PDA

Se full versjon : Hva gjør man med en sovende baby?

Christine76
13 Feb 2008, 11:01
Oda sover fremdeles mye, selv om hun nå har våkne perioder på kvelden (og dessverre natten). Nå sover hun i armkroken min mens jeg surfer, men snart skal jeg gjøre litt husarbeid. Da har jeg det stadige dillemmaet. Skal jeg legge henne i baggen (hun sover fint der) eller skal jeg knyte henne på meg? Gjør jeg det får hun nærhet, men hun blir også forstyrret, og er gjerne litt i veien..

Anton
13 Feb 2008, 11:11
I sånne situasjoner har jeg lagt dem fra meg. Hvis de tydelig trenger nærhet har jeg knytt dem på, men ikke hvis det er like greit for dem å ligge i bagen som du sier.

moo
13 Feb 2008, 11:12
Jeg stemmer for det tredje alternativet: Legg deg ned sammen med henne, la husarbeid være husarbeid, og kvil deg mens du kan! ;)

Men hvis valget står mellom de to første, så la jeg dem ned så lenge de ikke våknet av det. :)

Wanaagsan
13 Feb 2008, 11:12
Jeg ville nok lagt henne i bagen... Hvis hun savner nærhet, våkner hun nok. Og det kan være greit på sikt at hun blir vant til å ligge der og trives der... Minsten vår ligger endelig andre steder enn på meg - når hun er opplagt, i hvert fall. Men jeg skulle ønske hun gjorde det mer (og hadde gjort det tidligere), for særlig storelillebror mistet plutselig masse mamma når hun kom. I går lå jeg i sengen hans og leste og sang for han da han skulle legge seg, og det er så kjekt å se at han trives òg. Det har blitt altfor lite mammanærhet for den nybakte storebroren. (Delvis fordi jeg har vært så mye aleine med de tre små).

Vi var jo litt uheldige med at minsten ble forkjølet hver gang hun ble vant til å ligge og sove på rygg i en seng, sånn at til slutt ble det liksom bare sove-på-mamma-hele-tiden i 3 mndr...

Hun bæres mye enda, men jeg føler vi har mer balanse mellom alle i familien sine behov når hun kan ligge litt for seg sjøl òg.

mara
13 Feb 2008, 11:13
hihi moo du er herlig :knegg:

og ja, jeg ønsket jeg selv kunne følge ditt råd men noen ganger kan man ikke det så da ville jeg lagt barnet i bæggen.

og jeg ville ( i en fantasiverden) ryddet supermyefortere med barnet i bægg enn med barnet påknytt og så kunne jeg kvilt etterpå ;)

Christine76
13 Feb 2008, 11:51
Jeg la henne fra meg. Men nå kommer et nytt dillemma. Når jeg er ferdig med husarbeidet (ikke enda..) skal jeg da plukke henne opp og risikere å vekke henne eller skal jeg la henne sove videre aleine?

Hadde aldri sånne valg å ta med storebroren. Han hadde masse vondt i magen og gråt hele tiden nesten så da var det bare en lettelse de få gangene jeg kunne legge ham ned.

Og så må jeg bare si på slutten at selv om dette er ting jeg funderer en del på for tiden så ser jeg ikke på det som et problem på noen sider altså. Jeg vet hun får mye nærhet. Hun sover med meg hele natten, Jeg bærer henne når vi skal hente/levere storebror i barnehagen eller skal på tur. Og hun ligger på fanget mitt mens jeg slapper av i timesvis på dagen. Synes bare det er så rart å ha valget, og synes det er litt rart å velge å legge henne alene.

Noor
13 Feb 2008, 12:03
Jeg har en baby som klart og tydelig sier fra når hun vil ha nærhet og trøst, det gjør hun veldig ofte. Derfor nøler jeg ikke med å la henne ligge og sove ut i bagen når hun vil det. Kanskje en til to lurer om dagen blir i bagen. Jeg tar henne ikke opp om hun sover godt i bagen.

mara
13 Feb 2008, 12:24
jeg vil tro at babyen sier fra om det er behov for nærhet..

Vims
13 Feb 2008, 16:28
Jeg tror ikke du skal være redd Oda ikke får nok nærhet, selv om du lar henne sove i baggen litt.Hun får masse nærhet ellers.
Kanskje hun sover helt fint og kjenner seg trygg også i baggen? Du er jo ikke langt unna, tenker jeg.

Kanskje litt praktisk også at hun koser seg alene slik, det gjør jo endel ting lettere for deg. Plass på fanget til å lese for Erlend, for eksempel.

Minimoen
13 Feb 2008, 19:42
Jeg ville nok latt henne ligge i baggen om hun sov godt der:venner:

Serendipity
13 Feb 2008, 21:10
Jeg har en baby som klart og tydelig sier fra når hun vil ha nærhet og trøst, det gjør hun veldig ofte. Derfor nøler jeg ikke med å la henne ligge og sove ut i bagen når hun vil det. Kanskje en til to lurer om dagen blir i bagen. Jeg tar henne ikke opp om hun sover godt i bagen.
Samme her. Men min sover bare på kroppen min untatt kaaaaanskje en liten lur om morgenen i senga :)

Men jeg forstår problemstillingen din. Jeg hadde det nemlig slik med Tipp, han sov for det aller meste i vugga i stua fordi han rett og slett sov godt der. Han var en rolig baby og sov i tre timer for så å våkne og kose seg lenge med puppen og sovna igjen. Jeg tenker en gang i blant om han fikk for lite nærhet i starten...

ezi
13 Feb 2008, 22:52
christine! hihi, jeg har nettopp blitt ferdig med CC -the continuum concept - og etter den så er det heeeeelt klart, hahaha... Ha henne på deg 24/7....
:solen:

(spøker vel)

Imp
14 Feb 2008, 15:52
Vesla sov utrolig mye de første to mnd, og gjerne i bagen, så da lot jeg henne det. Men nå sover hun ikke lenge dersom jeg legger henne ned på dagtid, så da blir helst bæretøyet brukt.