PDA

Se full versjon : "vanlige" folk

mara
26 Feb 2008, 09:10
hvorfor er de sånn?

selvsagt vet man ikke alt om alle, men jeg synes det er så fælt!

ved matbordet:

mor til sønn;

spis en skive til ellers får du ikke det i den andre boksen (som inneholdt frukt) :pirat:

jenta gikk fra bordet men kom tilbake for å spise seg en appelsin.
mor: hvorfor gikk du fra bordet? du MÅ sitte til du er ferdig altså..

eeehhh...

og sånn er det jo.

overalt.

nesten.

ingen av disse damene var hurpete, så jeg fatter det bare ikke.

blir helt satt ut, ingen respekt for barnet, og ingen lydhørhet overfor barnas behov.

Jeano
26 Feb 2008, 10:06
Det er så mange som har så rare regler
Eks.
*Spis en brødskive før du får lov å spise knekkebrød
*Ikke spis bare gulerøtter nå, spis opp middagen din
*Du kan ikke spise agurk på sjokoladepålegget, det er ikke godt(ungen tar hvertfall ikke vekk sjokoladepålegget og spiser bare agurk)
++++

Jeg var på sykehuset med Bobble en gang, der satt det en ganske så ung mor med to ganske store jenter.
Hun hadde kjøpt film til jentene, satt den på og sa.

Jenter vi gidder ikke spise den dårlig sykehusmiddagen i dag, så i dag har jeg handlet inn litt så vi kan kose oss istedenfor.
Der hadde hun handlet en helt bærepose med grønnsaker og frukt og ungene heiv seg over det.
Det var deilig å se det

mara
26 Feb 2008, 10:07
Det er så mange som har så rare regler
Eks.
*Spis en brødskive før du får lov å spise knekkebrød
*Ikke spis bare gulerøtter nå, spis opp middagen din
*Du kan ikke spise agurk på sjokoladepålegget, det er ikke godt(ungen tar hvertfall ikke vekk sjokoladepålegget og spiser bare agurk)
++++

Jeg var på sykehuset med Bobble en gang, der satt det en ganske så ung mor med to ganske store jenter.
Hun hadde kjøpt film til jentene, satt den på og sa.

Jenter vi gidder ikke spise den dårlig sykehusmiddagen i dag, så i dag har jeg handlet inn litt så vi kan kose oss istedenfor.
Der hadde hun handlet en helt bærepose med grønnsaker og frukt og ungene heiv seg over det.
Det var deilig å se det

dette innlegget gjorde meg glad -takk :blomsterfjes:

Stjerneblomst
26 Feb 2008, 10:12
Ja,det er mange rare meninger og regler.

Det med gråt og søvn er en sterk irritasjonsgjenganger (oi, nytt ord!) hos meg.

Det er så mange som mener at barna "ikke har vondt" av å gråte seg i søvn. Forrige uke var vi i en slags åpen barnehage, og der var det en mor som la jenta si på litt over et år inne på et mørkt rom. Hun hylskrek i over en halvtime.Grusomt. Jeg kjente jo ikke henne, men prøvde å si litt, noe som ble avvist kontant; "for hun pleide å sove klokken 12.30 og da måtte hun bare ligge der. Hvordan skulle det gå med de innarbeidete rutinene om hun begynte å gi etter?"

Jeano
26 Feb 2008, 10:26
Ja,det er mange rare meninger og regler.

Det med gråt og søvn er en sterk irritasjonsgjenganger (oi, nytt ord!) hos meg.

Det er så mange som mener at barna "ikke har vondt" av å gråte seg i søvn. Forrige uke var vi i en slags åpen barnehage, og der var det en mor som la jenta si på litt over et år inne på et mørkt rom. Hun hylskrek i over en halvtime.Grusomt. Jeg kjente jo ikke henne, men prøvde å si litt, noe som ble avvist kontant; "for hun pleide å sove klokken 12.30 og da måtte hun bare ligge der. Hvordan skulle det gå med de innarbeidete rutinene om hun begynte å gi etter?"

Uff det er grusomt.
Huske selv jeg var på babyklubb, vertinen la jenta si ohun gråt og gråt o gråt.
Hvordan klarer du å høre på dette sa jeg.
Nei det vet du jeg ikke har noe problemer med, var svaret.
Allevi som var der hintt til henne at hun kunne ta ned jenta,men nei.
Men hvem skrøyt av at jenta sov gjennom hele natten fra tidlig alder? Jo de var denne moren.

På hviken bekostning tenkte jeg da

mirimor
26 Feb 2008, 13:09
jenta gikk fra bordet men kom tilbake for å spise seg en appelsin.
mor: hvorfor gikk du fra bordet? du MÅ sitte til du er ferdig altså..

eeehhh...

og sånn er det jo.

overalt.

Men sånn kunne jeg ha sagt til miriungen også faktisk. Jeg synes faktisk han skal sitte ved bordet til han er ferdig - for jeg synes det er vrient når vi er på besøk og han løper til og fra bordet. Vi har en regel på at når han går fra bordet, spør vi om han er ferdig. Svarer han nei, sier vi han må sette seg og spise ferdig. Da gjør han stort sett det. Svarer han ja, tar vi vekk maten og han sier "takk for maten" som regel. Jeg synes det er litt viktig med regler jeg da :huh: Men jeg pleier ikke true eller lokke med mat altså - det er noe annet, synes jeg.

mara
26 Feb 2008, 13:19
men appelsin er jo desert tenker jeg.
man føler seg mett, og så går man fra bordet og Så kommer lysten på det lille ekstra..

creemy
26 Feb 2008, 13:22
En annen ting er at man må velge sine kamper.
Husker en gang (mange år siden) jeg var på McDonald. En mor hadde kjøpt sånn happymeal til sønnen sin. De satte seg ved siden av lekerommet for å spise. Da begynte det. Han fikk IKKE se på eller leke med den leken som lå i boksen + at han klarte jo ikke å sitte stille stakkar. Det kriblet jo i alle ben og armer der de satt ved siden av lekerommet.
Den gang bestemte jeg meg for at hvis jeg fikk barn noen gang så skulle jeg velde mine kamper og ikke legge til rette for å skape flere konflikter.
Blir matt av folk som ikke tenker!!

Kaskis
26 Feb 2008, 13:26
Føler jeg kaster litt stein i glasshus siden Tass begynte tidlig i barnehage, men jeg reagerer av og til på hvor raskt "vanlige" folk vil være selvstendige. Hører ofte om folk som dro på hyttetur, på helgetur til utlandet eller har hatt barnevakt lenge mens de hadde små, små babyer. Jeg sier ingenting, men lurer på hvorfor de har sånn hast.

Anton
26 Feb 2008, 13:40
Men sånn kunne jeg ha sagt til miriungen også faktisk. Jeg synes faktisk han skal sitte ved bordet til han er ferdig - for jeg synes det er vrient når vi er på besøk og han løper til og fra bordet. Vi har en regel på at når han går fra bordet, spør vi om han er ferdig. Svarer han nei, sier vi han må sette seg og spise ferdig. Da gjør han stort sett det. Svarer han ja, tar vi vekk maten og han sier "takk for maten" som regel. Jeg synes det er litt viktig med regler jeg da :huh: Men jeg pleier ikke true eller lokke med mat altså - det er noe annet, synes jeg.

:I-Agree: Jeg kan ikke skjønne at det skal være krenkende for ungene å sitte til bords mens vi spiser. Den som går fra, er ferdig (vi er til og med så onde at vi ser de må sitte til alle barna er ferdige - de slipper hvertfall å vente på de voksne). Vi lokker og truer heller ikke altså.

mara
26 Feb 2008, 13:45
Snakker jo ikke om mens vi spiser.

creemy
26 Feb 2008, 13:47
Mirimor og Anton :I-Agree:
Her sitter alle til bords til alle er ferdige, eller til alle ungene er ferdige hvis de er fler (har bonusbarn også).
Syntes det er viktig med bordregler.
Både jeg og pappa`n er enige om at man skal "oppføre" seg ved border, MEN diskusjonen kom da vi skjønte vi hadde ulike krav til hva vi la i den samlesekken..... he he.Er enige nå da, men sånn er det.
Målet kan være det sammen men intensjonene ulike..................

mara
26 Feb 2008, 13:47
og uansett, peonget falt nok litt bort -det var mer måten mor snakket til barnet jeg reagerte på.

og som jeg skrev, man vet ikke alt om folk -selv gjør jeg nok ting som IKKE er TiOforenelig i noen tilfeller..

mara
26 Feb 2008, 13:49
til dere hvor alle sitter til bords til alle er ferdig, sitter dere fram til desert serveres eller tar dere en pause?

creemy
26 Feb 2008, 13:52
Mara, ble nok mer en mat/bord prat dette, men ser poenget du kom med i første innlegg av tråden.
Virker ofte som at barnas behov blir helt sidesatt for voksnes behov der og da. Det er så synd så synd. Hvorfor blir det slik lurer jeg ofte på når jeg "overhører" slike situasjoner mellom barn og voksne? Hva er historien deres?

Anton
26 Feb 2008, 13:53
til dere hvor alle sitter til bords til alle er ferdig, sitter dere fram til desert serveres eller tar dere en pause?

HVis vi har dessert tar vi den rett etter mat evnt pause mens vi lager oss kaffe. Blir det pauseaktig får de selvfølgelig strekke på beina mens de venter.

Og jeg er enig med deg altså! Det er måten man sier det på. Helt utrolig så streng og striks man kan være hvis man gjør det på en ok måte:knegg:

creemy
Dessert????? hva er det???? :sparke:
Det er ifølge mannen min fremmedord her i huset.......he he

mara
Mara, ble nok mer en mat/bord prat dette, men ser poenget du kom med i første innlegg av tråden.
Virker ofte som at barnas behov blir helt sidesatt for voksnes behov der og da. Det er så synd så synd. Hvorfor blir det slik lurer jeg ofte på når jeg "overhører" slike situasjoner mellom barn og voksne? Hva er historien deres?

og jeg spinner videre og tenker -hva gjør det med barna?

mara
26 Feb 2008, 13:54
Dessert????? hva er det???? :sparke:
Det er ifølge mannen min fremmedord her i huset.......he he

hvorfor det?

*nyskjerrig*

mara
26 Feb 2008, 13:56
HVis vi har dessert tar vi den rett etter mat evnt pause mens vi lager oss kaffe. Blir det pauseaktig får de selvfølgelig strekke på beina mens de venter.

Og jeg er enig med deg altså! Det er måten man sier det på. Helt utrolig så streng og striks man kan være hvis man gjør det på en ok måte:knegg:

kanskje andre reagerer på meg, lillebror ville ha mer banan og jeg sa "vi spiser ves bordet" og han trykka i seg en halvbanan mens han klatra ned. :konge:

Jeano
26 Feb 2008, 13:56
Jeg så poenget ditt Mara:)

Jeg vil at alle skal sitte til alle er ferdige, det praktisere jeg ed barna mine da jeg hadde de alene.
Sambo derimot har ikke ro i kroppen til å sitte, så han spiser opp så rydder han.
Så innen vi andre er ferige er så å si alt ryddet vekk.
Slitsomt i starten og vi hadde noen kamper.
Men han er sånn og blir sånn, så jeg prøver å se det positive i det, og det er at jeg slipper å rydde noe annet en min egen tallerken, for resten er blåst:)

Ellers sitter alle til de er ferdige, bortsett fra Bobble som kan gå fra og til, men han sitter m regel til alle er ferdige han også. Jeg tror han lærer av oss andre.
Dessert Mara, der har vi nesten alldrig, ingen som orker det her.
Har vi besøk og dessert så tar vi en hvil før vi orker å spise dessert.

Derfor forstår jeg gutten som ville leke litt før han ville spise appelsinen sin;)

creemy
26 Feb 2008, 13:58
hvorfor det?

*nyskjerrig*
Har aldri vært glad i dessert, så det blir bare ikke til det. Hmmmm, men de skal jo ikke de andre lide for..............
Liker jo noe da, kanskje jeg skal lage til helgen. Da blir nok gubben glad:blomsterfjes:
- Mandelkjernepudding med rød saus?
- Semulegrynsgrøt med rød saus?
- Tilslørtebondepiker?
Hmmmmm, må tenke nå.

Anton
26 Feb 2008, 13:59
Har aldri vært glad i dessert, så det blir bare ikke til det. Hmmmm, men de skal jo ikke de andre lide for..............
Liker jo noe da, kanskje jeg skal lage til helgen. Da blir nok gubben glad:blomsterfjes: .

Kan han ikke lage sjæl hvis du ikke liker? Jeg lager ALDRI mat jeg ikke digger selv hvis jeg skal være med og spise den. En av fordelene med å bli voksen! :knegg:

creemy
26 Feb 2008, 14:02
Jeg tenker at dette kan skape enten utrygge barn som aldri hvet hva som er reglene eller "truslene". Det kan også skape barn som ikke bryr seg om regler for det er bare tomme trusler, ingen konsevenser eller kontinuitet.
Alt dette blir usikkerhet tenker jeg som ALDRI slår godt ut i lengeden.

indie
26 Feb 2008, 14:02
Kan han ikke lage sjæl hvis du ikke liker? Jeg lager ALDRI mat jeg ikke digger selv hvis jeg skal være med og spise den. En av fordelene med å bli voksen! :knegg:

Dessuten er det vel strengt tatt bra å ikke ha dessert hver dag, iom at dessert ofte består av sukker for det meste.

Men man kan jo lage seg en fruktsalat el.l. Det er godt og enkelt :)

creemy
26 Feb 2008, 14:04
Jo da det kunne han gjort. Men jeg lager ikke noe som jeg ikke liker. De tingene jeg skrev opp liker jeg jo faktisk så vi får se..... Skal ha Bonusbarna her til helgen og da er jeg mye på kjøkkenet så de får litt alenetid med pappan sin, så da blir det kanskje dessert.

mara
26 Feb 2008, 14:05
desert kan være mye mer en sukker altså.

vi liker godt kafe men har ofte kafe hjemme for jeg da kan servere is i kjeks (uten gluten eller annet tilsettning)
og om man har et godt kosthold ellers tror jeg ikke det er skadelig med desert.

og vi har det ikke hver dag altså :knegg:

Dudu
26 Feb 2008, 14:08

må si meg enig med deg her. største jenta vår på 4 er stor nok til å vite om hun vil ha mer. og vi sitter stort sett og venter til alle er ferdig vi da. til middag vel og merke - frokost og kvelds er litt mindre strukturert :) for oss blir det et koselig samlingspunkt der vi snakker om dagen og tuller og tøyser. og her hjemme er det viktig å spise mer enn bare gulerøtter også, men har jeg tatt masse på tallerknen skal hun slippe og spise alt. er tross alt vi som har forskynt henne. gjør dette oss til dårlig foreldre? føler nå ikke det selv... og storejenta respekterer det da også..

Nselk
26 Feb 2008, 14:25

Pardon my french, men den holdninga har jeg aldri skjønt. :) Hvorfor kan man ikke lage mat/noe godt til sin mann/kone/sine barn for å glede, selv om man ikke nødvendigvis liker det så godt selv? Det går jo i "verste fall" an å lage til noe ekstra til seg selv hvis det er så umulig å spise det den/de andre vil ha, tenker jeg... Nå har dog ikke vi så mye av den problemstillinga her i huset, for det er meg som er mest altspisende og det er meg som stort sett lager mat... :knegg:

moo
26 Feb 2008, 14:27
Jeg er både enig og ueing i HI, men jeg tror nok vi er enige, mara, at mye kom an på hvordan ting blir sagt.

For jeg mener ikke det har noe med TiO å gjøre overhodet, hvorvidt man ønsker at alle i familien skal sitte til bords sammen inntil alle er ferdige.

Men hvordan man legger frem slike ønsker om hvordan man vil ha det i familien, har alt å si.

Det er stor forskjell på

"Man sitter ved bordet til alle er ferdige." Med sint stemme og irritert mine.

og

"Jeg og pappa ønsker at hele familien skal samles rundt bordet til middag, det er så kjekt for oss å få denne rolige studen sammen samlet etter dagen i barnehagen/skolen/på jobben, og før vi går i gang med ettermiddagens gjøremål."

Og nei, jeg mener ikke ordrett slik, altså, men en underliggende forståelse av at dette gjelder ikke universelle regler, men hvilke rammer vi ønsker oss rundt akkurat vår familieliv.

:)

Anton
26 Feb 2008, 14:28
Pardon my french, men den holdninga har jeg aldri skjønt. :) Hvorfor kan man ikke lage mat/noe godt til sin mann/kone/sine barn for å glede, selv om man ikke nødvendigvis liker det så godt selv? Det går jo i "verste fall" an å lage til noe ekstra til seg selv hvis det er så umulig å spise det den/de andre vil ha, tenker jeg... Nå har dog ikke vi så mye av den problemstillinga her i huset, for det er meg som er mest altspisende og det er meg som stort sett lager mat... :knegg:

Selvfølgelig kan man gjøre ting bare for å glede. Men nå er mannen her i huset like kapabel til å lage mat som jeg er, og hvis han på død og liv vil spise pannekaker så lager han det selv. Jeg prioriterer å lage ting jeg også liker.

Forøvrig har vi det sånn som dere: Jeg lager mest mat og jeg er mest altetende.

Nselk
26 Feb 2008, 14:42
Selvfølgelig kan man gjøre ting bare for å glede. Men nå er mannen her i huset like kapabel til å lage mat som jeg er, og hvis han på død og liv vil spise pannekaker så lager han det selv. Jeg prioriterer å lage ting jeg også liker.

Forøvrig har vi det sånn som dere: Jeg lager mest mat og jeg er mest altetende.

Ok, da er vi jo egentlig enige. :) Jeg kjenner ikke mannen hennes, så jeg svarte egentlig litt mer generelt...

kakskiv
26 Feb 2008, 14:53
Åpen barnehage-erfaring?

Det er noen sånne i vår iallefall, jeg har sett unger sitte og grine fordi de ikke vil ha mer mat, men få streng beskjed om at skorpene SKAL spises opp og at de skal være "stor jente/gutt" og gjøre som de får beskjed om. Trist.

Og så tror jeg kanskje folk reagerer på meg og. Hvis Joakim ser at vi har med yoghurt (pleier vanligvis å gjemme den så han ikke ser det før etter han har spist brødskive), nekter han å spise noe annet. Har hatt et par kamper der jeg sier at han FÅR ikke yoghurt før han har spist brødskive (det har dog vært hjemme), og det er hyling og grining og han SPISER ikke brødskiva, altså. Så her i åpen barnehage, lot jeg han få yoghurten først, og det var jo helt uproblematisk, for han spiste skiva etterpå :fnis: Han har alltid vært småspist av seg og jeg kjenner jeg er glad bare han spiser i det hele tatt, så når han spiser innmaten ut av to brødskiver og svæære skorper (med mye ikke-skorpe på) ligger igjen, så er det ikke noe jeg gidder å stresse med. Og jeg har flere ganger sett at vi har fått noen blikk når han holder på, forlanger yoghurten først, ikke spiser opp osv.. Noe jeg ikke helt skjønner, for jeg føler ikke at jeg gjør noe galt? :dum:

Det var litt verre på IKEA i går, da vi kjøpte middag og var så dumme at vi kjøpte et kakestykke samtidig, ajj! Da visste jeg at han var sulten og ville at han skulle spise middag før han fikk kake, og det lot han HELE restaurantavdelinga få vite at han IKKE var fornøyd med :flau: Vi klarte heldigvis å roe han ned ganske fort (ved at han fikk smake litt på brusen til sambo :flau: ), men neste gang kjøper vi desserten etter middagen er inntatt, ja!

fillolin
27 Feb 2008, 01:54

Jeg tror mange er redd for at ting skal "skli ut", at ungene skal bli umulige hvis det ikke er tydelige og tildels strenge grenser. Så kanskje skal en rett og slett bidra til å trygge folk i forhold til det? Og så snakker en vel til ungene slik en har blitt snakket til selv og slik en snakker til andre i familien. Synes nemlig ikke alle behandler partneren sin så fint heller... Min overbevisning er at barna blir og oppfører seg som foreldrene, sånn i hovedsak. Kanskje kan en få en ytre sett mer veloppdragen unge tidlig hvis en er veldig streng, men i det lengre perspektivet tror jeg det jevner seg ut. Og det blir uansett ikke bra ved å behandle barna respektløst. Jeg har nå en jobb der jeg treffer mange ungdommer. Det var nytt for meg å møte så mange ungdommer som er demotiverte, initiativløse og uten mål og mening i møte med voksne. Trist og skremmende, synes jeg. Jeg tror det er utrolig viktig at holdninger som det en finner i TiO, hos JJ og andre i større grad blir normen.

Imp
27 Feb 2008, 10:07
Huffja...kjenner ei lita jente som ikke er noe særlig glad i middag, som er småspist og bruker laaaang tid på maten sin. Hun må sitte ved bordet leeenge etter at alle andre er ferdige hun, for hun SKAL spise maten sin.
Det kan umulig gi henne noe godt forhold til mat, tenker jeg..eller det å sitte sammen med andre ved bordet? Gudene vet.

Mange andre teite regler også. Hun MÅ si hadet til gjester. Og hun er ikke 3 år engang! Jeg har hørt henne bli truet med at hun må sove ute hvis hun ikke sier hadet..syns det er helt forferdelig.

Den samme moren sa at de måtte bruke skrikekuren på sin minste, altså bare la henne ligge og skrike. Da sa jeg at det er helt uaktuelt for vår del. Og hun bare jammen må du så må du. Nei, det ville jeg aldri gjøre sa jeg...da sa hun at hun skjønte jo det var fælt, både hun og mannen hadde sittet i stua og grått mens de hørte vesle gråte. Og da sa jeg at det er DET jeg syns er galt, hvorfor skal man gjøre noe som strider MOT ens egne følelser?

Men nei..de har vel fått høre det fra andre da..

Jeano
27 Feb 2008, 10:34
Huffja...kjenner ei lita jente som ikke er noe særlig glad i middag, som er småspist og bruker laaaang tid på maten sin. Hun må sitte ved bordet leeenge etter at alle andre er ferdige hun, for hun SKAL spise maten sin.
Det kan umulig gi henne noe godt forhold til mat, tenker jeg..eller det å sitte sammen med andre ved bordet? Gudene vet.

Mange andre teite regler også. Hun MÅ si hadet til gjester. Og hun er ikke 3 år engang! Jeg har hørt henne bli truet med at hun må sove ute hvis hun ikke sier hadet..syns det er helt forferdelig.

Den samme moren sa at de måtte bruke skrikekuren på sin minste, altså bare la henne ligge og skrike. Da sa jeg at det er helt uaktuelt for vår del. Og hun bare jammen må du så må du. Nei, det ville jeg aldri gjøre sa jeg...da sa hun at hun skjønte jo det var fælt, både hun og mannen hadde sittet i stua og grått mens de hørte vesle gråte. Og da sa jeg at det er DET jeg syns er galt, hvorfor skal man gjøre noe som strider MOT ens egne følelser?

Men nei..de har vel fått høre det fra andre da..

Det er så trist.
Jeg husker med gru den dagen vi hadde fisk i bhg og jeg ikke fikk gå fra bordet før jeg hadde spist opp. Jeg ble så glad da mamma kom å hentet meg og jeg kunne reise hjem (jeg satt jo ved bordet uten å spise helt til mamma kom)
Behøver jeg å si at det tok mange år før jeg spiste fisk igjen.

Men en annen ting,jeg liker ikke sløsing av mat. Blomst hadde en periode hun smurte på ny brødskive for så å finne ut at hun ikke var mer sulten, hun kunne ta på lass med middag etter å a spist en hel porson for så å ta en bit før hun var mett.
Vi snakket til henne og fortalte i en lange og det brede, men hun ville ikke forstå. Tilslutt sa vi at hun måtte spise opp det hun forsynte seg med selv, og etter det klarte hun å kjenne etter hvor mye hun egentlig orket.

Lykkemamma
27 Feb 2008, 10:57
Bordskikk, ja vanlig folkeskikk, det er ikke krenkende synes jeg. Snarere tvert imot, jeg synes jeg skylder barna mine å veilede dem i sosiale koder som tross alt er viktig for hvordan de passer inn i ulike sammenhenger, og hvor lett de vil få det i livet.

Kaskis
27 Feb 2008, 11:16
Dette er en interessant diskusjon. Jeg synes dette med regler i måltider er vanskelig. På den ene side ser jeg verdien av bordskikk, ro rundt måltidet osv, mens jeg på den annen side tenker at noe så viktig og daglig som spising ikke må bli en maktkamparena. Jeg har sett eksempler på dette, og synes det er slitsomt. Har fått råd fra svigermor om ikke å snakke om maten, dvs. lage minst mulig fuzz rundt maten og måltidene. Jeg har en tro på at vi kan minimere antall bordregler, men heller være gode eksempler selv slik at barnet kan lære. Kanskje det er naivt å tenke sånn, for jeg vil jo gjerne at Tass skal ha bordskikk. Men jeg har en tro på at eksempelets makt er mer virkningsfullt enn regler. Men hva vet jeg? Ikke umulig at jeg må bite i det sure eplet.

Anton
27 Feb 2008, 11:49
Bordskikk, ja vanlig folkeskikk, det er ikke krenkende synes jeg. Snarere tvert imot, jeg synes jeg skylder barna mine å veilede dem i sosiale koder som tross alt er viktig for hvordan de passer inn i ulike sammenhenger, og hvor lett de vil få det i livet.

:I-Agree:

...og hvorvidt man lar matbordet bli en "maktkamparena" som Kaskis nevner, er vel opptil hvordan man gjør det og hvilke regler man lager seg (altså hva som er viktig for ens egen familie). Hos oss er det viktig at alle sitter ved bordet til alle (barna) er ferdige med å spise, etpar regler ang hvor pent man spiser, samt at INGEN får lov å si at maten jeg har laget er ekkel. Da blir jeg faktisk lei meg! Men det er lov å si at man ikke liker. Osv. Jeg tvinger ingen til å spise opp, det syns jeg er direkte ondskap. Å tvinge unger til å spise når de er mette er verken sunt eller lurt (kom ikke her og klag når ungen får spiseforstyrrelser i ungdommen).

Stjerneblomst
27 Feb 2008, 12:01
:I-Agree:

...og hvorvidt man lar matbordet bli en "maktkamparena" som Kaskis nevner, er vel opptil hvordan man gjør det og hvilke regler man lager seg (altså hva som er viktig for ens egen familie). Hos oss er det viktig at alle sitter ved bordet til alle (barna) er ferdige med å spise, etpar regler ang hvor pent man spiser, samt at INGEN får lov å si at maten jeg har laget er ekkel. Da blir jeg faktisk lei meg! Men det er lov å si at man ikke liker. Osv. Jeg tvinger ingen til å spise opp, det syns jeg er direkte ondskap. Å tvinge unger til å spise når de er mette er verken sunt eller lurt (kom ikke her og klag når ungen får spiseforstyrrelser i ungdommen).

Veldig godt sagt Anton!

9nemor
27 Feb 2008, 20:20
Kjempespanande diskusjon dette! :nikker:
Hos oss har me ikkje særleg til matbord-problem, for J er glad i mat og et kva det skal vere. Men andre reagerer nok på at han:
- får ete i den rekkefølgen han vil. Viss han etter 1,5 skive vil ha kiwien, får han den. Og så et han resten av skiva etterpå ;)
- får lese i bok medan han et av og til - når me ser at han er trøtt og sliten og har problem med å samle seg, rett og slett. Viss han skal sitje der utan noko å samle seg rundt anna enn maten, vert det brødbitar rundtomkringfallera og ikkje spesielt hyggeleg. Får han kikke roleg i ei bok medan han et går det superfint.
- viss han har gått frå bordet men kjem bort og ber om meir, får han det utan noko om og men (og eg ser for meg at viss han får søsken vil det vere aktuelt at alle barna sit ved bordet til dei er ferdige å ete. Men enn så lenge har han berre meg og pappan ved bordet med seg, og pappan et suuuuuperseint...:knegg: )
...etc.

Og ja, det med "du får ikkje knekkebrød enno, du må ete ei brødskive først!" - kva er det? Ei lita venninne av J har den regelen, og kommenterte det veldig då J fekk knekkebrød (først :nikker: ). Ho kom då med denne regelen, og eg kikka nok litt spørjande på mor hennar. Og fekk då forklaringa av "xx er så småspist, og viss ho får knekkebrød først et ho kanskje berre det, skjønar du". Og eg tenkte vidare "Kva så?"...
Den same jenta er stadig 'stor jente' viss ho drikk opp mjølka si/skiva si etc. (Og viss ho går på do! Synest nesten den er værre altså. "Viss du kjenner at du må på do må du vere stor jente og seie frå!" Veit ikkje heilt, men synest ingenting om det).

Og så eit spørsmål eg har lurt litt på: Sånn som når me et lunsj saman med jenta over og mor hennar - bør eg la vere å gi J berre knekkebrød då? Sidan dei har den regelen? Er nok ikkje noko stort problem i tilfelle, men eg har liksom tenkt at dette er noko som ikkje angår oss - hadde aldri komme på å lage så mange rare reglar om mat eg... :sparke:

Eple
27 Feb 2008, 22:53
Jeg forstår hva du mener Mara- selv om tråden druknet litt i dessertdiskusjon;)

Men generelt så er jeg ikke så glad i tråder der andre blir omtalt som "de vanlige" eller "mainstream" og vi liksom tilhører en gruppe som definerer oss helt anderledes en det. Synes det er litt nedlatende- skjønner du hva jeg mener?

Jeg streber etter å kommunisere med respekt i alle situasjoner- til mine barn, til min mann etc. Men jeg skal ikke sitte her og si at jeg er perfekt og at jeg aldri har prøvd noen enkle løsninger eller har vist meg fra den kjipe siden...

Og ang mat, måltider og det å snakke til barn- mine gutter forsto ikke "Oddgeir" vitsene på Barnas supershow- "hva spise opp all maten før dessert?":gal:

´trikken
28 Feb 2008, 08:09
Spise brødskive før knekkebrød skjønner ikke jeg, altså. For da orker man ikke brødskiva... Javel, men for min del så foretrekker jeg faktisk at LilleUlv spiser knekkebrød. Det er jo så sunt ;)

mara
28 Feb 2008, 08:16
jeg skjønner deg meget godt eple, og derfor hermetegn.
likevel men er jeg TiO er anderledes. men vil ikke være nedtalende.
kom med forslag til hvordan jeg ellers skal beskrive det -jeg lytter ;)

Anton
28 Feb 2008, 10:19
Og så eit spørsmål eg har lurt litt på: Sånn som når me et lunsj saman med jenta over og mor hennar - bør eg la vere å gi J berre knekkebrød då?

Vi har noen venner og slektninger som tvinger barna til å sitte ved bordet til all maten er spist opp. Jeg lar mine slutte å spise når de er mette selv om disse menneskene er på besøk (eller vi er der!). Er disse ungene sammen med meg uten foreldrene, slipper de naturligvis å spise opp alt.

I ditt tilfelle ville jeg gitt knekkebrød hvis det er det du ville ha gitt hvis de ikke var der (for en setning!), og latt den andre moren styre på med ungen sin som hun vil. Andres merkelige regler kan vi ikke ta innover oss.

moo
28 Feb 2008, 10:26
Vi har noen venner og slektninger som tvinger barna til å sitte ved bordet til all maten er spist opp. Jeg lar mine slutte å spise når de er mette selv om disse menneskene er på besøk (eller vi er der!). Er disse ungene sammen med meg uten foreldrene, slipper de naturligvis å spise opp alt.

I ditt tilfelle ville jeg gitt knekkebrød hvis det er det du ville ha gitt hvis de ikke var der (for en setning!), og latt den andre moren styre på med ungen sin som hun vil. Andres merkelige regler kan vi ikke ta innover oss.

Veldig enig i teori.

I praksis finnes det noen vanskelige situasjoner forbundet med dette. For eksempel ferie hos besteforeldre i lag med tante, onkel og søskenbarn, der besteforeldre og tante/onkel er helt på linja i slike spørsmål. Det er ikke alltid helt lett da, i min erfaring.