PDA

Se full versjon : Speiling på Mac Donalds

kaje
10 Nov 2008, 18:36
Speiling er bare verden beste verktøy altså... Helt gira her jeg nå.

Kommer fra MacDonalds vi. Lillebap og jeg altså - andre gangen Lillebap er der og han gledet seg så til lekerommet at han var helt yr.

men så kom vi ned dit, med mat og drikke klare for en kos tid. Vi satt oss ved lekerommet naturlig nok, men bare et par minutter senere datt det inn 6 ungdom, høylydte på mange språk - både verbalt og kroppslig. Tydelig forelskelse men også banning, slag og konkurranse... hormonene stormet i hele lokalet egentlig...

Lillebap krøp inntil meg og hvisket "Hun slo dutten!" - han var helt forskrekket. Jeg forsøkte samle meg, for jeg var rent forskrekket jeg og. Og så forklarte jeg han at de er ungdommer og at de leker slik med hele kroppen. De tuller med hverandre, forklarte jeg.

Og så lurte jeg fælt på hva jeg skulle gjøre. Hadde ikke lyst til å gå derfra, Lillebap hadde gledet seg. Hadde ikke lyst til å sette meg langt inn i rommet - lekerommet var jo rett ved... Og hadde ikke lyst til å hente personal heller... Og så satt jeg og spolte tilbake noen år - til da storebror var på den alderen, og hva som funket ift han...

Så snudde jeg meg mot dem, og bare kikket rolig på dem til til jeg fikk kontakt med dem. Lillebap satt på fanget mitt og jeg smilte: Husker dere når dere var små, sånn liten, slik som han her...? Husker dere at dere så ungdommer - kanskje på bussen eller slikt...? husker dere hvordan dere følte dere når ungdommene skikkelig herjet og ropte og slikt....?

De bare kikket på Lillebap og meg. De ble alvorlige.
Ei av jentene svarte "Ja, herregud - skjønner hva du mener jeg altså..."
Et par av gutta nikket.
Men en av gutta sa: Jeg er helt enig i alt jeg assa, hadde jeg bra skjønt noe arre!"
Så sa jenta som snakket først: "Herregud, hu ber oss holde litt kjeft, for hun har med seg ungen sin da, vettu. Jeg er gla i unger jeg og assa!"

Alle roet seg og straks etter gikk de. Og Lillebap lekte og koste seg lenge:hopp:

Jeano
10 Nov 2008, 18:42
Å Kaje du er så flink på kommunikasjon.
Kan tenke meg at de ungdommene ble glad for at du sa ifra på en så forståelig måte

Sofia
10 Nov 2008, 18:47
Så bra!!

Noor
10 Nov 2008, 19:23
Så fint du løste det, bra at dere koste dere! :heia2:

Sashimi
10 Nov 2008, 19:38
Kaje, jeg er målløs! :konge:

Vims
10 Nov 2008, 19:38
Go Kaje!! Du er bare helt super, altså!!

Filipine
10 Nov 2008, 19:42
Fantastisk! Jeg kjenner meg forøvrig veldig igjen i Lillebab; jeg liker heller ikke sånne ungdommer. Blir liten igjen jeg, da.

kaje
10 Nov 2008, 19:43
Det er bare et supert verktøy altså - det var ganske gøy å oppleve. Selv ikke en samling ungdom følte seg krenket :hopp:

Jeg kan love at jeg er ikke alltid god i kommunikasjon..
Men i dag var jeg inspirert- og det var gøy.

cetes
10 Nov 2008, 19:45
Go Kaje!! Du er bare helt super, altså!!

:jupp:

mirimor
10 Nov 2008, 19:49
Å, så kult gjort, kaje du altså!!

creemy
10 Nov 2008, 20:08
Herlig, herlig, herlig:blomsterfjes:
Genialt løst Kaje.

isleofview
10 Nov 2008, 20:48
:hyller:

Eple
10 Nov 2008, 20:49
Ut er en kjempeinspirasjon Kaje!:hoppere:

Jeg har jo slike hormonbomber rundt meg hele tiden og vet at man kommer så utrolig kort med å vifte med fingeren. Det å speile er så smart- for ungdommene de er jo som valper som ikke aner de er store og skumle for små tasser...

jeg veiledet en ungdom sist uke ang dette- han forsto ikke at han kunne virke skummel på en yngre elev- helt til jeg sa at "men hadde du ikke blitt litt stressa om det kom to 19 åringer her og truet deg? For det er den samme aldersforskjellen." han svarte "neeeei" men jeg så på ham at bare tanken var kjip. Og da sa jeg "og om det kom noen så store så var det min jobb å passe på deg- slik jeg passer på de små her på skolen" Da var han plutselig helt enig;)

kaje
10 Nov 2008, 21:16
Jeg har jo slike hormonbomber rundt meg hele tiden og vet at man kommer så utrolig kort med å vifte med fingeren. Det å speile er så smart- for ungdommene de er jo som valper som ikke aner de er store og skumle for små tasser...

jeg veiledet en ungdom sist uke ang dette- han forsto ikke at han kunne virke skummel på en yngre elev- helt til jeg sa at "men hadde du ikke blitt litt stressa om det kom to 19 åringer her og truet deg? For det er den samme aldersforskjellen." han svarte "neeeei" men jeg så på ham at bare tanken var kjip. Og da sa jeg "og om det kom noen så store så var det min jobb å passe på deg- slik jeg passer på de små her på skolen" Da var han plutselig helt enig;)

Så utrolig bra, Eple. Du nådde frem til han - og han myknet. :fargehjerter:
Inni disse hormonbombene er det jammen mange barn som stekker seg for å bli sett og hørt og få forklart ting.

Eple
10 Nov 2008, 21:20
Så utrolig bra, Eple. Du nådde frem til han - og han myknet. :fargehjerter:
Inni disse hormonbombene er det jammen mange barn som stekker seg for å bli sett og hørt og få forklart ting.

Jeg vet. De hungrer etter å bli snakket med er min erfaring:nikker:

Måtte slette det jeg skrev her- det er ikke ok å fortelle alt mulig om jobben på nett. Men kort fortalt- jeg er så glad i de unge. Og det tror jeg de vet også!

Prestekrage
10 Nov 2008, 22:34
Så gøy å lese. :)

Tina
11 Nov 2008, 09:15
Jeg ble faktisk helt rørt her. Det blir jeg ikke så ofte.
Gode Kaje!

Belladonna
11 Nov 2008, 14:12
Så fin lesning dette var! Jeg ble også rørt, skulle ønske jeg var like god/tøff på kommunikajon som du Kaje! Bøyer meg i støvet :blomsterfjes:

siemens
11 Nov 2008, 14:29
Oj, det var veldig bra gjort! Skal jeg prøve å huske på, men vettasøren om jeg klarer å kommunisere på en sånn måte i en sånn situasjon altså.

fjordtausa
11 Nov 2008, 16:18
Dette var et helt herlig eksempel på hvordan man kan nå frem med god kommunikasjon. Hipp Hurra for kaje.

Sund
11 Nov 2008, 17:35
Får nesten tårer i øynene på måten du taklet dette på! Du er jammen flink til å komunisere. Hva slags yrke har du?

Imp
11 Nov 2008, 18:46
Fantastisk bra løst Kaje. Du er en gud altså.
:hyller:

Eple
11 Nov 2008, 18:53
Kaje- i dag har du vært med meg på jobb!;)

Jeg fortalte en gruppe elever om hva du sa i går. Og de synes det var en fin og smart måte å snakke med ungdommer på.:D

Det var forøvrig ikke heeeelt tilfeldig at jeg fortalte historien til akkurat dem:fnis:

kaje
11 Nov 2008, 19:02
Kaje- i dag har du vært med meg på jobb!;)

Jeg fortalte en gruppe elever om hva du sa i går. Og de synes det var en fin og smart måte å snakke med ungdommer på.:D

Det var forøvrig ikke heeeelt tilfeldig at jeg fortalte historien til akkurat dem:fnis:

Hehe - det var klokt, Eple. -

Å bruke fortellingen om andre som virkemiddel i møte med ungdom - det var jo kjempelurt... Så kan de identifisere seg uten at de føler seg konfrontert.

Inspirerende :nikker:

Eple
11 Nov 2008, 19:07
Jeg begynte med å si "jeg har en venninne- og vet dere hva hun gjorde i går?"
De summet mildt sagt litt på det tidspunktet- og så begynte de å hysje på hverandre- nå kom noe de måtte få med seg:fnis: Jeg senket stemmen og satt meg ned ved siden av dem- og de satt som små barnemunker og nonner og hørte på.

Og så lurte en på hvilken Mac Donalds det var- kanskje han hadde sett deg?:knegg:

kaje
11 Nov 2008, 19:12
Jeg begynte med å si "jeg har en venninne- og vet dere hva hun gjorde i går?"
De summet mildt sagt litt på det tidspunktet- og så begynte de å hysje på hverandre- nå kom noe de måtte få med seg:fnis: Jeg senket stemmen og satt meg ned ved siden av dem- og de satt som små barnemunker og nonner og hørte på.

Og så lurte en på hvilken Mac Donalds det var- kanskje han hadde sett deg?:knegg:

Hehe.. noen er vant til å herje på Macern og følte seg truffet :knegg:

Og det er tydelig at de er vant til Eplehistorier da - gode du :hopp:

Der fikk de reflektert over ungdomsrollen og hvordan de kan påvirke menneskene rundt, selv om de ikke mener det...

Men du - jeg blir slått av hvor mye du får jobbet med sosial kompetanse med ungdommene dine - og du er jo kunst og håndverklærer. Du får jo virkelig spilt en rolle for ungdommene, du Eple. Jeg elsker å høre fortellingene dine fra jobb- og hjemme :blome:

Eple
11 Nov 2008, 19:17
Tja... jeg har jo så mange ungdommer innom verkstedet mitt jeg da. Det blir som om de skulle gått på et kurs i uken- men så bytter de kurs etter feks 8 uker. Da kommer andre delen av klassen til meg og "mine" til kollegaen. Vi har halv klasse i dette faget nemlig:nikker:

I år er det fire 8. klasser- altså 120 elever bare på det trinnet. Underviser på 5., 6. og 9. også...

Likevel har jeg litt peiling på hvem som er forelska i hvem og sånn:fnis:

kaje
11 Nov 2008, 19:20
Likevel har jeg litt peiling på hvem som er forelska i hvem og sånn:fnis:

Rammene er vanskelige, men du får gjort mye innenfor de da - jeg mener- du er sluppet på innsiden du. Jeg tror på slike fortellinger, og dialogen i friminuttet, det forståelsesfulle blikket...