PDA

Se full versjon : Å reflektere og speile situasjoner for å forstå

Eple
26 Mar 2008, 23:36
Dette tenker jeg mye på om dagen...

Og så så jeg en herlig sketsj på "Hjelpekorpset" her om dagen. De to damen fikk spørsmål om hvordan forholde seg til søskensjalusi- og de sa "da må man begynne og forstå barnets følelser" eller noe slikt. Så viste de en tenkt situasjon der mannen kom hjem med en ung ny kjæreste og sa at hun skulle bo her fra nå- og at det var så fint atte:sjokk: Så fikk hun masse oppmerksomhet "se de søte tærene- se de søte tærene" etc mens kona satt der og ble mer og mer utenfor. Og "er det min kjole?" "ja du er jo blitt alt for stor til den nå"... Da de skulle legge seg kom kona inn og der lå mannen og den nye kjæresten. Ikke lengre plass til kona.... "skal ikke jeg få pikk heller nå da" spurte hun da hun fikk beskjed om at hun hadde jo fått eget fint rom hun kunne ligge på... Mannen svarte "men du har jo ikke vært intressert i pikk på lenge nå! Nå er det xxx sin tur!"

Kona ble kjempesinna. Og sa hun hatet dem begge. Og jeg lo og lo.

Av og til er det bra og bytte roller- det blir så tydelig at ting er såre. Jeg hadde ikke blitt glad om jeg ble bytta ut med en yngre modell!

Det var noen Epletanker i natten.;)

:regn:

gjest
26 Mar 2008, 23:41
Den så jeg også. Nikket gjenkjennende til mine egne følelser som storesøster...

Maika
27 Mar 2008, 00:22
Jeg har ikke sett noe av de to, men hjelpe meg så bra framstilit! :skratte:

Fant
27 Mar 2008, 01:01
Fantastisk!

Og ut fra det jeg har lest her inne av folks erfaringer, virker det jo som at det å sette voksne inn i barnets rolle virker å være noe av det mest effektive?

Men så lurer jeg på om det finnes mange som vil motsette seg det "konseptet" også? Det er så mye som er logisk for meg, men som er totalt uforståelig for enkelte andre jeg av og til omgåes. Og jeg prøver å forstå hvor det egentlig er at det skjærer seg mellom oss. Nøyaktig når er det, i min fremstilling av egne tanker, at jeg får dem til å se for seg meg sittende i en rakett idet den tar av fra jordens overflate og er på full fart mot en annen planet??

Kanskje er det hjelpekorpset som skal til? Rett og slett kaste folk inn nye tankebaner med tull og tøys fremfor å være superengasjert og seriøs - og til med kanskje litt streng? :sparke:

´trikken
27 Mar 2008, 07:07
:skratte:

kaje
27 Mar 2008, 08:07
:skratte:

Herlig skrevet, eple!

Er lei meg for at jeg ikke fikk med meg det programmet, høres bra ut.

I går var jeg på barseltreff, og en mor som venter nr 2 nevnte faktisk akkurat dette når vi snakket om søskensjalusi. HUn må jo ha sett detr programmet, tenkte jeg nå. "Det blir jo akkurat som hvis mannen min fikk ny kjæreste" sa hun,- og kikket på den kommende storebroren med øyne fylt av forståelse og kjærlighet.

JifraNord
27 Mar 2008, 08:12
den så jeg ikke.. men så utrulig bra skrevet da.. :lol:

SusyQ
27 Mar 2008, 08:17
:knegg:
Husker da den episoden gikk, jeg lo så jeg nesten tissa på meg.
Utrolig bra fremstilt:nemlig:

Perle
27 Mar 2008, 09:26
Jeg husker tilsvarende sammenlikning stod i et bam-blad som vi fikk på barsel da jeg lå der med min eldste datter. Denne sammenlikningen er altså slett ikke ny, men jeg syns den er tankevekkende.

Vims
27 Mar 2008, 09:41
Kjempebra eksempel og sammenligning.

Men er det ikke rart at mange ikke ser denne likheten? Som om ikke barna er mennesker med følelser som oss voksne?

Jeg synes det er så underlig.

Stratos
27 Mar 2008, 09:48
Jeg ler så jeg griner!

Jeg synes også det er effektivt å tenke voksne inn i barnas situasjon. Da blir det så mye lettere å forstå barnas følelser.

Og Vims, jeg er helt enig :nikker: Det at barns følelser er like viktige som voksne sine er TiO i et nøtteskall for meg.

Anton
27 Mar 2008, 10:15
"Skal jeg ikke få pikk heller, jeg da!?!"
:lol:

Snuskerusk
27 Mar 2008, 10:26
Jeg så den. Var kjempebra og morsom.

Og så tenker jeg, hvorfor er det så vanskelig for voksne å forstå og ikke minst anerkjenne alle barns følelser?

Rivella
27 Mar 2008, 12:00
:fnis: og :jupp:, dette var et fint innlegg, Eple. Både morsomt og tankevekkende på en gang.

Og Fant: :knegg: herlig beskrivelse!

Imp
27 Mar 2008, 14:18
Ja Eple, dette så jeg også, og tenkte faktisk på å skrive det her, men du kom meg i forkjøpet :D

Det var helt genialt. Kommer til å nevne det til alle som begynner å snakke om søskensjalusi..

Lille O
30 Mar 2008, 01:41
:knegg: Har lest om dette før et sted jeg også, husker ikke. Men lo ganske godt nå også. Det er så fint på forumet her, og få nye innfallsvinkler på ting!

Eple
08 Aug 2011, 21:10
lette etter noe og ramlet over denne tråden- litt festlig å mimre :knegg:

Saphy
09 Aug 2011, 20:44
:knegg:
Den er fantastisk!

hurramegrundt
09 Aug 2011, 23:06
Dette eksempelet er veldig flott i søskenboka, side 20 og 21:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010073008004
(http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010073008004)
Genialt eksempel, tviler ikke på at det var bra på TV.

Eple
09 Aug 2011, 23:38
Hurramegrundt- genialt med den boken! :takk:

Jeg har ønsket å lese i den- og den er god!

charlie_83
26 Aug 2012, 14:44
Bump

*tappetitapp*