PDA

Se full versjon : Om å være Zen

Moder'n
30 May 2008, 10:51
Jeg arbeider for tiden mye med meg selv (og der er det jo en del å ta tak i kan man si). Prøver å kommunisere på en ikkekrenkende måte med, vel, egentlig alle rundt meg. Og underveis i mine forsøk merker jeg at jeg definitivt har bedrevet krenkende kommunikasjon tidligere.

Men merkelig nok får jeg ikke skrekkelig dårlig samvittighet for dette. Jeg tenker litt "gjort er gjort, og spist er spist, men heretter skal alle være venner"-aktig. Ja, jeg har gjort mye feil, men nå er jeg på rett vei! Nå blir det bedre!

Jeg merker hvor utrolig godt det gjør for meg selv, når jeg føler kommunikasjonen blir riktig, når jeg respekterer ungene og snakker til dem på en skikkelig måte.

Jeg har merket at jeg føler meg veldig :meditere: for tiden. Ikke fordi jeg gjør alt rett, men fordi jeg er på rett vei. Jeg blir flinkere og flinkere til å fokusere på mine følelser og hvordan jeg føler ting, heller enn å kjefte og smelle. Jeg tenker på og lytter til ungene og deres følelser heller enn å stå på mine krav. Det føles godt!

Hm. Dette passet kanskje ikke helt her, men måtte bare få det ut. Takk for at du leste.

Thinkerbell
30 May 2008, 11:45
Jo! Det passer kjempegodt, fordi du inspirerer meg.

indiana
30 May 2008, 12:59
Det er en deilig følelse ikke sant? Å være underveis...

Føler meg også veldig der.. og fikk en bekreftelse her en dag...

Storejenta fikk et bæsjeuhell og vi tørka og ordna opp... etter at vi var kommet oss ut i hagen igjen sa hun "takk for at du ikke ble sint på meg mamma"... og jeg sa "jeg bruker da ikke bli sint når du har uhell" og hun svarte "jo jeg ser det i øynene dine, men i dag ble du ikke sint på meg"

kanskje det hjelper å:meditere:

annama & bolla
30 May 2008, 13:02
Så bra! Det er deilig å kjenne at man blir et bedre "jeg". Og så blir du sikkert enda mer inspirert når du merker at tonen i hele familien forandrer seg.

:blomst:

Vims
30 May 2008, 13:55
For meg er dette et strålende eksempel på at når vi vet bedre, så kan vi gjøre bedre!
Jeg har stadig slike prosesser gående selv, det er kjekt å kjenne at man kommer seg videre og at man kan endre på det man ikke liker eller vil stå ved lengre.

Heia deg!!

Jeano
30 May 2008, 14:27
Jeg tenker at du er akuratt der du skal være.

Man skal strekke seg så mye man klarer, samtidig som man ikke skal se tilbake å ha dårlig samvittighet

Så skal man heller lære av hvordan man har gjort og ikke gjort ting.

Å leve er å lære tenker jeg

Moder'n
30 May 2008, 18:59
Tusen takk for alle god-ord. Det varmer. :blomst:

etter at vi var kommet oss ut i hagen igjen sa hun "takk for at du ikke ble sint på meg mamma"... og jeg sa "jeg bruker da ikke bli sint når du har uhell" og hun svarte "jo jeg ser det i øynene dine, men i dag ble du ikke sint på meg"

Skal si jenta di er god til å uttrykke seg. :) Det er akkurat dette jeg føler er viktig. Man skal være ekte i sine følelser. Det er ikke et poeng å undertrykker for eksempel sinne - det blir gjennomskuet. Men når man faktisk ikke blir sint for slike uhell, det er da man har lært.

Imp
30 May 2008, 21:23
...

Ambivalent
05 Jul 2008, 21:26
Takk for inspirasjon! Er helt fersk på disse sidene, men har også veldig lyst til å jobbe med meg selv for å bedre kommunikasjon, det ville hjulpet hele familien, skal henge litt mer på disse sidene skjønner jeg :)

Bobla
05 Jul 2008, 21:34
wow....utrolig inspirasjn for meg som har laaangt igjen for å komme dit.:tilber:

Snuppegulle
07 Jul 2008, 18:05
Jeg føler meg nesten litt ond når jeg leser her om ikke-krenkende kommunikasjon, og vet hvordan jeg ofte snakker til mannen min.. men nå skald et bli andre boller. Takk for inspirasjon!

Moder'n
08 Jul 2008, 00:00
Det er så utrolig hyggelig å få høre at dere blir inspirerte. :blomst: Det inspirerer meg. :fnis:

Jeg føler meg nesten litt ond når jeg leser her om ikke-krenkende kommunikasjon, og vet hvordan jeg ofte snakker til mannen min.. men nå skald et bli andre boller.

Jeg syns ikke du skal føle deg ond - tvert om skal du føle deg veldig dyktig som tar tak i dette. Vi gjør alle feil, men det viktige er å se at man gjør feil og ta tak i det.

Jeg har stor tro på å informere om at man vet man har kommunisert krenkende tidligere, og at man skal ta tak i dette. Jeg vil tro mannen din vil sette stor pris på å høre at du vet du har kommunisert krenkende og at du skal prøve å gjøre dette i mindre grad framover. (Selv om han eventuelt kommuniserer krenkende selv.)

Og så er det så godt å se at man reagerer på en bedre måte. Jeg er dårlig på å motta "kritikk", kanskje spesielt fra mine stedøtre. En tidlig morgen ble det litt fram og tilbake med hvem som skulle ha melk, og i forvirringen glemte jeg melkekartongen, og lot den stå ute på benken. Min yngste stedatter påpekte at jeg hadde glemt den ute, og at jeg måtte huske på å sette den inn.

Den gamle Moder'n ville kjapt ha unnskyldt seg med at hun trodde noen andre ville ha melk, og dessuten så måtte hun ofte sette inn melk når andre glemte det. Og alt i alt så gjorde hun uansett mest her i huset! (Ja, folkens, så ille er/var jeg. Det er pinlig, men nå jeg er altså på rett vei.)

Men den "nye" Moder'n sa "Ja, du har rett. Jeg hadde glemte det helt. Tusen takk for at du sa ifra!". Resultat: En stykk stolt 12-åring, en stykk stolt stemor og en god stemning tidlig på morgenen.

Jeg er ikke perfekt, og ikke blir jeg det heller, men jeg jobber meg i den retningen. Det føles ikke vondt å i prosessen oppdage hvor ille jeg har vært/er - det føles godt å oppdage hvor bra situasjonen kan bli når jeg endrer meg.

Lykke til videre, alle sammen. Jeg håper dere også skal oppdage gledene ved bedret kommunikasjon - en og en situasjon av gangen.