PDA

Se full versjon : Lære et nokså stort barn ny sugeteknikk

lirypa
12 Nov 2008, 00:35
Kyllingen har alltid hatt feil sugetak, og det har nok skapt en del problemer for oss. Det tok tid før jeg skjønte at hun ikke hadde korrekt tak, og da skjønte jeg ikke hva jeg skulle gjøre med det, så jeg gjorde ikkeno'. I høst var vi hos manuellterapaut og fikk ordnet med en veldig låst nakke, og i ettertid tror jeg at det var det som var årsaken til problemet.

Nå som hun blir større (22 mnd nå) blir jeg lettere og lettere sår. Jeg antar at det har noe med at hun suger hardere, innimellom suger i "rare" vinkler/posisjoner og kanskje rett og slett at jeg har ammet lenge nå. Nå har hun vært syk i 1 dag, og jeg har dermed ammet litt mye. Nå er det allerede ganske vondt.

Jeg har altså lyst til å prøve en forsinket innsats på sugeteknikk. Er det mulig å lære en såpass gammel unge nytt sugetak tror dere? Og hvordan skal jeg gå fram?

Utgangspunktet er vel at hun ikke får brystet langt nok inn i munnen. Jeg ser tungen hennes såvidt utenfor leppene når hun dier.

Madison
12 Nov 2008, 11:02
Ammingen synger nok litt på siste verset her, og L som alltid har hatt et godt, gapende grep, glemmer seg stadig og smågnager og suger feil.
Men hun er så stor nå og forstår så mye, at jeg faktisk bare trenger å minne henne på å "suge ordentlig, gape høyt opp" før alt er på plass.

Det er sikkert litt annerledes for en som aldri har hatt helt grei sugeteknikk, men poenget mitt er at nå forstår de så mye at de faktisk kan lære seg nye måter å gjøre det på hvis de får riktig veiledning.....tror jeg. Amming kan ikke være et unntak fra det, kan det?

Wanaagsan
12 Nov 2008, 11:15
Trenger store barn å ha så mye bryst inni munnen? Munnen er jo mye større i forhold til brystet enn hos nyfødte... Jeg har sett tungen godt når mine store barn har diet. Har ikke hatt problemer med sårhet. Men kanskje det er forskjellig fra bryst til bryst?

Ellers vil jeg tro det burde gå an å legge til rette for bedre sugetak hvis du greier å identifisere hva som er feil. Hjelpe til med hånden eller be barnet gape mer?

Taratroll
12 Nov 2008, 12:08
Vi fokuserte endel på dette når jeg var gravid med O. Husker jeg fikk henne til å gape høyt og si aaaaa når hun skulle ta brystet. Og hun måtte slippe med en gang dersom jeg kjente at det var feil.

Det hjalp iallefall på det problemet vi hadde. At jeg fikk tannmerker i puppene når hun ammet.

lirypa
13 Nov 2008, 22:05
Jeg har alltid sett tungen til Kyllingen når hun diet, også da hun var helt liten. I begynnelsen gjorde det at hun mistet taket mye, og dermed slukte luft med tilhørende mageproblemer. Senere har det stort sett "bare" betydd diverse runder med sårhet, sår og blemmer. Jeg vet altså ikke helt hvordan det skal være, men jeg får prøve å snakke litt med henne. Det er selvsagt et godt poeng, hun forstår så mye mer nå. Får bare begynne med å be henne gape ordentlig, og ikke minst sørge for at hun ligger i ro og i nokså riktig vinkel.

Takk for innspill.