PDA

Se full versjon : Funnet flere argumenter!

Chance
11 Jul 2008, 08:02
Sitter å lese mye ammestoff for tiden, for jeg skal prøve å bli ammehjelp. Og jeg har så utrolig godt av å lese disse bøkene, merker jeg. Har i lengre tid slitt noe med ammingen i den for stand at jeg ar følt jeg "må" slutte.
Omgivelsene rundt meg presser så utrolig på og nå syns selv mamma at jeg bør gi meg snart.. Det var jo ikke det jeg hadde planer om, men man tenker jo sitt når "alle" kommenterer det som noe negativt. Har tilgode at noen sier det er bra at jeg holder på. (Unntaket er en flott svigerinne som selv har/hatt langtidsammer.) Har sett meg så lei på det at jeg vurderer å si jeg ikke ammer mer om noen spørr, så kanskje det blir lettere for meg å motivere hode mitt til å fortsette.
Men, uansett. En ting jeg har vært usikker på, men som jeg nå fikk klarhet i, var dette med langtidsamming og forebygging av brystkreft. At risikoen for brystkreft synker med 4,3 % for hvert år man ammer (pluss 7% for hver barnefødsel), er jo helt fantastiske nyheter for meg, som har en mamma med en hissig type brystkreft. Dette argumentet kommer jeg garantert til å slå til med om noen kommenterer noe. Kanskje er det dette lille argumentet som kommer til å gi meg det lille piffe til å holde humøret opp for å amme enda lenger!

Oliven
11 Jul 2008, 12:35
Det er så bra å ha gode ammekunnskaper å komme med når (uvitende) folk mener at nå er det på tide å slutte!
Jeg ammet Junigutt til han nesten var to år, altså for en måned siden, men sluttet fordi det ble slitsomt for meg (jeg har jo i tillegg Vintermann på sju måneder).
For meg har det vært avgjørende å lese her inne på Ringblomst og Tettinntil, for det er så viktig å få støtte og bekreftelse på at det en gjør er bra. Om jeg ikke får direkte tilbakemelding er ikke så farlig, men det gjør så godt å lese om andre som langtidsammer. Det kan kompensere for de negative holdningene som de rundt en har.

Oliven
11 Jul 2008, 12:38
Glemte å ønske deg lykke til med ammehjelp-eksamen (heter det det?) og videre amming! :tarbølgen:

September
11 Jul 2008, 13:37
SÅ bra:) Det er jo perfekt for deg å bruke det argumentet.

Lykke til i forsøket på å bli ammehjelper, det er jeg sikker på du takler strålende!:klemse:

Jeano
11 Jul 2008, 13:52
Flott argument.
Du begynner jo å få noen prosenter nå.

Her har jeg allerede fått den "ja ja du skal vel ikke amme så lenge denne gange"
"Du må få denne babyen til å sove om natten da"

September
11 Jul 2008, 13:54
Flott argument.

Her har jeg allerede fått den "ja ja du skal vel ikke amme så lenge denne gange"

Da må du svare ":nei, jeg skal passe på å holde babyen våken HELE natten"

Chance
11 Jul 2008, 14:46
Flott argument.

Herregud! Folk er jo så utrolig dumme! At de ikke forstår at sånt kan såre? Og at de virkelig bryr seg med noe de IKKE har noe med..
Du får bruke kommentaren til September. Hehe.