PDA

Se full versjon : om utskjelling av barn

caquita
15 Jun 2008, 23:04
http://politiken.dk/videnskab/article524400.ece

Tina
15 Jun 2008, 23:12
Det er han som har skrevet "kjeft mindre", en helt fantastisk bok som gjør vondt å lese fordi det er så riktig det han skriver og jeg opplever det som så vanskelig å klare å gjennomføre...

Imp
16 Jun 2008, 00:10
Interessant artikkel, og jeg er enig, utskjelling er en uting. Vi ble utskjelt masse hjemme...kjeft og skrik når vi hadde gjort noe galt.

Før i tiden mente man, at det var nødvendigt at slå børn, for at få dem til at makke ret. På samme måde mener mange i dag, at det er nødvendigt at skælde ud.

Derfor bliver 97-98 procent af alle danske børn skældt ud i større eller mindre grad.

Jeg vil ikke tro at vi er så forskjellige fra danskene, eller hva tror dere? Og jeg syns det er helt vanvittig dersom så mange som 98% av alle barn skulle bli utskjelt! :(

Men jeg vil tro at mye av årsaken til at foreldre skjeller ut barna sine, er fordi de tror det er det som er måten å takle problemene på, det er måten å få barna til å forstå og oppføre seg riktig på. Altså de skjeller ut av uvitenhet og fordi det er det de selv er oppdratt med...

caquita
16 Jun 2008, 13:02
Jeg tror heller ikke det er stor forskjell på oss og dansker. Jeg oppholder meg i Spania for tiden, og her vil jeg si at det er hakket verre!! Når jeg kom hit ble jeg helt sjokkert over språkbruken, men nå har jeg vent meg litt til det, og innser at det er en del av kulturen at man snaker høyere og mer bastant. Men mye av det kommer av at man rett og slett tror det skal være sånn, man tror man er en god mor hvis man viser styrke ovenfor barna, ofte virker det for meg bare som skuespill, fordi det som regel er tomme trusler de kommer med. (Det er ikke lenge siden jeg hørte en far si til sønnen sin at han måtte komme nå eller ville han kutte av ham ballene..) Ellers må jeg også si at spanjoler ELSKER jo barn, og de får veldig mye oppmerksomhet fra alle kanter, til og med tøffe hip hop-gutter kommer og gir sønnen kjærlighet på pinne. :)

Men folk må vel bare få vite at det fins alternativer til kjefting, for det er vanskelig å vite hva man skal gjøre noen ganger. Og det er fantastisk at emnet blir tatt opp ei ei av danmarks største aviser.. Noen som kjenner en journalist?

Jannka
16 Jun 2008, 21:48
Uff, jeg tviler ikke ett sekund på at man har mye å tjene på å ikke kjefte for ofte. Men må innrømme at det noen ganger kan være vanskelig, når alle er slitne og trette etter en lang dag.

Derimot "skjelle ut" som i å skrike til eller trakasere, det har jeg ingen problemer med å unngå, for det er jeg heldigvis ikke oppvokst med og det faller meg unaturlig. Men jeg kunne allikevel godt hatt litt lengre lunte på kveldene...:icon_redface: