PDA

Se full versjon : Lillesøster ombestmmer seg hele tiden

Østens perle
30 Apr 2008, 09:11
...og det gjør meg gal :gal: Spør jeg for? Gir henne for mange muligheter til å velge? Hun får aldri mer enn to alternative valg, men et typisk eksempel er:

- Lillesøster, vil du ha vann eller melk til maten?
- ehhhhh......vann.....nei melk
(mamma kommer med melk)
- Neeeei, vann!!

Sånn blir det med mat og andre ting også - skifter mening hele tiden.

Om kvelden skal hun ha kose teppe på og av - det samme med dynen. Puten kastes ut av sengen og så skal hun ha puste likevel. Det samme med kosedyrene.

JEg prøver å være rolig og kommer henne i møte først, men bytter hun mening igjen så sier jeg at nå vil jeg ikke feks ta opp puten mer. Men jeg blir kraftig irritert av så mye frem og tilbake.....:banghead:

What to do???

kaje
30 Apr 2008, 09:50
Det gjør Lillebap også, og i de samme situasjonene. Jeg tror kanskje han ikke kjenner ordentlig etter hva han egentlig vil før melken er rett foran øynene hans, da kjenner han at det var vann han ville ha. ER litt sånn iblant jeg også, at jeg kjenner jeg har lyst på noe, og når potetgullet står på bordet så kommer jeg på sjokoladen i skuffen:fnis:

For meg så hjelper det godt bare å vite at det er slik om dagen. Jeg forsøker å ikke la han velge før valgene er foran nesa hans, så og si. Jeg dekker bord med brød og korn, vann og melk. Han velger klær når de skal kles på. Vi har med alle nattabøkene til soverommet, legger teppe og dyne i senga.

Kan dette hjelpe tror du?

Østens perle
30 Apr 2008, 10:26
Det med mat og drikke skal jeg prøve. Sette det på bordet og så spørre. Usikker på hvordan jeg kan løse dette med leggingen - men det er som du sier - det beste er sikkert bare å akseptere at slik er det nå. Tror hun trenger litt tid på å kjenne etter hva hun vil ja. Feks.
- Vil du ha teppe på?
- Nei
(mamma setter seg ned i stolen - er hos dem til de sovner - 1 min etterpå...)
- Jeg skal ha teppe på....

Og slik blir det med alle de andre tingene.....pute, dyne, kosedyr, evt nesespray når hun er forskjølet...osv. Blir litt sprø av det hele.

Al-Kemia
30 Apr 2008, 10:36
kiddo er slik også. Nytter ikke å vente med å velge til alternativene er rett fremfor henne.
Jeg orker rett og slett ikke å løpe da. Jeg er mora hennes, ikke tjeneren hennes. Vil hun ha tutt, får hun den, men om hun heller vil ha en annen og jeg ikke vet hvor den er, så sier jeg at jeg vet ikke hvor den er og jeg kommer ikke til å lete. Hun kan lete selv, da. Det vil hun dog ikke.
Av og til klager hun og sier "en annen" før hun i det hele tatt vet hvilken ting jeg kommer med!
Håper denne perioden går snart over. Kjenner jeg blir sur bare av å tenke på slike situasjoner.

Maika
30 Apr 2008, 10:38
Åå, Taratroll har en kjempebra link et sted, det handler om tantrums, mothering er jeg ganske sikker på! Oftest dreier det jeg ikke om "blåkopp-NEI ikke blå kopp- blå kopp- NEI etc", men om helt andre opptårnede frustrasjoner. Kanskje hun finner den fram en gang til?:barn:

Felix
05 May 2008, 20:13
Jeg har begynt å ikke stille så mange spørsmål, jeg nå. Det er litt vanskelig, for nå når jeg tenker over det så merker jeg at jeg spør om ting veldig ofte (mange ganger om dagen: vil du ditt skal vi datt vil du ha den eller den...). Jeg syntes det virket som Snupi-min på 20 mndr syntes det var slitsomt og masete, så jeg bestemte meg rett og slett for å ta endel avgjørelser for han. Det virker som han er mer tilfreds med det, og når jeg faktisk spør han om noe nå så har det liksom mer effekt (eller hva jeg skal kalle det). Jo mer sliten ha er jo mindre spør jeg. (Grunnen til at jeg kom på denne tanken var at jeg begynte å lese boken The Continuum Concept)

Når det gjelder vann/melk til maten så har noen jeg kjenner løst dette greit. Melk til frokost og vann ellers. Dersom barna vil ha melk til kvelds så sier de det selv, uten at noen spør.

Tenker også at man kan gi valg uten å spørre. Sett frem de to tingen som det skal velges mellom uten å si noe. Da vil kanskje valget bli tat automatisk. Jeg tror barn lærer greit å ta avgjørelser selv om de ikke alltid blir stilt overfor valg.

Dett ble mer tanker om oss enn svar på det opprinnelige innlegget. Trengte å sortere litt tanker.

Eple
05 May 2008, 20:38
Jeg tror løsningen er å slutte å spørre- be henne finne løsning selv. "Her er teppet om du trenger det":regn:

Anton
05 May 2008, 21:38
Jeg tror løsningen er å slutte å spørre- be henne finne løsning selv. "Her er teppet om du trenger det":regn:

:I-Agree:

Min løsning også.