PDA

Se full versjon : hvordan og hvorfor ta fra et barn sutten?

JifraNord
09 Jun 2008, 13:30
det har jeg tenkt mye på.. det er ikke aktuelt for oss enda..

men jeg tenker at sutten er noe jeg har påført henne, hun trengte den en "subsitutt" for manglende pupp muligens.. hun har den mye hjemme, kjenner at jeg irriterer meg over den når jeg ikke forstår hva hun sier, når hun sikler, når hun helst har 4 sutter i hendene og ikke kan bruke de til noe annet.. jeg syns heller ikke det ser "så fint ut" når en jente på 2 går med sutt i munnen.. (selv om jeg forsøker å matche klærne :knegg:)

men så tenker jeg mer på at dette er mitt problem enn hennes? er det rett å ta fra henne sutten når den er så viktig for henne? gjør jeg da for at jeg ikke liker den? eller fordi det er best for henne? hvis den skal begrenses til kun sengebruk, hvorfor skal den da det??

hva tenker dere om dette?

Al-Kemia
09 Jun 2008, 13:35
Ungene kan jo få feil tannstilling av overdreven smokkebruk. Og som du sier - det er ikke lett å skjønne en unge med smokk i munnen.

JifraNord
09 Jun 2008, 20:24
Ungene kan jo få feil tannstilling av overdreven smokkebruk. Og som du sier - det er ikke lett å skjønne en unge med smokk i munnen.

men hun kan godt ta den ut når hun prater hvis jeg ber henne om dette. og feil tannstilling skal det litt til for å få av sutt. verre med tommel.

Fant
09 Jun 2008, 20:50
Jeg tenker vel ganske likt som deg.. smokkebehov er noe jeg har 'påført' Fantungen og jeg ville følt det feil hvis jeg skulle tatt den fra ham av den grunn at jeg selv var blitt lei..

Men altså.. svaret mitt er kanskje farget av at det er begynt å bli lenge siden Fantungen brydde seg noe særlig om smokken - han bruker den til soving i bhg, men det er ikke så ofte han bruker den til soving her hjemme. Av og til har vi den med oss når vi er ute på ting, men han spør aldri etter den.

I perioder der han har vært veldig ivrig på smokken har jeg f.eks. bedt ham om å ta den ut ved snakking, eller jeg har spurt om å få passe på smokken hans en stund. Men har han da ikke villet gi den fra seg så har jeg heller ikke presset.

Rivella
09 Jun 2008, 21:01
Jifranord, du tar opp noe som jeg tenker en del på for tiden. Merker at jeg er litt fristet til å kutte smokkbruken kraftig, men må jo erkjenne at det handler mest om at jeg ikke synes en toåring burde bruke smokk (i henhold til en eller annen norm jeg har diktet opp). mirimor hadde en fin tråd om smokkeslutt nylig http://ringblomst.no/forum/showthread.php?t=15959, kanskje den kan by på nyttige innspill?

Al-Kemia
09 Jun 2008, 21:20
Er helt enig med deg, JfraNord, men ettersom du ba om innspill på hvorfor ta fra ungene sutten, så...
Her begynte kiddo med tutt da hun var 2. Da begynte jeg å begrense ammingen, mens kiddo fortsatt hadde stort suttebehov. Nå bruker hun tutt av og til i forbindelse med legging. Jeg har ingen restriksjoner på tuttbruk, men jeg ber henne ta tutten ut av munn om hun mot all formodning har den i munnen når hun er våken og alert og skal prate. Det er skjeldent hun tutter særlig. Men jeg vet ikke - i snitt 10 - 20 minutter tutting pr dag er ikke mye og det er liksom det som er min erfaring som jeg baserer svaret på :) Hadde hun tuttet hele tiden når hun har vært våken, tror jeg nok at det hadde fristet med restriksjoner på tuttingen.