli tvunget. For plutselig løsner det, nemlig.

Lykke til! Det er ikke noe godt, dette her - det er et av de områdene hvor det å være forelder er skikkelig vrient.

Lilje
20 Jan 2008, 10:01
Jeg har også måttet holde jenten fast når hun skulle ha medisin. Man MÅ jo bare!

Silence
20 Jan 2008, 11:20
Huff, det er ikke morsomt når man må tvinge medisin i unga... Men man har jo lite valg.

Men man tar ikke permanent skade av å måtte tvinges i medisin, så lenge man får rikelig med trøst og kos ellers. Hun er jo også såpass stor at hun kan forstå hva du sier til henne. Helt enig i at det er lurt å snakke rolig med henne mens dere gir henne medisinen. Og så OVERDOSE kos etterpå! Kanskje kan hun få noe å kose seg med etterpå? Skjura her tålererer VELDIG mye når jeg bare snakker om alt vi gjør og at hun får tid til å "klage litt" etterpå. dvs kos og klem og "jeg vet det er ekkelt, men nå blir du mye bedre". Da føles det ikke så mye som et overtramp...

Håper det går seg til... Kanskje klarer dere å snu det til at hun er "tøff" som tar medisinen sin???

gjest
20 Jan 2008, 12:09
Noen ganger må vi voksne bestemme fordi vi i kraft av å være voksne må ta ansvar og beslutninger for de små. Og selv om barn i utgangspunktet er samarbeidsvillige så trenger vi i helt spesielle tilfeller å bruke tvang (som ved medisinering og andre helsemessige viktige tilfeller). Men tvang kan gjøres på en gentle måte, en måte som ikke krenker barnet mer enn ytterst nødvendig, en måte som formiddler trygghet og ro.
Det mener jeg.

Ma-i
20 Jan 2008, 12:44
Det knytingen sa !

Men det mmed medisinering av krponisk syke barn som trenger medisin flere ganger i døgnet hele året, mener jeg at det skal lite til å trå over. Fordi dette er viktig ikke nbare imellom, men det er HVERDAGEN , og like viktig som mat, faktisk viktigere for er man syk kan man greie seg uten mat noen dager, men den faste medisinen MÅ man ta.

Derfor mener jeg at det er viktig å etablere trygge gode rammer over det, gjøre det til et rituale på linje med mat,tannpuss, osv. Integrert i hverdagen.

Så å gjøre medesin tiden til en kosestund, der man gjør ting man ikke gjør ellers, se på en god film, lese en spesiel bok, fortelle hiistorie, synge osv. Gjerne mnoe man kan gjøre merd barnet på fanget, og at dette er Deres tid , ikke bare medesin, men en kosestund også.
Slik blir det meningsfylt og hyggelig for store og små. DEt vil man profitere på i lengden , og man kan slippe avresjon skulking av medesin når de blir store nok til å måtte gjøre det selv, for de ser på det som en ok og fin ting.

Det kan være fint å forberede litt, snakke om at når v i skal ta medesinen din, så skal vi gjøre noe fint sammen det er vår TID, HVA VIL DU LESE;SYNGE OSV.
Så det er bestemt på forhånd.
I det medesin er tillaget, så tar man frem boken,filmen,leken osv og sier nå skal vi kose oss med dette mens du tar medesin, og så snakker man om det og gjør det klart.
Selv da om barnet ikke vil, så er det ok å følge planen, gi medesin og snakke,synge,lese osv.

Man kan kalle det å avlede, men det er også med på å gjøre den kjedelige (og ubehagelige?) stunden til noe koselig og fint, som man kan ha sammen.

Men det er min mening.

Vims
20 Jan 2008, 12:45
Jeg liker veldig godt det Ma-i sier over her!!!

Hvis barnet er veldig imot å få medisin alikevel, så har jeg tro på å snakke først, handle etterpå.

- nå skal du få medisin. Jeg holder deg på fanget mitt til vi er ferdige. Jeg kommer ikke til å ta vekk masken selv om du sier nei og gråter, for dette må du ha. Det hjelper hvis vi samarbeider.
- Underveis repetere, berolige,
- speile barnets følelse ; ja, jeg hører at du ikke vil, jeg skjønner det, men vi må gjøre dette selv om. Si at barnet klarer det kjempebra, også når det skriker og vrir seg som en makk.
- Telle barnet gjennom? Vi må ha masken på til vi har telt til 20, feks. Det kan gi barnet noe å fokusere på, og det gir en tidsaspekt de kanskje ellers ikke ser selv?

Min erfaring er at det er lettest å ha barnet på fanget, med ryggen mot seg selv. Men da ser ikke barnet fjeset ditt.... Nisesen min fikk se på video, noe hun likte godt. Eller den andre foreldren satt foran henne for å ha øyekontakt. Man kan sitte forand et speil hvis man er alene?

Husker niesen min hadde smokk i munnen inni masken. Det roet henne. Måtte puste ekstra lenge inni masken for å få med all medisinen, men det gikk greit fordi hun var roligere.

Tenkte på noe annet: Hun vil ikke holde masken selv, da? Og så avtale hvor masse man skal telle til?

Ellers veldig enig i det de andre sier over. Det er tøft, for dere har jo reelt sett ikke noe valg.

Kanskje hun skal få gi dere astmamedisin noen ganger, at dere har et rollespill? Hvis hun må berolige deg litt, si at jooho - du MÅ ta medisin! så vil hun gjerne takle det bedre selv etterpå?
Dette er en veldig god metode, altså.

Kvakk
20 Jan 2008, 14:28
Takk for svar alle sammen og gode råd. Og ikke minst forståelse for at jeg må bruke tvang iblandt.

Forebyggende får hun 1 puff morgen og 1 puff kveld. Men når hun er ordentlig syk, får hun 2 puff 4 ganger om dagen av forebyggende medisin + det hun trenger av ventoline. Så det blir en del ekstra.

Tror det skjærte seg helt da hun begynnte å protestere da hun allerede var kortpustet. Da fikk hun litt panikk da un ikke fikk puste fordi hun brukte pusten sin på gråt og protester. Så da klarte jeg heller ikke å medisinere, siden hun fikk pustevansker og ble redd.

Hun er heldigvis mye bedre i dag. Så nå bare kjører vi på med forebyggende.

Liz
20 Jan 2008, 19:04
Tror det skjærte seg helt da hun begynnte å protestere da hun allerede var kortpustet. Da fikk hun litt panikk da un ikke fikk puste fordi hun brukte pusten sin på gråt og protester.

Uff, stakkars lille tulla.
Godt å høre at hun er bedre, kvakk! :)

Jannka
22 Jan 2008, 13:04
Uff, vet godt hva du skriver om, for begge mine brødre hadde astma(jeg også, men jeg "slapp" pustemaskin).

Husker at jeg som storesøster ofte fikk det lettere til. De måtte sitte ca 30 min med pustemaskinen på. Da satt vi på fanget, leste bøker, sang osv. Eller så hadde mamma de på fanget mens jeg etter beste evne lagde ablegøyer de kunne se på.

Heldigvis blir det bedre etterhvert som de forstår at det hjelper. Etterhvert som gutta ble større, og bare trengte å bruke maskinen ved behov(forkjølelse, allergi osv) kom de å sa ifra selv når de kjente at det tetnet til.

En :blomsterfjes: til deg. Det er ikke så lett når man må "tvinge" i dem medisiner. Masse kos og forklaringer retter opp i det meste.

Sashimi
22 Jan 2008, 13:15
Vi har hatt samme problem.

Her har vi løst det med at medisin-tid = filmtid, altså noe som er stas!

Vi har ikke tv, så det er lite barnetv-titting genrelt. Ved hver medisinering får hun se 5 minutter film på dataen.

Fungerer knakendes godt her! :)

Blesha
10 Feb 2008, 11:35
Vi har jo også et barn med astma. Her har han fått medisin fast siden han var baby, så han ble jo vant til det fra han var så liten. Likevel har vi ennå protester noen ganger - mest fordi han ikke kan fordra å sitte i ro. Det vi har gjort er som flere har sagt allerede å først snakke med ham, forberede ham på hva som vil skje. Det er hans valg om han vil sitte på fanget eller ved siden av oss i sofa'n, og om han vil sitte sånn at han ser oss eller sitte med ansiktet mot TV'en. Når vi tar medisinen om kvelden, er det gjerne barne-TV eller en film på DVD, for det hjelper ham til å roe ned tempoet for kvelden. Jeg har ikke andre råd enn å fortsette med å forberede henne, forklare rolig hver gang, og si til henne at dette klarer hun så bra (selv når hun skriker, sparker og slår). Man behøver ikke bekymre seg for om medisinen kommer inn i luftveiene når barnet kommer med protester, for barnet puster gjerne kraftigere da, og får i seg medisinen gjennom dette. Uansett, etter hvert forstår barnet hvorfor man må ta medisinen, og vi har sørget for å gi ekstra mye trygghet og nærhet i de periodene som har vært vanskelige i forhold til medisinering.

´trikken
11 Feb 2008, 07:44
OI - det må jammen være slitsomt for dere med kronisk syke barn :blomst:

Her har vi bare hatt kortvarige tilfeller av øyedråper og efedrin, og jeg synes det kan være vanskelig nok.

Vi løste det som dere over med å snakke, forberede, være rolig, men bestemt. Spesielt øyedråpene var ille, og vi måtte holde ham ganske hardt fast, men etter et par ganger så var det liksom greit, for da hadde han lært at det ikke var farlig eller vondt, og på slutten av kuren spurte han om å få dryppe selv :knegg:

Så når det kommer til medisiner, så tror jeg det er viktig å være bestemt og faktisk bruke tvang, dersom barnet låser seg. Noe annet ville vært omsorgssvikt i mine øyne.

Vil gjerne gi dere en stor :klem: dere foreldre til astmabarn. Det er sikkert ikke bare enkelt, nei.

Kvakk
11 Feb 2008, 22:55
Nå går det bra igjen her hjemme. I dag maste hun på en ekstra dose medisin :icon_eek:. Så det er tydelig at det går opp og ned.

´trikken
12 Feb 2008, 07:06
Så fint at det går bedre :klemse: