PDA

Se full versjon : Syns du (langtidsammer) at amming av store barn ser rart ut?

Wanaagsan
24 Jun 2008, 23:11
Jeg syntes det føltes naturlig å amme en lang 2 1/2-åring for et drøyt år siden, men jeg syns fortsatt at amming av store barn ser litt snodig ut. Da minsten var nyfødt, syntes jeg faktisk det så litt rart ut å amme et barn som var 6 mndr! Hun var riktignok stor for alderen og hadde veldig mye hår. Men det sier vel litt om at eget perspektiv der og da kan ha en del å si. Jeg husker ikke helt hvordan jeg så på amming av store barn akkurat da jeg gjorde det sjøl. Det er jo sjelden man ser det, da... Tror det har mye med det å gjøre. For jeg syns det ser helt naturlig ut å amme en 2-3-åring når jeg ser det på TV fra et u-land.

Chance
24 Jun 2008, 23:20
Jeg syns ikke det ser rart ut, nå. Men hadde du spurt meg før jeg fikk barn..
I mine øyne ser det flott ut når store barn krøller seg sammen og vil ha bryst. Jeg har selv ingen øvre grense for hvor lenge jeg vil amme, men den der filmen med hun svære jenta som fikk pupp.. Det var litt too much for meg. Det føltes snodig å se på.

Fant
24 Jun 2008, 23:27
Virker som om alle rapporterer at det ser snodig å amme store barn når man selv har avsluttet ammingen, så jeg tipper jeg vil havne i den kategorien etter hvert. Men enn så lenge synes jeg all amming bare er finfint. :cheer:

Når jeg ser amming fra u-land kniper det litt ekstra i hjertet. Kontrasten til vår hverdag er så sterk akkurat da, synes jeg. Får veldig vondt av de foreldrene som må jobbe så hardt for å sikre næring og oppvekst for sine barn når vi selv er så 'bortskjemt' med sikkerhetsnett som tar vare på oss.

-diab-
24 Jun 2008, 23:48
Jeg er en langtidsammer i teorien, bare at praksis ikke ble riktig slik (sluttet ved 18 og 16 måneder, mange vil nok kalle det også langtidsamming...). Vet ikke helt når det blir "feil", men reagerer iallfall ikke på nabopia vår på over 3 som ammes fremdeles. :) Og jeg tenker faktisk at jeg kunne ha ammet vesla fremdeles, selv om det er over ett år siden jeg sluttet, husker at den tanken ble helt absurd bare uker etter at jeg sluttet å amme storebror.

Al-Kemia
25 Jun 2008, 00:09
Ammer jo ikke lengre, men ammet til kiddo var 2 år og 10 mnd. Jeg synes man bør avvenne før barnet begynner på skolen. Er historier om en her i bøgda som ammet til han var 7 eller noe og jeg kan ikke tro at det var noe hyggelig for han. Verken da eller senere. Så om man ikke kniper igjen melkekrana før den tid, synes jeg man bør avvenne til da, i hensyn til barnet og omgivelsenes reaksjon på han/henne.

Wilma
25 Jun 2008, 01:45
Jeg er for langtidsamming, og er klar over alle fordelene ved det. Jeg må allikevel innrømme at jeg føler det litt merkelig når jeg ser noen legge 2 og 3-åringer til brystet. Jeg synes det er koselig å se mødre som legger babyer til brystet, men når det er en toåring så føler jeg meg ubekvem. Først trodde jeg det bare var fordi det var uvant, men nå har jeg hatt flere venner som har ammet store barn og jeg har sett det ofte, men jeg synes fremdeles det ser "unaturlig" ut. Jeg er dog selvfølgelig klar over at dette er mine følelser, og at det ikke er noe galt eller unaturlig ved å amme store barn. :barn:

Og jeg får fullstendig noia av tanken på å skulle legge sønnen min på 2 1/2 til brystet.

Lilje
25 Jun 2008, 08:11
Jeg har faktisk ikke sett noen som ammer store barn (2+) i real life.. Men jeg tror nok jeg kunne syntes det så litt rart ut altså ihvertfall med 3-4 åringer. Men jeg synes jo der er flott selvom! Det er bare at de ser så stor ut i forhold til min lille toåring.

Thinkerbell
25 Jun 2008, 08:27
Når Linlugg en skjelden gang vil ha pupp fremdeles, så synes jeg det ser snodig ut selv. Han er en meter lang, jo :konge: Men toåringer reagerer jeg ikke på.

Almara
25 Jun 2008, 11:33
Jeg tror faktisk ikke jeg har sett det, men tror ikke jeg hadde syntes det var rart.

Tusenogtredve
25 Jun 2008, 12:12
Jeg har selv hatt nesten en meter med unge på fanget under amming, og synes ikke det var noe rart. Jeg sluttet å amme da jenta mi var 2,5 år, og nå, noen måneder seinere, synes jeg tanken på å amme henne virker rar.

Jeg synes nok at amming av store barn ser rart ut - men det er nok fordi jeg aldri har sett noen amme større barn enn det jeg selv har gjort. Men jeg mener ikke rar som i noe jeg vil slippe å se, mer som en kuriositet. Og det er egentlig litt trist.

heilo
25 Jun 2008, 13:44
Jeg ammer lillesøster som blir to i morgen, men har faktisk aldri sett noen andre som har ammet såpass store barn. Tror ikke jeg ville reagert så mye på det, men man vet jo aldri.

Synes dette bildet var koselig da http://www.alltombarn.se/aktuellt/jag-ammade-igenom-tva-graviditeter-1.12653 , men jenta er jo faktisk litt mindre enn lillesøster så da er det i allefall ikke rart.

Christine76
25 Jun 2008, 14:01
Nå ville jo ikke Erlend ha mer melk da han var 17 måneder, så jeg kan ikke akkurat kalle meg en langtidsammer. Og ikke kan jeg huske å ha sett så veldig mange store barn bli ammet, men husker at jeg syntes det så koselig ut da du ammet mellomsten din (-: og håpet at jeg også kunne det. Håper jeg får lov til å amme Oda lenger enn jeg fikk Erlend.

Krokus
25 Jun 2008, 19:00
Jeg synes det er helt nydelig. Det er noe med å se den nærheten også mellom et litt større barn og mammaen som er så fint, synes jeg.

Cinderella
25 Jun 2008, 21:20
Ikke lenge siden jeg så en mor amme sin nydelige tre-åring på ringblomst-treff. :)Syntes det var bare veldig fint og koselig.

Ammet selv mellomste til han var 3 år og 8 mnd inntil slutten av januar... Og har fått kommentaren "æsj" da ei fra generasjonen over hørte at jeg fortsatt ammet på den tiden. Kunne hun godt holdt for seg selv. Det var litt vondt å få den tankeløse kommentaren.

JifraNord
25 Jun 2008, 22:36
Det har jeg faktisk aldri sett.. det eldste barnet jeg har sett bli ammet er 16mnd. her i byen er det nok ikke vanlig å amme lenge...

Wanaagsan
25 Jun 2008, 23:52
Jeg tror faktisk jeg hadde syntes det så litt snodig ut å se bilde av storegutten min som ble ammet på slutten. Sjøl om det føltes helt naturlig da, og jeg kunne ha fortsatt litt til. Er nok bare veldig lite vant til å se langtidsamming (utenfra). Det ser koselig ut, men litt rart. Jeg trodde jeg ville syntes det var helt naturlig, så jeg ble litt overrasket over at jeg syntes det så litt rart ut da jeg så det på ringblomsttreff. Men men - jeg syns det er veldig fint sjøl om det er uvant (og dermed litt rart) å se.

Lille O
26 Jun 2008, 01:20
Før jeg fikk barn selv, syntes jeg at amming av spedbarn og babyer så veldig koselig ut. Og amming av større barn ( fra rundt året og utover)så litt merkelig ut. Noen vi kjenner fra Afrika, ammet sin minste til han var nesten 2. Og jeg husker jeg syntes det var litt snodig altså. Og så pleide han å ligge med hånden på puppen til mamma'n, og det syntes jeg var veldig rart. Og tenkte som så at når jeg får en å amme, så skal jeg passe på så han ikke ligger med hånda sånn på puppen, for det ser jo ikke lurt ut i det hele tatt. :sparke:
Men, når jeg fikk en å amme selv, da. Som var en skikkelig puppegutt så lenge han ammet, så var det jo bare superkoselig når den vesle hånda fant veien til brystet, og lå der så god og varm. Og jeg ammet han til han var 15 mnd.tror jeg? Da hadde han en periode der interessen var laber, eller han kom ikke og spurte etter pupp. Så da så jeg mitt snitt til bare å slutte av, litt også fordi jeg har så høy forbrenning, og var lei av å spise ekstra mye for å produsere den vesle melka jeg hadde igjen på slutten.

Nå hender det rett som det er at jeg savner det.. Av og til slår tanken meg om å begynne på igjen.. Men, er ikke det litt vilt og galt? Noen ganger så tenker jeg slik at, nei, amme store ungen.. Mens andre ganger, så lengter jeg litt tilbake til de gode stundene.. Men jeg tror han har glemt hvordan han gjør det!? Han prøvde litt her en dag, bare smakte på tuppen av puppen liksom. Og så bare fniste han og fant på noe annet.

Han er veldig opptatt av å peke på puppene om morgenen på badet da. "Buppo" http://www.barnehagefolk.org/forum/Smileys/default/005.gif

Jannka
26 Jun 2008, 22:36
Opp til ca 2 års alderen synes jeg bare ser kos ut. Etter det ser det litt mer rart ut for meg, selv om jeg på ingen måte synes det er feil. Grensene flytte stadig, da lillemor var baby syntes jeg det så rart ut å amme barn som kunne gå.

Det er litt rart å diskutere amming her sammenliknet med ellers i min hverdag. Vår ellers veldig hyggelige barnehage tante lurer på om jeg har tenkt til å amme LilleWilli til han begynner på skolen. Og han er jo bare 1 år. Hun synes nok at han begynner å bli stor allerede....

Moder'n
27 Jun 2008, 10:38
Det er ikke ofte man ser langtidsammere. Jeg har en venninne som ammer sitt barn fremdeles, og barnet er nesten 3 1/2 år. Men det er visst kun snakk om en liten sup om morgenen. Jeg er usikker på når hun sluttet med å amme offentlig, men det var i alle fall pga blikkene hun fikk.

Jeg syns det tildels ser litt rart ut med amming av store barn, men så syns jeg jo samtidig at det ser litt rart ut med amming av nyfødte også. Jeg mener, de er jo så utrolig små! :fnis:

Hvor naturlig jeg vil mene det er framover vil nok avhenge mye av hvor lenge jeg kommer til å amme min egen jente (nå 8 måneder). Men jeg er bevisst på at selv om jeg eventuelt syns det er rart å amme store barn, så betyr det ikke at det er galt eller feil. Det kan jo rett og slett være at det er meg det er noe galt med?

Willow
27 Jun 2008, 11:48
Jeg synes ikke det ser rart ut. Min mor ammet min bror til han var tre og min søster til hun var nesten fire, jeg ville bare ha i 17 måneder, til min mors store sorg. Jeg trodde det var det som var vanlig jeg, men har jo fått med meg såpass at min mor er en relativt sjelden rase her til lands. Jeg synes amming ser flott ut uansett jeg, den eldste jeg har sett som er blitt ammet var 4.

9nemor
27 Jun 2008, 12:29
Førebels synest eg det er heilt aldeles nydeleg :nikker: Ikkje det at eg ser det særleg ofte, men dog.
Vesle J slutta sjølv for ein mnds tid sidan, så eg har vel ikkje heilt 'aklimatisert meg' enno - synest i alle fall framleis at amming av større barn er vakkert :blome:

Må legge til at veldig veldig få såg J bli amma etter at han passerte 1,5 sånn ca. Fordi han då trappa ned til pupp kun om morgonen, og då var det jo ikkje mange som såg oss... ;) Fram til då fekk han pupp fleire gonger til dagen, fekk ikkje mange negative kommentarar (kun spydigheter frå svigermor...), men ein del blikk jah. Kan difor forestille meg at det kjennest litt ubehageleg med oppmerksomheten ein får når ein ammar barn på 2 år + offentleg.

Xaryaia
27 Jun 2008, 13:23
Jeg tror ikke jeg har sett det i RL, men kan ikke tenke meg at det er så rart. Bildet som kom opp som eksempel her var jo bare nydelig :)

Magica
29 Jun 2008, 16:30
Ammet til poden var 23 mnd,var helt naturlig og ikke rart,men en måned etter ammeslutt syntes jeg det var rart at den lange kroppen der hadde fått melk av meg:fnis:Tror ikke jeg hadde reagert nevneverdig om jeg så en langtidsammende unge IRL,men jeg selv vil ikke amme noe lenger enn jeg gjorde denne gangen.Ble selv ammet til jeg var tre år tror jeg.