PDA

Se full versjon : Case uke 13 HVORDAN MOTIVERE TIL BLEIESLUTT

kaje
26 Mar 2008, 22:10
Hvordan motivere en umotivert treåring til bleieslutt?

mirimor
26 Mar 2008, 22:42
Yiiiihaaa!! :knegg:

Jeg har i grunnen sagt et sted at jeg ikke skal uttale meg om dette.
Men nå er min umotiverte treåring bleiefri (dog med uhell), så jeg prøver meg likevel.

Gjøre det til en kul og morsom greie å gå på do (vi kappløper en del)
Kjøpe kule truser
Lansere bleieslutt som en skikkelig morsom idé, ta med barnet på planlegging av det.
Ikke spørre om barnet skal tisse, men ved tegn: bestemme - nå går vi på do og så leke seg fram dit.. sur og utålmodig mor = barn som alldeles ikke vil på do, men holder seg i timesvis.Klok av skade:

Ikke være så sta (mor altså)
Ikke kjøpe dosete
Ikke mase hundre ganger om dagen "skal du tisse".
Ikke bli frustrert (mor altså - ja, eller far da..)

Anton
27 Mar 2008, 10:00
Ikke stresse med det... Så plutselig en dag erklærer barnet at det har sluttet med bleie.

Vims
27 Mar 2008, 10:15
Min treåring likte at vi laget et system til ham på badet, sånn at han kunne ordne selv. Feks at det lå truser og bukser og kluter fremme, sånn at han ved uhell kunne ordne selv.....
Vi kjøpte en ny krakk , som han fikk velge ut, og som gjorde at han kunne sitte på do med støtte under beina, ( var redd for å falle i...)

Ellers var nye kule truser en god motivasjon.

Og så snakket vi endel om hvor deilig det er å være tørr og ren, slippe å bli skiftet på av en voksen og sånn.

Cinderella
27 Mar 2008, 10:53
abonnerer på denne tråden...... mellomstemann blir 4 om to mnd og er helt av og på når det gjelder motivasjon, mest av. For to dager siden gikk han bleieløs og truseløs i bhg hele dagen uten uhell, vi hadde glemt å etterfylle med bleier, og så gikk han likegodt uten... I går var det bleie hele dagen igjen. Han sa dagen han gikk uten at det var godt, men dagen etter var det ekkelt å gå uten bleier..... hmmm

Chance
27 Mar 2008, 11:19
Å få en treåring til å slutte den dagen han blir tre, er feil, syns jeg.
Mange foreldre endrer syn på det med å slutte med bleien, den dagen poden blir tre år. Dette er noe jeg har lurt på mange en gang.
Vi har startet "pottelek" med begge gutta, en gang mellom to og tre år. Med lek mener jeg at vi har tatt fram potta på bade, også har bamser, dukker og gutten selv fått prøve sitte, og ofte har mor måtte det også. Hehe. (med bukser på vel og merke)
Det som er nytt og spennende vises ofte størst innterrese. Som nevnt ovenfor var nye, tøffe truser en suksess, når vi innså at vår gutt som var blitt 3,5 år år, var klar for å pottetrene.
Vi merket han var klar fordi han selv sa fra når han måtte tisse, og tok av seg bleia, ville helst ikke ha den på seg. Vi hadde endel uhell den første tiden, men etterhvert gikk det helt fint, mere eller mindre av seg selv.
Han var bare fysiologisk klar! Og er ikke barnet det, tror jeg man stresser det mere enn nødvendig. Man merker det bare, når barnet begynner å få blærekontroll.
Så, en umotivert treåring er sannsynligvis ikke moden nok til gå uten bleie.

Hjertemamma
27 Mar 2008, 13:15
Å få en treåring til å slutte den dagen han blir tre, er feil, syns jeg.
Mange foreldre endrer syn på det med å slutte med bleien, den dagen poden blir tre år. Dette er noe jeg har lurt på mange en gang.
Vi har startet "pottelek" med begge gutta, en gang mellom to og tre år. Med lek mener jeg at vi har tatt fram potta på bade, også har bamser, dukker og gutten selv fått prøve sitte, og ofte har mor måtte det også. Hehe. (med bukser på vel og merke)
Det som er nytt og spennende vises ofte størst innterrese. Som nevnt ovenfor var nye, tøffe truser en suksess, når vi innså at vår gutt som var blitt 3,5 år år, var klar for å pottetrene.
Vi merket han var klar fordi han selv sa fra når han måtte tisse, og tok av seg bleia, ville helst ikke ha den på seg. Vi hadde endel uhell den første tiden, men etterhvert gikk det helt fint, mere eller mindre av seg selv.
Han var bare fysiologisk klar! Og er ikke barnet det, tror jeg man stresser det mere enn nødvendig. Man merker det bare, når barnet begynner å få blærekontroll.
Så, en umotivert treåring er sannsynligvis ikke moden nok til gå uten bleie.Dette tror jeg også på. Vår gutt sluttet heller ikke før han var tre og et halvt, men da var han helt klar, både natt og dag, og å få en lillebror rett etterpå gjorde ikke noe. Jeg tenkte faktisk jeg burde bremse han siden lillebroren var rett rundt hjørnet, men en motivert tre og et halvtåring lot seg ikke stoppe.

Sommeren før han ble tre derimot opplevde han mine små dohint som masete, og ville ikke være med på prosjekt bleieslutt.

Vent til han er mer klar er mitt råd.

Prestekrage
27 Mar 2008, 13:31
Min gutt på snart tre år slutta med bleier da han var nettopp fylt 2 år... Det sørgelig var bare at etter et par måneder så syns han ikke det var så kult lenger, så han mista motivasjonen og begynte å både tisse og bæsje i trusa flere ganger for dagen. Til slutt ble barnehagen så lei at vi måtte begynne med bleie igjen... Og nå er det så av og på, men mest av - for å låne et uttrykk fra ei over her.

Han sier ofte at han ikke vil bruke bleie, at han er stor gutt og at han vil gå på do. Gang på gang har vi tatt på truse i håp om at det vil gå bra, men som oftest gjør han bare ifra seg i trusa. Vi prøver selvsagt å ikke lage noe nummer ut av det.

Jeg har egentlig vært klar for å legge hele bleieslutten på vent og tenkt at han ikke er klar for det enda, men når han selv sier han ikke vil ha på bleie, hva gjør man da?

Hvis det er varmt nok i huset til å gå helt uten noe som helst, er han flink til å gå på potta når han trenger det, så jeg har håp om at til våren når han kan gå mer naken vil det gå lettere.

´trikken
28 Mar 2008, 08:08
I fjor sommer trodde jeg LilleUlv var klar :rødme:

Han sa nemlig fra FØR han tisset, tittet ned på tissen og sa også fra FØR han hadde bæsjet. Vi kjøpte dostol til ham, og han syntes det var kjempegøy, men nå er ikke det spennende lenger. Jeg maste vel litt for mye, så det er i alle fall ikke noe sjakktrekk :rødme: Jeg tror at de dobesøkene hans var mer at han presset ut noen dråper når han satt der, enn at han gikk fordi han måtte.

Vi har tenkt til å prøve litt mer til sommeren, men jeg har ikke tenkt til å stresse noe som helst ;)