PDA

Se full versjon : Apropos regeltråden

siemens
28 Sep 2008, 21:32
Det jeg lurer på er:

Si at et barn går i en barnehage der man har mange regler for oppførsel, type ikke springe inne, ikke rope og skrike, spise opp maten, sitte pent ved bordet bla bla bla. Og der kanskje de større barna etterhvert ble håndhevere (Jeg har tenkt på det og kommet på at jeg opplevde akkurat det i de to barnehagene jeg gikk i. Feks regler for hvor lenge man fikk sykle, det var de andre barna som regulerte bruken, ikke de voksne. Og regler for hvor mange skiver med eplegele man fikk spise til lunsj :knegg:)

Si at dette barnet vokser opp i en familie der man ikke har noen "regler" som kaje tolker begrepet, men der det ledes gjennom at den voksne kommuniserer grensene sine, leder barnet.

Vil det bli forvirret? Eller på annen måte få en negativ reaksjon? I regeltråden skriver fant på en sånn måte at jeg lurer på det?

Eple
28 Sep 2008, 21:40
Smart stilt spørsmål:nikker:

Jeg har nemlig erfart dette- Eplegutt ELSKER nemlig regler. Han trivdes i BH med de reglene som gjalt selv om de der hadde lite rigide regler. De var mer opptatt av anerkjennende kommunikasjon.

Han har spurt oss om vi kan innføre husarrest feks, og regler for diverse. Han innførte belønningsystem for lillebroren helt på egenhånd...

Ja ja- ikke si at eplet ikke kan falle et stykke fra stammen...:gal:

Men forvirret ble han ikke- det er helt ok at mennesker og institusjoner har forskjellige regler og verdier så lenge de blir formidlet på en ok måte.

kaje
28 Sep 2008, 21:49
Ja - godt spørsmål :bukett:

Må bare si at de fleste barnehager er veldig fleksible og gode altså - rigide regler er egentlig umoderne i bhg- sammenheng, for å si det slik...

Jeg tror heller ikke det blir vanskelig for barn med forskjeller. Jeg tenker at barnas hovedbaser er hjemme jeg. Og barn som opplever i hovedsak voksne med personlige grenser fremfor rigide regler i heimen vil være godt rustet i seg selv - også til å takle regler andre steder.

siemens
28 Sep 2008, 22:14
Hihi Eple, kanskje ikke så gæli tross alt?

Jeg håper du har rett i det siste, kaje. For jeg vil gjerne at super skal ha sitt verdigrunnlag fra oss, helst litt mer enn barnehagen og skolen :fnis:

Vims
28 Sep 2008, 22:18
Jeg opplever hvertfall at mine barn fint takler å være hos andre som har "regler" for ting vi ikke har regler for. Vi har riktig nok snakket endel om det - hvorfor de kaller det en regel, hvorfor vi ikke har en slik regel.

September
28 Sep 2008, 22:20
Jesper Juul mener barna takler dette fint så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Leste dette i et svarene hans i A-Magasinet.

Jeg er enig med han:jupp:

fru Potethode
28 Sep 2008, 22:36
Jeg opplever hvertfall at mine barn fint takler å være hos andre som har "regler" for ting vi ikke har regler for. Vi har riktig nok snakket endel om det - hvorfor de kaller det en regel, hvorfor vi ikke har en slik regel.

Det gjør vi også og jeg prøver å forklare at det blir noe annet i barnehagen hvor det er femten unger sammenlignet med hjemme der de bare er to. "Å ja! Så klart! Dei kan ikkje springe rundt å spør alle sammen heile tida, så av å til må dei bære bestemme over alle." sier Junior.

kaje
28 Sep 2008, 22:38
Det gjør vi også og jeg prøver å forklare at det blir noe annet i barnehagen hvor det er femten unger sammenlignet med hjemme der de bare er to. "Å ja! Så klart! Dei kan ikkje springe rundt å spør alle sammen heile tida, så av å til må dei bære bestemme over alle." sier Junior.

Junior er klok han. Og mamamen hans som hjelper han tolke situasjonen.

Eple
28 Sep 2008, 22:41
En liten historie fra min jobbhverdag-

En gutt satt med bena på bordet i kantinen og fikk korreks for dette av en lærer "sitter du slik hjemme også kanskje?" sa læreren med en tone som helt klart forventet at det gjorde han nok IKKE nei...

Gutten så overrasket ut og svarte "ja"

For hvem eier sannheten om at det er upassende? Læreren? Foreldrene? "Loven"? Hun fortsatte "ok- så gjør du kanskje det hjemme, men her passer det ikke. jeg synes det er ekkelt og urenslig" Da svarte gutten "ok" og så var det ikke noe mer med det-

Vanskelig å innføre regler og forvente at alle skal elske dem og finne dem logiske. Hva med den regelen jeg hørte om - det var en elevs foreldre som mente seriøst- "ingen brune inn i deres hage!" Den regelen kolliderer jo mildt sagt mot skolen, BH og ellers alle andre instanser...

Jeano
28 Sep 2008, 22:51
Bobble prøver ut litt "regler" fra barnehagen her hjemme.
Som den gangen han satt igjen ved matmordet, alle vi andre hadde ryddet vekk. "mamma kan eg gå ifra" eller når han ropper ut "ryddetid"

Men den rareste regelen jeg har hørt er "det er ikke lov å spise knekkebrød før du har spist en brødskive"

kaje
28 Sep 2008, 22:55
En liten historie fra min jobbhverdag-

En gutt satt med bena på bordet i kantinen og fikk korreks for dette av en lærer "sitter du slik hjemme også kanskje?" sa læreren med en tone som helt klart forventet at det gjorde han nok IKKE nei...

Gutten så overrasket ut og svarte "ja"

For hvem eier sannheten om at det er upassende? Læreren? Foreldrene? "Loven"? Hun fortsatte "ok- så gjør du kanskje det hjemme, men her passer det ikke. jeg synes det er ekkelt og urenslig" Da svarte gutten "ok" og så var det ikke noe mer med det-

Vanskelig å innføre regler og forvente at alle skal elske dem og finne dem logiske. Hva med den regelen jeg hørte om - det var en elevs foreldre som mente seriøst- "ingen brune inn i deres hage!" Den regelen kolliderer jo mildt sagt mot skolen, BH og ellers alle andre instanser...

Herlig og helt glitrende historie :blome:

Hehe.. boble da..
Men den knekkebrødregelen har jeg vært borti - da var det for å forhindre at det blir igjen mye brød til dagen etter - for da blir det jo tørt brød til den lunchen liksom...