PDA

Se full versjon : Tannpuss

oland
19 May 2008, 18:55
Eg er ikke helt sikker, om det ligger under rett plass, men syns nå at det har med kommunikasjon å gjøre.
Tannpussen går ikke bra her i det hele tatt. Vi har begynt for bare noen uker siden. Men jenta mi liker det ikke. Ho begynner å gråte hver gang.
Hvordan skal vi gjøre det?
Tror med neste barn begynner eg med det rett etter fødselen, da blir jo alt akseptert, og elsket i all tid framover (ho elsker tran, ho smiler hver gang eg kommer med den)

isleofview
19 May 2008, 19:04
Hvor gammel er hun?
Har dere praktisert med øvings-tannbørste på forhånd, som hun fikk tygge på?
Det er ikke FORFERDELIG viktig når de er veldig små, det varierer veldig fra person til person hvor PERSONLIG munnen deres er.

Min sønn nr. 2 f.eks. så på det som et overgrep hvis noen skulle inn i munnen hans. Han nektet plent å åpne munnen på sitt første tannlegebesøk, i førskolealderen. Når tannlegen sa med et skrått blikk til meg "hvis du ikke vil åpne munnen, må vi kansje hjelpe deg å åpne den, da!" Jeg trodde ikke mine egne ører og vi forlot kontoret for aldri mer å komme tilbake til den tannlegen. Vi fikk time hos en annen tannlege som tydeligvis kunne LITT mer barnepsykologi, hun satte seg ned ved siden av ham på venterommet og viste ham sine tenner mens hun spurte om hun kunne få se hans, osv. Kjempebra.
Etter at jeg hørte hvordan munnen bare helt enkelt er PRIVAT for noen individer, synes jeg det skal respekteres.

Sklir vel litt ut her, fra ditt opprinnelige spørsmål om tannpuss, men tror du det har noe med dette å gjøre?

Har du/dere forklart hva tannpuss er, og hva som forventes?

Har også hørt at tannkrem ikke er så viktig i starten, det finnes alternativer, for de kan jo være veldig sterke i smak...

Synes også å ha hørt noe om at det finnes bøker og videoer for barn av Trond Viggo Torgersen etc. om dette?

oland
19 May 2008, 19:31
Ho er 9 måneder. Tannkremen liker ho. I begynnelsen åpnet ho altid fin munnen bare for å få tannkremen. Ho forstår jo ikke mye av det eg forklare om tannpuss. Eg sier ahhhh til ho, av og til åpner ho munnen helt fin, men med tannbørsten får eg ikke komme.
Eg vil jo ikke i det hele tatt at ho føler noe som et overgrep.
Skal eg kanskje bare la ho leke med tannbørsten i noen dager, uker, og så prøve igjen?
Vi har to tannbørster til ho, en sånn liten med bitering på, og en med borstene fra tre rettninger. Den lille får ho holde og leke med, mens eg prøve å pusse med den andre.

isleofview
19 May 2008, 19:35
Tror det vil være lurt å la henne bare leke med den ja, og pusser du f.eks. dine tenner samtidig slik at hun får se det?
Hvis hun i begynnelsen syntes det var OK men nå har problemer, kan det være at hun får nye tenner og har vondt rett og slett?

Ville Vanilje
19 May 2008, 20:36
dersom de får tenner er det vond å børste. Jeg lot dem leke med børsten i denne perioden. Jeg synes det er viktig å la barna se at du pusser dine tenner, og at de får slippe når de har nei-perioder. De mister ikke tennene av det. Det er verre å tvinge det gjennom og risikere apatisk overgivelse eller verre: tannpusseskrekk! Da mister de tennene da;)

Og mitt hemmelige våpen er: bestikkelser!!!

Her går det i:
barnetannkrem med postmann pat og tilhørende postmann pat-sang,
kul ny tannbørste i ny og ne,
vitaminbamse som frokostpuss-premie
Fluortabletter i ymse smaker som kveldspuss-premie

(de får ikke "premien" om ikke jeg også får pusse over tennene deres, men det begynte vi først med når de ble så store at vi følte de skjønte at dette var den logiske konsekvensen. og så bruker vi ikke ordet premie, det bare hører sammen liksom. Puss=deilig godteri)

Ja og så glemte jeg å si at jeg kommenterer alltid om noen på barne-tv eller på filmer eller i bøker pusser tennene. Holder meg milevis unna bøker der barna ikke vil pusse tennene. Mine unger nærmer seg 3 år nå

Luan
20 May 2008, 20:04
Tannpussen går så som så her i heimen også. Men har funnet ut at klumpen må ta det i sitt tempo. Han mister nok ikke tennene selv om de ikke blir skrubbet hver dag!

Han har fått leke mye med tannbørsten, vi har også hatt en ekstra som han har hatt som slags bitering når han var mindre. Nå er han to og det er vel ikke akkurat pussing det er snakk om, men han tygger litt på tannbørsten, og vi får pusse litt, men ikke alltid. Men sier ikke nei heller når det må gjøres. Så tenker at en dag blir det mer pussing.

Vi har også pusset tenner sammen, det synes han er stas. Og så har han også fått lov å pusse våre tenner!

Tror det er viktig at det ikke blir noe tannpuss-tvang og skrik og hyl, det blir nok verre i lengre løp, så ta det heller rolig og la de utforske litt selv.

Lykke til:blomsterfjes:

Meisemor
20 May 2008, 20:33
Lillesøster leker med tannkosten på stellebordet, og har gjort det lenge - side n hun var 6 mnd kanskje, fikk ikke tenner før hun var 10 mnd. Hun er 11 måneder nå.

Ellers tøyser vi og tuller, synger og herjer litt!

oland
20 May 2008, 20:42
Takk for alle innspill.
Her er det nå også bare lek. Så får vi se hvordan det går videre. HS kan jo gjøre en ganske så tvangsmessig angående tannpussen... de får jo nesten høres det ut som tennene ramler av ganske så fort (men nattammer for det)

Luan
20 May 2008, 22:35
Nattamming er så vidt jeg vet ikke skadelig for tennene. Det står mer om det på ammehjelpens nettside. Så det skal i alle fall ikke være et argument fra HS. Men de blir ofte litt vel formanende ja...

heilo
23 May 2008, 10:07
Det fins en sånn silikonbørste til å tre på fingeren, den er kanskje litt mer skånsom? Vi brukte det en stund, men da hun fikk tenner oppe også ble det vanskelig fordi hun bet (au, au..).

Nå har vi begynt å bruke elektrisk tannbørste og det fungerer utrolig bra, men hun er jo nesten to nå. Din er nok litt liten for det ennå. Etter at vi begynte med det gaper hun villig så vi får pusset skikkelig. Tror egentlig det er mer skånsomt enn vanlig tannbørste, selv om det kan virke litt voldsomt. Jeg bruker elektrisk selv og bare bytter børstehode.

Saphy
23 May 2008, 20:50
Når vi begynte å "pusse" tennene hennes (husker ikke helt når, men det er flere måneder siden), så ville hun ikke at vi skulle blande oss oppi det. Hun ville suge og ordne med tannbørsten selv. Jeg lot henne få lov til det, og pusset samtidig mine egen tenner. Det har gradvis gått seg til, og jeg har gradvis fått lov til mer og mer. Nå gaper hun faktisk når jeg kommer med tannbørsten , og jeg får kjapt børstet over alle tennene hennes før hun vrir seg unna og tar tannbørsten selv. Det virker som om hun begynner å få et veldig positivt forhold til denne rutinen. Helsesøster mente jeg burde tvinge henne fra hun begynte å få tenner, men tvang var aldri aktuelt for oss. Jeg ser ikke hvordan tvang kan virke hensiktsmessig i å etablere en livslang rutine.

Eple
23 May 2008, 21:19
Her er tannpuss kun lek og festlig- og har vært det hele tiden. Hun har "pusset tenner" lenge før de kom ut.:fnis: Og hun har sett meg pusse og vært nysgjerrig mange ganger.

Med gutta så lot jeg dem leke, bite og så pusset vi litt. Jeg prøvde å unngå maktkamp fordi jeg vet det alltid blir værre av det. For å rense tennene fikk de spise rå gulrot og ellers spiste de lite snop. De drakk flaske hver kveld og har ennå null hull.

Jeg fnyser av HS og tannpleietjenesten når de sier flaske om kvelden er synonymt med pill råtne tenner. Det er så mye mer som spiller inn. Emaljekvalitet, kosthold og selvsagt hygiene. Men har man dårlig emalje så kan man få elendige tenner selv med godt kosthold og god hygiene.

Jeg tror de "worst case"bildene hos tannpleier er jeg sikker på er av de med drålig kosthold, hygiene og emaljekvalitet.

Ps- vi prøvde også en periode der tannpuss var såååå kjipt å la en hånddukke pusse dem- det var utrolig festlig:fnis:

oland
30 May 2008, 10:09
Takk igjen for alle tipsene.
Nå er det bare lek her og :) Ho pusser sine tenner veldig blid hver kveld og morran selv. Av og til får eg pusse litt.

Lille O
02 Jun 2008, 21:12
Vi begynte å pusse da han var 4 mnd. Da fikk Obo de første to tennene. Da gikk det meget bra. Siden har det ikke vært så poppis altså. Han har hatt en laaaang periode der han ikke ville at vi skulle hjelpe til med pussinga i det hele tatt, i den perioden fikk han tannbørsten sin ganske ofte (men med tannkrem kun to ganger for dag) og det gikk da bra det óg. Nå har vi begynt med at han får stå ved vasken og vaske hender (han er enda så liten at han elsker og vaske hender http://www.barnehagefolk.org/forum/Smileys/default/005.gif ) mens jeg eller faren pusser mens vi teller til 10. Først sier vi "Nå skal vi pusse til 10" Han roper glad med på 10 ("dii!") og så får han pusse/sutte selv videre. Dette kan jo fungere når hun blir større kanskje?