PDA

Se full versjon : Dr Sears om ansvar og selvbilde

kaje
06 Apr 2008, 21:49
Jeg leser og leser om dagen. "The disiplin book" av Dr Sears. Så kom jeg over dette hvor han snakker om betydningen av det å ta del i arbeidet i hjemmet, og hvordan det kan bidra til et godt selvbilde. Jeg husker vi hadde noen tråder om dette for litt siden, vi diskuterte hva vi kan forvente ift alder og slikt. Gøy å se hva han skriver om det.

"Children needs jobs.
One of the main ways children develop self-confidence and internalize values is through helping maintain the family living area, inside and out. Giving children household duties helps them feel more valuable, besides chanelling their energy into desirable behavior and teaching skills. Try these tips:
Enter the work force early:
Beginning around age two, children can do small jobs around the house. To hold a child`s interest, choose tasks the child already shown an interest in. Our Two year old, Lauren, had a thing about napkins, so we gave her the dinnertime job of putting napkins at each place. Starting between ages two and four, a child can learn the consept of responsibility to self and to parents and for his personal belongings. Once he learns a sense of responsibility for these things, a sense of responsibility to society will come naturally in the next stage of development.

By three of age a child can be taught to clean sinks and baths. Yong children love to scrub. Threes and fours love to sort laundry into dark and light loads. At five, the child can be doing dishes every night. Teach him exactly how you want them handled. Be sure to use unbreakable cups and plates, and put messy pans in the oven to be cleaned later by an adult.
By seven, a child can be cooking at least meal a week from start to finish. Teach her how to make her favourite meal, and let her learn how to pick out the ingredients at the shop.

Other jobs boys and girls love and do well when first taught alongside a parent include washing the car, sweeping outdoor living areas and drives, gardening, vacuuming, dusting and baby sitting. By seven or eight they can put in a load of laundry, and by ten they can be doing their own laundry. When children have jobs in the home, not only are parents relieved of some of the busy work, but children also feel they are contributing to a cause. They feel usefull and needed."

The good behavior book
Dr William Sears and Martha Sears

Hva syns dere?

´trikken
07 Apr 2008, 08:05
Som vanlig synes jeg alle inkludere-barn-i-husarbeids-tips og -tråder er geniale, så også denne :)

Selv om jeg ikke er så flink selv bestandig :rødme:

Jeano
07 Apr 2008, 13:02
Jeg må ta meg selv i nakken.
Jeg har store jenter som kunne ha gått som et forbilde for bobble.

Skal jammen la de få litt mer å gjøre heretter

Augusta
07 Apr 2008, 13:28
Høres enkelt og greit ut!

I praksis, derimot, ser jeg for meg en mamma som maser, og en gutt som ikke vil gjøre noe.

Men det han selv syns er kjekt å gjøre, det gjør han jo med glede, selv om jeg ofte må gjøre det omigjen etterpå.

Kaskis
07 Apr 2008, 13:36
Fin tråd dette her. Jeg har tro på verdien av å samarbeide i familien og vise at hvert medlem er en viktig og nødvendig brikke for å få hverdagen til å gå rundt. Tass er nok fortsatt i yngste laget, men han har stor glede av å sette på vaskemaskinen. Føler at dette er et område der vi må prøve oss frem ganske mye.

kaje
07 Apr 2008, 15:39
Jeg likte det også. :blome:

Jeg tenker at dette handler mye om tid hjemme. Jeg ser for meg at det er langt enklere å få til dette på en positiv måte dersom en forelder er mye hjemme og naturlig kan inkludere ungene. Og så tenker jeg at det forutsetter at foreldrene selv har et "normalt" forhold til ryddighet og renhet.

Med storebror startet vi altfor sent - han ble litt sånn "Hæ?? Jeg? Ække det deres ansvar da?" Og det forstår jeg godt at han tenkte.

Jeg tror også det er lurt at dette er en væremåte, en grunholdning, hvor alle hjelper hverandre, og at ungene naturlig blir en del av det.

Han hadde flere tips til hvordan man kan gjøre dette positivt. Og som Juul presisterte han også at vi ikke kan forvente at ungene alltid syns det er gøy.

Noor
07 Apr 2008, 15:43
Jeg synes sears har en fin innfallsvinkel til noe som er veldig viktig. Jeg tror barn som er oppmuntret til å delta hjemme fra tidlig alder, finner dette mer naturlig enn de som holdes unna til de er større.

Jeg har en tenåring i huset som ikke er vant til å gjøre noe som helst, det er et mas å få han til å gjøre noe og det er ingenting som går av seg selv. Sånn håper jeg ikke det blir med jentene, jeg tror heller jeg kommer til å forsøke å få dem delaktige ala sears sin oppskrift.

Dårlig tid nå, skal komme tilbake til tråden.