PDA

Se full versjon : Puh! Trenger råd

Stratos
25 Jan 2008, 13:39
Som jeg skrev i fredagstråden, er Lillestratos skikkelig sytete for tiden. Har vært sånn de siste to-tre ukene. I barnehagen er han visst blid og fornøyd heldigvis.

Han har ikke så godt språk ennå, så sytestemme blir liksom hans måte å fortelle om alt han vil - for han vil ALT! Han er utrolig aktiv, og har ikke tid til å sitte å lese ei bok f.eks.

Så han kommer bort til meg, tar tak i hånda mi, drar meg med der han vil, stiller seg med hendene i været (som betyr at han vil løftes - så da løfter jeg), og så vil han ha alt der. Det er som regel kjøkkenet han vil være, og da vil han holde på med vann i vasken f.eks. Jeg lar han ofte gjøre det ved å sette bort en stol, men jeg blir gal når han begynner å tømme utover hele gulvet. Da pleier jeg å si og vise at vannet bare skal tømmes i vasken, men plutselig havner det på golvet igjen. Og sånn går dagene :svette:

Jeg kjenner jeg blir så sint av og til! Selv om jeg forstår han godt når jeg setter meg inn i hans situasjon.

Og så kaster han mat på gulvet hele tiden :gal:

Hvordan skal jeg håndtere disse situasjonene? Skal han bare få styre på med alt han har lyst til hele tiden?

mara
25 Jan 2008, 14:24
altså.. jeg bruker å ta lillebror vekk fra vasken når vannet havner alle andre plasser, og det virker som om han har skjønt det :D

ang hiving så er det mer enn mat som fyker her, alt fra kaffekanner til tallerkener er knust og så koster vi opp sammen og hiver i rett søppel.

dette gjelder også mat.

tørke opp vann sammen og vaske sammen og hive i båset sammen?

kanskje?

og fortelle hvorfor du ikke vil han skal hive -at mat blir ødelagt, at det blir så mye vann overalt, at kjøkkenbenken kan morkne om det er for mye vann på den?

jeg vet ikke jeg altså, bare lufter tanker.

om han skal få holde på som han vil? nja, ikke visst ting blir ødelagt og det blir masse ekstraarb?

men fx lage en egen skuffe på kjøkkenet som han kan ha? det har vi, og faktisk rører ikke lillebror alt lengre, mesteparten av leken er i flaskeskuffa og roteskuffa, der har vi forskjellige saker vi ikke er redd for og som ikke kan gjøre stor skade.

så har vi et skap til gryter og et til plastikkboller ol og de tåler jo en støyt og resten av ting ene som kan skade han (vasketing og glassfat) har vi satt høyt opp...

likevel -noen ganger fyker melkepulver og plastposer og sølvpapir ut fra andre skuffer og skap enn de som er hans :D

Luan
26 Jan 2008, 13:46
Som jeg skrev i fredagstråden, er Lillestratos skikkelig sytete for tiden. Har vært sånn de siste to-tre ukene. I barnehagen er han visst blid og fornøyd heldigvis.

Han har ikke så godt språk ennå, så sytestemme blir liksom hans måte å fortelle om alt han vil - for han vil ALT! Han er utrolig aktiv, og har ikke tid til å sitte å lese ei bok f.eks.

Så han kommer bort til meg, tar tak i hånda mi, drar meg med der han vil, stiller seg med hendene i været (som betyr at han vil løftes - så da løfter jeg), og så vil han ha alt der. Det er som regel kjøkkenet han vil være, og da vil han holde på med vann i vasken f.eks. Jeg lar han ofte gjøre det ved å sette bort en stol, men jeg blir gal når han begynner å tømme utover hele gulvet. Da pleier jeg å si og vise at vannet bare skal tømmes i vasken, men plutselig havner det på golvet igjen. Og sånn går dagene :svette:

Jeg kjenner jeg blir så sint av og til! Selv om jeg forstår han godt når jeg setter meg inn i hans situasjon.

Og så kaster han mat på gulvet hele tiden :gal:

Hvordan skal jeg håndtere disse situasjonene? Skal han bare få styre på med alt han har lyst til hele tiden?

Har vi samme unge...?? Høres sånn ut!
Har ikke så mange gode råd, men har tenkt at dette er nok en fase som går over...

Og så tror jeg i den alderen som sønnen din og min er, så begynner de å forstå ganske så mye men klarer ikke å uttrykke seg i like stor grad. Det tror jeg bringer mye frustrasjon og at de raskt kan bli litt sutrete og grinete...

Når det gjelder kasting av mat på gulvet har vi fått ett råd fra barnehagen (den som sier så mye rart..men dette synes jeg faktisk kan virke). Nå barnet kaster noe på gulvet, kan det selv pukke det opp. Og så bli satt tilbake på plassen. Dette har fungert fint hos oss (når vi har gjort det da...). Det er veldig "smertefritt". Når de har plukket opp maten noen ganger blir det litt kjedelig og da gidder han ikke mer..

Vel, noe mer glupt har jeg ikke å si akkurat nå! Men vet hvordan det er altså:svette:

Eple
26 Jan 2008, 14:04
Velkommen til for 8 år siden:knegg:

Jeg ville bare si at jeg har vært der;)
Eplegutt og mistegutt var også slik. De var frustrerte før de fikk språk. Jeg oppfordret dem (krevde) at de skulle prøve å si hva de ville. "bruk ordene dine" sa jeg maaaange ganger. Og så hjalp jeg dem å tolke og sette ord på. Og så sa jeg veldig ofte "bruk vanlig stemme" for jeg ble gal av syting...

De visste at jeg ville møte behovene (så da tok de ting opp med viten om at jeg gjerne ville, men ikke alltid forsto) og så ble de bedre å snakke. Og vips- så ble det bedre.:D

Det går over. Men du krenker ikke barnet om du veilieder litt ang kommunikasjon. Jeg synes at respekt går begge veier- og trenger å læres fra de er små. En toddler som snakker kommanterende til mor slutter ikke nødvendigvis ikke med det av seg selv. Litt mild motstand og masse felles fokus tror jeg på.

:klem:

gjest
26 Jan 2008, 20:34
mild motstand, for en god beskrivelse eple, den likte jeg veldig godt.
det tror jeg barna trenger i den perioden der, mild motstand, merke at det finnes grenser, opplevelsen av å være viktig og å bli sett og hørt selv om en ikke har så mange ord.
syting er skrekkelig, jeg har liten toleransegrense for det, derfor har jeg innført selektiv forståelse, jeg forstår ikke syting bare vanlig snakking. roping og skriking er heller ikke så enkelt for meg å forstå.

Stratos
28 Jan 2008, 13:48
Takk for gode råd og forsikringer om at det går over :nikker:

Lillestratos er syk nå stakkar. Han er så slapp at han ikke orker å syte engang. Ikke så galt at det ikke er godt for noe :knegg: Uff, nå var jeg litt fæl :sparke:

Mild motstand og felles fokus- den likte jeg, Eple. Bra slagord for tiden i Stratosheimen framover tenker jeg :D