PDA

Se full versjon : Hvor går grensen?

msme
05 Jul 2008, 22:42
mellom "vanlig" amming og langtidsamming??

Wilma
05 Jul 2008, 22:47
Jeg vet ikke om det er noe fasitsvar på dette, men i mitt hode så går det over til langtidsamming en gang ved 18 mnd.-2 år...

Noor
05 Jul 2008, 22:58
Jeg tenker at det er litt individuelt hva man tenker omkring det. Noen anser det ikke som langtidsamming før det er flere år, mens andre tenker at alt over et år er langtidsamming. Jeg tenker at om man føler at man langtidsammer, ja da gjør man det.

Når man spør her inne er nok terskelen generelt høyere for hva som regnes som langtidsamming, enn endel andre steder;)

Jolla
07 Jul 2008, 00:42
Jeg føler vel at jeg langtidsammer nå som E er på veg mot 22 mnd alder...

Madison
07 Jul 2008, 08:00
Jeg er vel i grenseland med en på 19mnd som fortsatt får pupp MINST en gang om dagen. Men tenkerrvel at for meg går grensen for hva som er langtidsamming ved to år, da tror jeg at jeg har lyst til å ha sluttet.

Sofia
07 Jul 2008, 08:25
Jeg tenker at dette spørsmålet har mest teoretisk interesse. ;)
Man ammer så lenge det er en bra deal for barnet og for mammaen. Det som er veldig lenge for noen er veldig kort for andre. Jeg går i min 19. ammemåned med Hattifnattet og kjenner på at dette begynner å bli lenge for meg (hun har musefletter!!). På den andre siden er det jo verdens mest naturlige, selvfølgelige ting å holde på med.

mirimor
07 Jul 2008, 09:20
Eg kjenner på at eg langtidsammar når folk rundt meg meiner eg bør slutte - og det meinar dei nå. Kyllingen er straks 20 mnd. Men for meg er det naturlig å amme han framleis. Eg skal vere borte frå han 4 dagar i haust, så om han trappar ned når eg begynner å jobbe fullt, så kan det hende vi sluttar i haust. (det er det eg *kremt* seier til alle som legg seg i det - at eg skal slutte når han blir to). Men eg kjem ikkje til å styre det anna at eg skal vere borte frå han noen dagar. Om han da vil ha når eg kjem heim att, skal han sjølvsagt få.

nixen
07 Jul 2008, 09:30
Jeg følte aldri at vi langtidsammet - minsten sluttet selv da han var 22 mnd. "Æsj" sa han om pupp da. Kanskje smaken forandret seg?

Langtidsamming etter 2,5 år, kanskje? Men dette blir helt subjektivt. Jeg fikk ingen reaksjoner fra de rundt meg på at det ble ammet "lenge".

Chance
07 Jul 2008, 11:07
Jeg mener nå at man kan kalle seg langtisammer, men de aller fleste ville vel kanskje sagt over ett år. Det var hvertfall allerede da jeg begynte å få reaksjoner på at jeg ammet "enda".

Oliven
07 Jul 2008, 12:31
Jeg vil si at for "de fleste" går grensa når ungen er like over året. Det er jo da de fleste slutter. Jeg amma Junigutt fram til en mnd siden, etpar uker før han fylte to, og det var det mange som syntes var leeeenge. "At du orker," fikk jeg høre. ;)

Cinderella
07 Jul 2008, 12:37
Jeg vil si at for "de fleste" går grensa når ungen er like over året. Det er jo da de fleste slutter. Jeg amma Junigutt fram til en mnd siden, etpar uker før han fylte to, og det var det mange som syntes var leeeenge. "At du orker," fikk jeg høre. ;)

At du orker, er gjenganger her også. Eller så fint at du orker.

Men er enig i at den grensa er veldig forskjellig etter hvem man spør. For meg har den stadig blitt flyttet. Jeg syntes jeg drev med langtidsamming når jeg ammet til mellomstebror var 3 år og 8 mnd...:ammetaake:

CatheMor
07 Jul 2008, 13:17
Jeg hadde sett for meg å amme i minst 2 år, om veslerusket ville det. Men hun kuttet puppen tvert da jeg ble gravid (hun var da 15 mnd). Nå er hun 22 1/2 måned, og jeg synes plutselig hun er blitt så stor - og at det ville vært utenkelig å amme henne. Samtidig vet jeg at om jeg fremdeles hadde ammet, hadde det vært helt utenkelig å ikke gjøre det. :knegg:

Det finnes vel ikke noe fasitsvar her. Personlig synes jeg det er lenge nok å amme i 2 år, ikke minst fordi det er greit å få kroppen sin for seg selv igjen! For eksempel; så lenge jeg ammer, er puppene mine off limits for mannen. Jeg takler ikke sånn vekselvis voksen-puppekos og baby-puppekos. Jeg må ha god avstand mellom de to. Vi snakker minst et par måneder. Er det veldig uvanlig, forresten? http://www.familienett.com/images/smilies/busted.gif

Kine Helen
07 Jul 2008, 14:16
Jeg hadde sett for meg å amme i minst 2 år, om veslerusket ville det. Men hun kuttet puppen tvert da jeg ble gravid (hun var da 15 mnd). Nå er hun 22 1/2 måned, og jeg synes plutselig hun er blitt så stor - og at det ville vært utenkelig å amme henne. Samtidig vet jeg at om jeg fremdeles hadde ammet, hadde det vært helt utenkelig å ikke gjøre det. :knegg:

Det finnes vel ikke noe fasitsvar her. Personlig synes jeg det er lenge nok å amme i 2 år, ikke minst fordi det er greit å få kroppen sin for seg selv igjen! For eksempel; så lenge jeg ammer, er puppene mine off limits for mannen. Jeg takler ikke sånn vekselvis voksen-puppekos og baby-puppekos. Jeg må ha god avstand mellom de to. Vi snakker minst et par måneder. Er det veldig uvanlig, forresten? http://www.familienett.com/images/smilies/busted.gif

Tror ikke det er særlig uvanlig for AKKURAT slik har jeg det :knegg:

CatheMor
07 Jul 2008, 15:44
Tror ikke det er særlig uvanlig for AKKURAT slik har jeg det :knegg:

Hurra - jeg er ikke alene. Tihi.:blomsterfjes:

Ambivalent
07 Jul 2008, 16:09
For en fersking her inne tror jeg folk flest tenker langtidsamming over 1 år... Minsten er 13 mnd og det er mange reaksjoner allerede. Men her skjønner jeg at det ammes i mye lenger tid enn de 2 årene jeg hadde tenkt ;) (Når jeg tidligere har sagt til folk at WHO anbefaler opptil 2 år, så bare himler de med øynene)

Når det er sagt er det ikke slitsomt for min del (det er ikke "at du orker" som er argumentet for å slutte her foreløpig i alle fall), jeg synes det er mest slit å fulltidsamme, når man ammer parallelt med annen mat blir det ikke så ofte og de er ikke fullstendig avhengige av deg hvis du skulle ha lyst til å dra ut en tur :)

Rosenrød
07 Jul 2008, 16:33
Jeg tror at for de fleste er grensen ved ett år. For meg føltes det unaturlig ut å slutte å amme ved ett år, siden min lille fortsatt var så glad i pupp. Nå holder jeg på å avvenne og hun er 16 mnd nå. Avvenner fordi vi rett og slett ikke får sove om natta sånn som det er nå.

For min del ser jeg på amming etter to år som langtidsamming, uten at det er et begrep som jeg bruker så mye til daglig.