PDA

Se full versjon : Ukens case - uke 21. Nybakt storesøster blir så lei seg...

kaje
13 May 2008, 22:10
Vi har fikk en ny baby for et par måneder siden, og storesøster på 2 synes det er stas. Bortsett fra når lillesøster gråter, da gråter storesøster sårt med. Hva skal vi gjøre for å lette situasjonen for storesøster?

kaje
14 May 2008, 19:58
Noen som kan hjelpe en storesøster som er lei seg?

Christine76
14 May 2008, 20:06
Jeg vil si det beste må være å forklare storesøster hvorfor babyen gråter. Forklare at babyen ikke kan snakke og derfor ikke kan spørre om hjelp så hun må grine. Deretter ville jeg latt storesøsteren få være med på det som skal gjøres for å få babyen til å slutte å gråte. For eksempel gi smokk og forklare at nå er ikke babyen lei seg mer. Eller skifte bleie eller lignende.

Værre er det om det er en lillesøster (eller lillebror) som gråter veldig mye og ikke lar seg trøste. Det kan jo jammen en mamma også få lyst til å ta til tårene av.. Ville fremdeles forklart det med hvorfor babyen gråter, men vet ikke om det vil hjelpe. Men på den andre siden så er det jo ikke nødvendigvis negativt at hun har medfølelse med den lille som har det vondt.

Kvakk
14 May 2008, 21:38
Mamma og pappa prøver så godt de kan å trøste. Vi får ikke baby til å slutte å gråte, men at det er godt å få lov til å gråte hos mamma eller pappaen sin. Og at det ikke er storesøster sitt ansvar å få babyen til å slutte å gråte. Det er heller ikke storesøster sin feil at babyen gråter.

kaje
15 May 2008, 23:03
Helt enig med dere:bukett:
KLoke ord, kvakk: "Og at det ikke er storesøster sitt ansvar å få babyen til å slutte å gråte. Det er heller ikke storesøster sin feil at babyen gråter. :nikker:

Jeg tenker at storesøster er empatisk, og at det er en god ting. Men enda vet hun ikke hvordan hun kan hjelpe søsteren eller broren sin, og det er en fortvilet situasjon. Jeg tenker det kan være som å stå med et kollikkbarn i armene - du hører, ser og føler så utrolig med barnet, men du aner ikke hva du kan gjøre som hjelper.

Så jeg tenker også det kan hjelpe storesøster å forstå babyen, få lov å hjelpe, se hva som hjelper. Samtale samtale samtale på et vis. Forklare at nå er hun sulten, nå er hun trett, nå har hun vondt noe sted og trenger å bli båret rundt og få lov til bare å gråte mens hun får trøst.

Og så tenker jeg at forberedelse gjør godt - i den grad man kan gjøre det. "Vet du, nå er det kvelden vet du. Nå blir kanskje lillesøster trett og lei seg snart. Da skal jeg trøste og bære henne, mens pappa og du kan kose dere med en bok her i stua."

I den grad man klarer å skjerme kan det også være godt. Pappa og storesøster går ut en tur, mens lillebror og mor bli hjemme.

Jeg tenker også det kan gjøre godt med en voksen leder i situasjonen. Hvis storesøster føler rådvillhet og usikkerhet kan det gjøre godt når mor er trygg og tydelig, tar regi i situasjonen før storesøster rekker bli fortvilet. "Du, nå hører jeg lillebror begynner å gråte. Jeg tror han er trett og vil sove, så jeg skal legge han i sjalet nå. kan du holde kluten for meg mens jeg knyter?"