PDA

Se full versjon : Case uke 20: Søskensjalusi

kaje
04 May 2008, 22:21
Jeg er mor til to barn på to og fire år. Nå om dagen opplever vi så mange konflikter. De virker som de er i en evig konkuranse, de to gutta mine. Hvordan i all verden kan jeg hjelpe dem med denne søskensjalusien?

indiana
05 May 2008, 00:05
Hei!!

Dette er aktuelt for oss også siden jeg har barn rundt samme alder ( to jenter da)... Jeg ser at vist vi er med å leker på leker som inkluderer flere ( spill, gjemsel, dans osv.) og gjør de bevist på at de trenger hverandre for å leke den leken så fungerer de bra en periode.

Også når vi skal gjøre husarbeid eller andre ting i samhandling, så passer jeg på å bruke ord som samarbeide, takke hverandre for hjelpen osv. gjøre bevist på verdien av den andre.. for det kan man fort miste når sjalusien står på som verst.

Jeano
05 May 2008, 00:57
Der ga du meg noe å tenke og jobbe med Indiana(selv om mine er 8 og 11)

Sofia
05 May 2008, 06:09
Når det gjelder sjalusi har jeg hentet mye inspirasjon i Siblings without rivalry. Rekker ikke skrive så mye over frokosten, men det handler jo mye om det vi holder på med ellers: Anerkjenne følelser, men ikke alle handlinger. Ikke sammenligne, ikke måle opp mot hverandre, ikke skape skyldfølelse.

Og kanskje også (denne står for egen regning) godta at en periode så er det litt rufsete.