PDA

Se full versjon : Dansemusen- her også

Eple
11 Jul 2008, 12:01
(denne skrev jeg på tettinntil for lenge siden- og så fikk jeg lyst til å poste den her også)

Om å finne søvnen- alene:firehjerter:

Det var en gang en super pappa, og en flott mamma.
De gjorde mye riktig, men slet veldig med en ting- å få jentungen til å sove...

Det første barnet deres var et kveldstrøtt barn.
Det andre ville danse i sofaen til langt på nett. Spøkte og lo, danset og sang.
Helst i trusen og med sofaputene på gulvet.

De lo litt med og syntes hun var søt, men ble så øre av denne dansemusen.
Stilte seg spørsmålet "hva skal vi gjøre- hva fungerer?"
Prøvde å "trøtte henne ut", men hun holdt ut lengre enn dem.

De prøvde å belønne, men hun klarte ikke holde avtalen om å sovne før kl halv ni i en uke- likevel fikk hun lekeelefanten... De store triste øynene ordnet det.

For hva var problemet? Den lille dansemusen hadde lakenskrekk. Det var som om den store sengen fikk tankene over på de dumme tingene. Tankene som var for store for en slik en liten kropp. Tanker om døden, om alt søppelet, om katten som ble avlivet, om det som ikke var konkret.

Den lille dansemusen ble voksen. Og ville ikke at barna skulle arve denne lakenskrekken... Derfor ble det viktigste av alt å ikke ha maktkamp. Barna skulle læres opp til å kjenne etter- hvordan har jeg det når kroppen er trøtt? Hva trenger jeg for å få sove?

En kveld kom dansemusens sønn tuslende ned i stuen. "er du våken ennå?" spurte hun og fulgte opp med "er det noe galt?" Dansemussønnen var fortvilet- han fikk ikke sove og sa unnskyld for at han forstyrret.

"ta på deg morgenkåpen og kom ned til oss- vi har nettopp hentet take away" svarte dansemusen til sønnen. Hun forsto at etter så mange timer med tankespinn i sengen var han sulten. Han kom ned, med glitter i blikket.

Det ble en koselig prat og gutten la seg og sovnet med et smil. Men før han la seg måtte han love å aldri aldri aldri ligge alene med tankene sine mens han lette etter søvnen. For å lete etter søvnen alene skaper lakenskrekk som kanskje aldri går over.

Hilsen dansemusEple, som satt oppe i går kveld- også

kaje
11 Jul 2008, 12:10
Nydelig og inspirerende :bankehjerte:

Jeano
11 Jul 2008, 12:22
Dansemusens barn er helldige:bankehjerte:

jannelea
11 Jul 2008, 19:59
Dansemusmor til to dansemusbarn her...

Østens perle
11 Jul 2008, 20:03
Søte dansemus :bankehjerte:

Kvakk
11 Jul 2008, 20:43
Det vr nydelig skrevet. :kjærleik: Og får meg til å få nytt mot når lille kvakkelakken vår har party i sofan om kvelden. Jeg er ingen dansemus lenger slik jeg var som liten og kanskje han også vil legge det av seg om vi tar tiden til hjelp.

Lilje
11 Jul 2008, 22:31
Eple, jeg elsker deg litt for at du skrev denne altså :bukett:

Eple
11 Jul 2008, 22:34
Eple, jeg elsker deg litt for at du skrev denne altså :bukett:

Takk!:D

Må lese den selv innimellom... for jeg blir jo utrolig ør av jenta mi som er så ekstremt Bmenneske... og helt ute av noe som helst rytme.

Nå leker hun under bordet mitt- og sier "mem mem mammma nen nen nam nem nan mamma nen nen ne nen neeeeeeeeeen ne aou aou aou aou m m m nam nam na mmmmm" etc :svette:

Vims
11 Jul 2008, 22:59
Jeg elsker dansemusen - og hennes musebarn!

Noor
13 Jul 2008, 16:33
En nydelig fortelling! :forelsket:

Pappa har kraftig lakenskrekk, og jeg vet hvorfor. Han ble tvunget i seng og måtte ofte gråte alene.

Lille O
13 Jul 2008, 17:04
Ååå, HVER gang jeg leser denne, så får jeg tårer i øynene altså!
Det slår ikke feil.. :sparke:

Magica
23 Aug 2008, 22:09
Eple-i love you:klemse:

Eple
23 Aug 2008, 22:14
Eple-i love you:klemse:

Så morsomt at du skrev i denne tråden i kveld- for jeg tenkte akkurat på den:fnis:

Og I love you too- du er min jordmorElvis!:hopp:

Imp
29 Aug 2008, 00:14
At jeg ikke har sett denne før. Nydelig skrevet. Har en jente på ryggen som bare så vidt fant roen i sengen før i dag men som våknet da mammaen hadde tenkt å snike seg ut, og kom med et spørrende "oooæh!" akkurat som hun ville spørre hvor jeg hadde tenkt meg hen. Så da ble det meitaien i dag.

-diab-
29 Aug 2008, 00:31
Denne var nydelig, og tankevekkende. Storebror her i huset kan være en riktig dansemus innimellom, men siden ingn av oss har vært det, så har vi nok ikke riktig forstått hvordan det føles for en liten krabat.

Tusen takk skal du ha.

annama & bolla
29 Aug 2008, 23:40
Det var nydelig skrevet! :hjerte:

Hilsen en med lakenskrekk!

Eple
29 Aug 2008, 23:50
I kveld la hun seg tidlig- :sjokk:

Krysser fingre og bank i bordet;) Første kveld på leeeeeenge

Athena
26 Oct 2008, 15:52
Nydelig historie. Og veldig viktig påminner :nikker:
Har blitt noen brødskiver på lillejenta her også når hun våkner og er sulten og ikke finner roen. Har tatt meg selv i å være streng noen ganger, men har heldigvis tatt meg sammen og er nå bare mild, uansett om det tar et par timer før hun sovner. For greit nok at hun er en dansemus nå. Men tenker at med rette omsorg og tålmodighet kan hun bli en riktig sovemus med tiden :fnis:

isleofview
11 Jan 2009, 18:04
Å, så bra skrevet. Ble linket hit fra en annen tråd i dag. Første gang jeg leser den. Du er enestående. :blome::blome::blome:

husmora
10 May 2010, 20:42
Jeg elsker ringblomst, og jeg elsker at det kommer slike tråder som er så viktig inspirasjon til meg. Helt tilfeldig leste jeg denne nå, og jeg trengte den!!! Er alene hver kveld for tiden med tre unger fra 4 år og ned, og da blir det ofte slik JEG vil, og ikke slik ungene vil, fordi når klokken er kveld er jeg så klar for voksentid at jeg bare vil ha dem i seng fortest mulig. Men jeg skjønner nå hvor viktig det er for en av dem å bli hørt og sett akkurat når det gjelder soving. Han har lakenskrekk, men jeg har liksom ikke tatt meg tid til å innrømme det, og til å innse at han trenger tid på kvelden, og han trenger samvær når han skal sovne inn. Det er så vanskelig å finne ut en bra måte å ta leggingen på når alle tre skal ta kveld samtidig, og alle tre vil ha mamma bare for seg selv. Jeg gleeeeder meg til alt som heter eksamen er ferdig for gubben, DA skal vi tilbake til gode leggerutiner som ungene er mer tilfredse med. Men tekk, eple for god lesing, jeg ble inspirert til å la storgutten få roe litt ned sammen med meg etter de minste er lagt, for jeg tror det er akkurat det han trenger.

Eple
10 May 2010, 23:23
klem til husmora! :klemse:

(sitter selv med Eplejenta på fanget nå. Hun har våknet opp gijen)

aprilmamma
23 Aug 2010, 11:41
Flott skrevet!
Og det minner meg om hva min mor gjorde med mg da jeg var liten og ikke fikk sove (jeg hadde ofte så mange tanker i hodet). Hun lot meg komme opp, sitte med henne og stefaren min, gikk og la seg med meg til jeg sovnet, leste, sang osv. Jeg fikk komme og ligge hos dem hvis jeg våknet på natta. Og jeg har alltid hatt et godt forhold til senga og søvn, aldri aldri lakenskrekk. Tør ikke tenke på hvordan det hadde vært hvis hun hadde tvunget meg til å ligge der med alle tankene mine!

aprilmamma
23 Aug 2010, 11:55
Nydelig historie. Og veldig viktig påminner :nikker:
Har blitt noen brødskiver på lillejenta her også når hun våkner og er sulten og ikke finner roen. Har tatt meg selv i å være streng noen ganger, men har heldigvis tatt meg sammen og er nå bare mild, uansett om det tar et par timer før hun sovner. For greit nok at hun er en dansemus nå. Men tenker at med rette omsorg og tålmodighet kan hun bli en riktig sovemus med tiden :fnis:

Jepp! Jeg er et godt eksempel på det :)

Jeg tenker på de barna som ikke tør gå til foreldrene sine når de ikke får sove, fordi de blir møtt med sinne, fordi de ikke blir hørt, og bare får streng beskjed om å holde seg på rommet sitt, og jeg får vondt VONDT i hjertet... :(
Takk og pris for alle "ringblomster" der ute :)

Eple
23 Aug 2010, 18:40
aprilmamma- :klemse:

Ny barnehage har gjort Eplejenta til en dansemus av dimensjoner. Men hun klarte å sette ord på behovene sine og har flyttet inn til oss igjen. regner med det kun er en periode, og håper den ikke blir for lang. Hun sparker så ille om natten! Men hun sover hvertfall...

Felix
29 Mar 2011, 20:43
Takk for flotte ord, og jeg trengte veldig å lese de akkurat nå...

Eple
29 Mar 2011, 22:19
Takk for flotte ord, og jeg trengte veldig å lese de akkurat nå...

jeg leser også innimellom for å minne meg selv på hva jeg egentlig driver med :knegg: