PDA

Se full versjon : Dette er vel rimelig TiO...?

Wanaagsan
23 Mar 2008, 20:54
http://www.smp.no/default.asp?page=1034,1045&item=1462955,1&lang=1

Vet ikke så mye om bakgrunnen for det han sier, men jeg reagerte på én ting: "Mamma bestemmer alt" - det vet man vel ganske lite om, i og med at de aller fleste barn er med moren sin i begynnelsen av livet. Det kan jo faktisk hende at det like gjerne kunne vært pappaen som ga like god start på livet, bare at det ikke er testet ut...?

Sashimi
23 Mar 2008, 20:55
Jeg har linket den før :)

Men ja! absolutt!

Kvakk
23 Mar 2008, 20:59
Jeg hadde ikke lest den før.

Fint at dere linker litt begge to :icon_mrgreen:

Wanaagsan
23 Mar 2008, 21:00
Jeg har linket den før :)

Men ja! absolutt!
Åja - kikket litt etter den, men fant den ikke... Men jeg så at avisen var noen dager gammel (svigers har vært "hjemme" på Sunnmøre i påsken og tatt med seg avisen), så jeg henger vel litt etter...

Tina
23 Mar 2008, 21:03
Dette var vel absolutt TiO, ja!

Ningamor
23 Mar 2008, 21:06
Spennende lesning! :)

Sashimi
23 Mar 2008, 21:08
Tråden min heter faktisk " er denne linket til før?" :fnis:
den var så åpenbar ringblomst-stoff at jeg tenkte at noen sikkert hadde vært kjappere enn meg.

Wanaagsan
23 Mar 2008, 21:18
Tråden min heter faktisk " er denne linket til før?" :fnis:
den var så åpenbar ringblomst-stoff at jeg tenkte at noen sikkert hadde vært kjappere enn meg.
Åja, da husker jeg tråden, men jeg gad ikke å lese den. Jeg tenkte nemlig at det var noe jeg hadde lest før - siden overskriften på en måte insinuerte det, liksom... (Evt tenkte jeg at det var en artig youtubegreie som jeg ikke hadde tid til å se på).

Sashimi
23 Mar 2008, 21:22
Åja, da husker jeg tråden, men jeg gad ikke å lese den. Jeg tenkte nemlig at det var noe jeg hadde lest før - siden overskriften på en måte insinuerte det, liksom... (Evt tenkte jeg at det var en artig youtubegreie som jeg ikke hadde tid til å se på).

Ja det var en dårlig overskift... :o

´trikken
24 Mar 2008, 08:16
Takk for denne :)

Den er lagt til favorittene mine.

Perle
25 Mar 2008, 13:18
Bergman, ja. Han er en respektert fagperson og har veldig mye å bidra med!!! Han kan vel nærmest kalles kengurumetodens far. Dere kan lese masse om hans arbeider her: http://www.kangaroomothercare.com/.

Thinkerbell
26 Mar 2008, 06:38
Dette er veldig interessant! Men vet dere om det er forska på barn som har fått en tett og nær tilknyttning til alternative omsorgspersoner, i situasjoner der mor er død eller har valgt å gi fra seg barnet? Hvordan påvirkes barnet av en far eller adoptivforelder som velger å gi en så omfattende nærhet?

Kaskis
26 Mar 2008, 09:48
Dette er veldig interessant! Men vet dere om det er forska på barn som har fått en tett og nær tilknyttning til alternative omsorgspersoner, i situasjoner der mor er død eller har valgt å gi fra seg barnet? Hvordan påvirkes barnet av en far eller adoptivforelder som velger å gi en så omfattende nærhet?

Dette er interessante spørsmål. Jeg husker å ha lest noe om dette, blant annet i Sarah Blaffer Hrdys bok "Mother instinct". Slik jeg husker det sto det noe om at menneskene er veldig fleksible hva gjelder omsorgspersoner så lenge de gir kjærlighet, mat og omsorg og at det er viktig at barnet og omsorgspersonen (allomother som det ble kalt i boken) var synkronisert. Det sto også noe om at dersom moren og barnet ikke var i synk, kunne forholdet mor og barn bli dårlig. Ut fra det jeg leste om Bergman i Sunnmørsposten synes jeg det virket litt unyansert, men det er stort sett alt som står i avisen.