PDA

Se full versjon : Hva gjør jeg med spytting?

Kvakk
24 Mar 2008, 19:55
Det er noe som har tatt seg veldig opp de siste dagene. Her spyttes det på gulvet, bordet og på den man sitter på fanget til. Bare slik "rett ned" spytting. Ikke noe spytting der man besvisst sikter på noen hvis dere forstår.

I kveld spyttet hun mens hun satt på pappas fang. Han satte henne på gulvet og gikk. Hun blir utrøstelig. Etterpå fant jeg henne igjen sittende på pappas fang å kose etter at hun hadde forklart hvorfor vi ikke liker det. Så får vi se om det ble forstått.

Hvordan i all verden håntere dette. Virker rett og slett som hun er fasinert at spytt for tiden. Har sagt at hun kan gå på badet å spytte. Det gjør hun gjerne (i tillegg til, ikke i stedet for).

Liz
24 Mar 2008, 20:00
Min første tanke er "Ånei!! Da er det vel bare snakk om dager før min lillemann begynner" :knegg: Han er jo en liten hermegås:nemlig:

Spytting er ekkelt.. :nikker:

Kvakk
24 Mar 2008, 20:01
Min første tanke er "Ånei!! Da er det vel bare snakk om dager før min lillemann begynner" :knegg: Han er jo en liten hermegås:nemlig:

Spytting er ekkelt.. :nikker:

Og min lille Tulla leder gjerne an i rampestreker :knegg:.
Må nesten spørre om hun har begynnt med dette i barnehagen også :sparke:.

Vims
24 Mar 2008, 20:29
Jeg brukte Eples metode.
Når barna spyttet, sa jeg at de ikke kunne spytte her, men i vasken på badet. De fikk hjelp til å hente papir, tørke opp og så gikk vi sammen på badet og spyttet i vasken, masse.

De sluttet fort å spytte andre steder.

Man skal for eksempel ikke så mange ganger opp og ned trappen i blokken for å tørke opp spyttet sitt før man finner ut at dette er ganse kjedelig....

kaje
24 Mar 2008, 21:38
Jeg brukte Eples metode.
Når barna spyttet, sa jeg at de ikke kunne spytte her, men i vasken på badet. De fikk hjelp til å hente papir, tørke opp og så gikk vi sammen på badet og spyttet i vasken, masse.

De sluttet fort å spytte andre steder.

Man skal for eksempel ikke så mange ganger opp og ned trappen i blokken for å tørke opp spyttet sitt før man finner ut at dette er ganse kjedelig....

Veldig lurt:nikker:

Hvis hun har spyttet en stund, slik at hun nå spytter litt ubevisst, kan det hjelpe henne hvis det står noe visuelt synlig som hun kan spytte i når hun er i stua - kan hjelpe henne fra å glemme seg bort.

Eple
24 Mar 2008, 21:54
"Hva var det vi gjorde med det igjen" tenkte jeg... men Vims har jo skrevet det!:knegg:

En annen ting- det er ok (i mine øyne) å vise at dette er noe man synes er ekkelt og blir irritert for. Men samtidig er det lurt å vise hva som er riktig å gjøre og å tenke involvere i stedet for avvise.

Dessuten er spytting veldig spennende:fnis: Kanskje nesten like spennende som å kaste saker? Gjelder å veilede hvor, når og hva som er ok å kaste. Samme med spytting- ikke noe er så spennende som å spytte fra en bro...

´trikken
25 Mar 2008, 07:24
Spytting er også en fase... Som så mye annet... Som går relativt fort over...

Vi viste LilleUlv at vi synes det han drev med var veldig ekkelt, og det gikk fort over helt av seg selv ;)