PDA

Se full versjon : Å amme offentlig

Chance
28 Mar 2008, 00:16
Jeg kjenner at min grense for å amme offentlig er nådd.
Etter å ha fått så utrolig mye negative tilbakemeldinger, har jeg nå blitt for blyg for å amme min to åring ute.
Jeg som skulle være tøff og langtidsamme både her og der. Ja, ja.
Det har skapt noen vanskelige situasjoner. Bl.a når han er super trøtt ute, og bare trenger å krype sammen i fanget mitt å få litt "nenne".
Men så greier ikke mammaen da, og den lille to åringen skriker og skriker hjerteskjærende, lenge, og mammaen føler seg som verdens værste mamma.. Og ikke bestandig det er noe sted å gjemme seg på heller..

Tenk om det hadde vært sånn at langtidsamming var det mest naturlige i verden, og ingen engang rynket på nesa når de så en mamma ta opp en pupp til en to, tre åring. Sukk, da hadde ikke offentlig amming vært så vanskelig.

Husnissemor
28 Mar 2008, 00:27
Så leit! Hva slags teite folk er det som går rundt og kritiserer folk som ammer? Så utrolig dumt - og kjedelig for deg! :klemse:

Willow
28 Mar 2008, 00:45
Jeg synes det er trist at det er slik. At mennesker skal reagerer negativt på noe så naturlig. Jeg ante ikke at folk gjorde det før jeg ble gravid og amming etterhvert dukket opp som tema. Jeg er selv barn av en amme-mamma, hun ammet sine tre barn i til sammen 10 år og folk reagerer alltid negativt når jeg forteller det. Jeg har alltid tenkt at pupp er noe man får til man er både 3 og 4 år, men har jo nå skjønt at det kanskje ikke var normalen likevel.

Anakiwa
28 Mar 2008, 03:06
Så kjipt at du har fått negative tilbakemeldinger på ammingen, og så vanskelig det gjør det for deg! Da er det ikke så lett å vaere tøff.... Ikke så lett for en liten 2åring å skjønne det heller! :barn:
Jeg tror heller ikke jeg egentlig hadde vaert tøff nok til å amme en 2åring offentlig...

Stjerneblomst
28 Mar 2008, 10:09
Så leit at det skal være sånn, og at folk gir direkte, negative tilbakemeldinger til deg. At det går an!!!!

Vil bare sende en stor :klem:

sunelille
28 Mar 2008, 10:40
Jeg forstår deg veldig godt. Jeg har vært "skapammer" i over 1 år nå, leit men sant :klemse:

Perle
28 Mar 2008, 10:51
Jeg syns det er leit at det er slik. Det er veldig viktig at noen av oss tørr å stå fram og amme offentlig og bane vei for alle de som kvier seg. Men samtidig forstår jeg veldig godt at du kvier deg siden du har fått så mange negative tilbakemeldinger. Selv ammer jeg 3-åringen min offentlig enda, og akter å gjøre det en god stund til. Jeg har en gang iblant ammet en 4-åring offentlig også. Jeg begynner å kvie meg for å amme offentlig når jeg føler at barnet begynner å bli så stort at det kan oppleve skam eller krenkelse dersom noen skulle si noe uvettig. Selv har jeg egentlig aldri opplevd negative kommentarer på å amme store barn IRL, så det er vel en medvirkende årsak til at jeg er så "tøff i trynet".

mirimor
28 Mar 2008, 11:40
Å, jeg sliter med dette sjøl - har begynt å "unnskylde" meg, det er superdumt. Jeg er enig med Perle, vi må gjøre en jobb her, rett og slett.

Chance
28 Mar 2008, 11:46
Å, jeg sliter med dette sjøl - har begynt å "unnskylde" meg, det er superdumt. Jeg er enig med Perle, vi må gjøre en jobb her, rett og slett.
Unnskylde, har jeg og blitt god på..
og som dere sier, vi burde jo absolutt gjøre det.. Det er vel kanskje bare en personlig terskel man må over, for å greie å ikke la seg påvirke av disse dumme kjærringene som mener jeg kommer til å ha fløte i kaffen til konfirmant tida..:duh:

Perle
28 Mar 2008, 12:10
Jeg ammet Blomsterpiken i "bare" 1,5 år, og med henne var ikke dette et aktuelt tema. Den gang var jeg til og med så naiv at jeg ikke ante at det å amme "store" barn var noe enkelte reagerte negativt på. Det ble jeg først klar over da Prinsessen var ca 1,5 år. I en periode da hun var rundt 2 år ammet jeg ikke offentlig, på grunn av dette. Den gang opplevde jeg at å amme en 2-åring var veldig uvanlig og at en 2-åring var veldig stor i amme-sammenheng. Og at å amme et så stort barn offentlig rett og slett bare var noe man ikke gjorde. Men så gikk det en liten F i meg. Hvorfor skulle jeg begrense meg? Jeg mente jo at det jeg gjorde var helt naturlig og riktig og bra. Så fra Prinsessen var ca 2,5 år begynte jeg gradvis å amme mer offentlig igjen. Jeg tenkte også at det var viktig at noen gjorde det for å gå foran og vise vei. For min del var det altså med Prinsessen jeg brøytet vei i mitt eget hode, både i forhold til å amme "store" barn og å amme dem offentlig. Når jeg nå ammer Lykketrollet på 3 år, går jeg på en vei jeg har tråkket opp tidligere. Jeg er også klar til å ta en diskusjon om noen skulle mene noe om ammingen min. Jeg ammer en treåring offentlig med hevet hode, og jeg mener det er viktig å gjøre det nettopp slik. Å unnskylde seg for det man gjør tror jeg er med på å gi mer grobunn for fordommer og uvitenhet. Vis heller at det er et bevisst valg, og forlang respekt for det valget. Det er mitt råd.

Hjertemamma
28 Mar 2008, 12:44
Jeg skjønner at du opplever det vanskelig med negative kommentarer på det dere gjør :trøste:

Jeg har ambisjoner om å amme så lenge Hjerteknuser´n vil denne gangen, er spent på hvordan det vil bli når kommentarene kommer. Sist ammet jeg lite offentlig siden det den siste tiden (1 og et halvt til 2 år) kun var amming morgen og kveld. Kommentarene var hovedsaklig fra svigerfamilie.

Siden sist har jeg gjennom forum møtt mennesker som har ammet store barn, og jeg syns det ser flott ut. Syns dessuten barn på to år ikke er så store, små skjønninger er de!

Ullsokk
28 Mar 2008, 13:21
J Jeg er også klar til å ta en diskusjon om noen skulle mene noe om ammingen min. Jeg ammer en treåring offentlig med hevet hode, og jeg mener det er viktig å gjøre det nettopp slik. Å unnskylde seg for det man gjør tror jeg er med på å gi mer grobunn for fordommer og uvitenhet. Vis heller at det er et bevisst valg, og forlang respekt for det valget. Det er mitt råd.

Bra sagt, Perle!

Jeg leste nettopp denne (http://www.ammehjelpen.no/rediger/assets/Nr1-72dpi-6.pdf) http://www.ammehjelpen.no/rediger/assets/Nr1-72dpi-6.pdf, printet den ut, gav den til Sjefsullsokken, og sa LES! Han syntes det er helt fint at Lille Ullsokk får pupp lenge fremover, men jeg regner med at det kommer til å komme noen kommentarer fra kjente og ukjente fremover.Jeg føler det er greitt å sitte med litt fakta om hvorfor...

En fersk kanadisk undersøkelse viser at
barnehagebarn som ikke ammes, har fem
ganger så stor risiko for å måtte behandles
med antibiotika sammenlignet med
barnehagebarn som får morsmelk.

Det er i dag hevet over tvil at jo lenger
du ammer, jo lavere blir risikoen for brystkreft,
sier overlege Gro Nylander.

Magica
28 Mar 2008, 13:56
Ammer ikke offentlig lenger,ikke pga eventuelle kommentarer,men fordi jeg mentalt nærmer meg ammeslutt,og jeg forsøker derfor heller å avlede,det går veldig fint.Sammen med mannen og familien min ammer jeg når det måtte passe seg,jeg ble selv ammet lenge,søstrene mine ammet sine unger lenge,vi ler av det og kaller ungene våre for en gjeng tattunger:knegg: .
Dumt med kommentarer altså!Når jeg var yngre var jeg flau over at jeg selv ammet så lenge,idag sier jeg det med hevet hode!

Anton
28 Mar 2008, 22:01
Mine er ammet i to år (hver), men ingen av dem har bedt om eller trengt pupp i offentlige situasjoner etter at de var ca halvannet - så jeg har aldri ammet en toåring offentlig. Men folk har jo visst at de får pupp, men jeg har aldri fått kommentarer på det tror jeg- verken negative eller positive. Bryr folk seg egentlig? Eller kanskje det er jeg som er tett i nøtta og ikke skjønner folks signaler?