PDA

Se full versjon : Ukens case - uke 40: Litteraturtips.

kaje
29 Sep 2008, 00:03
Jeg har en venninne - hun skal snart bli mamma og ei søkende og nysgjerrig jente. Jeg har fortalt litt om tio og nå vil hun gjerne lese litt.

Har dere noen gode litteraturtips?

:blome::blome::blome:

meloni
29 Sep 2008, 08:58
The attachment parenting book av Sears'ene. Går an å lese hele sammenhengende, går an å bruke som oppslagsbok. Man kan lese noen kapitler uten å lese hele. Enkel og greit innføring i TiO, og jeg synes det gir tyngde at den er skrevet av en barnelege og at ekteparet har mange barn selv. De er også ærlige og byr på sitt eget liv, ikke bare historier fra praksisen.

Har ikke lest Hvorfor gråter barnet av Marit Rysst Heilmann, men har hørt at den er lite og fin. Skal lese den snart.

kaje
29 Sep 2008, 10:28
Ja, enig, Sears er fin. Tenker også på nettidene hans jeg. De har jeg hatt stor glede av. www.askdrsears.com (http://www.askdrsears.com)

Jeg har heller ikke fått lest "Hvorfor gråter barnet?" Jeg lurer - handler den bare om spedbarnet - eller vil foreldre til eldre barn også ha glede av den?

Min første forelskelse i tio-nære bøker var Gro Nylander. Både "På vei" og "Mamma for første gang" og "Lille venn, hva nå?" Hun inspirerte meg veldig.

Kaskis
29 Sep 2008, 10:34
Det kommer an på hva slags type hun er, men jeg ville kanskje anbefalt en beskrivende bok som åpner perspektivene på hva morskap og spedbarnstid kan være. Hvorfor gråter barnet av Marit Rysst Heilmann eller for en mer utfyllende bok Our babies, ourselves av Meredith Small.

chrisos
29 Sep 2008, 12:48
Jeg likte også veldig godt Nylanderbøkene - mye visdom og fornuft, og godt og artig skrevet.

Moder'n
30 Sep 2008, 10:26
"Hvorfor gråter barnet", som er nevnt her tidligere, var den boken som virkelig åpnet mine øyne. Den var så nøktern og fin i måten den beskrev ting på, samtidig med at den ikke var fordømmende - i alle fall syns ikke jeg det. Og så liker jeg jo at man tar utgangspunkt i forskning og ikke bare synser. :konge:

Og så er jeg utrolig glad i boken "Kjeft mindre". Sigsgaard har et så nydelig syn på barn - jeg er helt betatt. Samtidig tror jeg at man kanskje allerede må være litt inne i en TiO-tankegang før man vil mene at det er en OK bok. Eller kanskje jeg tar feil?

Jeg syns Jesper Juul er flott, men føler også der at jeg har fått mer ut av ham etter at jeg forstod litt mer om TiO.