PDA

Se full versjon : Off - hvordan avvise snille snille tanter? #diger kamel svelget i post 20#

kaje
28 Nov 2008, 21:29
Nå lurer jeg fælt her...

Vi har liksom bestemt oss for å droppe julekalender i år vi, jfr denne
http://ringblomst.no/forum/showthread.php?t=20266&highlight=julekalender

Vel,- Lillebap har to tanter i nabohuset her han. De er verdens snilleste tanter, barnløse, og de forguder Lillebap. For litt siden kom tante Motte innom her. Hun fortalte at hUn og søsteren hadde funnet på noe lurt:

Hver dag i hele desember har de invitert Lillebap bort til seg, så skal han få adventsgave når han kommer... Altså gave hver dag. Han er invitert annenhver dag hos hver av tantene som bor i hver sin etasje.

Off...

hva ville dere sagt?

Filipine
28 Nov 2008, 21:31
Jeg hadde sagt feel free (og dette kommer også fra en mor som ikke skal ha julekalender enda vi har større barn). Det er noe med omsorgen i dette som tiltaler meg. Og jeg oppfatter at barn også forstår det. Det jeg ville ha gjort, var å si på en pen måte at en adventsgave ikke trenger å være en ting, men en kosestund, en gultrot til nesen til en snemann de skal bygge etc. :blåblomst:

Krokus
28 Nov 2008, 21:35
Kan jeg få svare litt ugjennomtenkt og subjektivt?
Hva jeg ville gjort om dette skjedde med Storesøster?
Da ville jeg sagt "Tusen takk, så fantastisk, dette gleder vi oss til" og så ville jeg tenkt at så deilig at Storesøster hver dag i adventen kunne fått et lite drypp av at mennesker er snille og gode (også de som ikke er i familien).

Men jeg skal innrømme at jeg:
1. Ikke har lest tråden du refererer til.
2. Er veldig lite pedagogisk.

Jeg forstår veldig godt dette med at det ikke blir så spesielt dersom man får gaver hver dag. Men jul er jul, tenker jeg. Og så godt at andre vil være snille. Og har tenkt på og gledet seg til å være snille. Og så godt for et barn å få oppleve at verden utenfor våre fire vegger kan være så snill.

hurramegrundt
28 Nov 2008, 21:56
Jeg kjenner ikke deres situasjon, men jeg synes det hørtes mye ut. Kan du ikke foreslå at det heller blir en tur til hver av dem hver uke?

Jeg synes desember er vel intens for de små, og bekymerer meg alltid litt for januar. Så jeg prøver så godt jeg kan å ha litt hverdager innimellom i desember også. (Nå høres jeg ut som en partypooper, det er jeg ikke, men jeg synes det er viktigere å ha gode hverdager enn at festligheter skal bli det viktigste av alt).

På den annen side skal man ikke kimse av at barna har omsorgspersoner utover foreldrene, og man skal ikke gripe for mye inn i sånne relasjoner. Så jeg ville ikke gjort det til en kamp.

Eple
28 Nov 2008, 21:57
Jeg ville sagt ja og tenkt at dette kan være en av de tingene ha vil huske resten av livet- som noe magisk!:jupp:

Men jeg forstår hva du mener altså- det at dere tenker anderledes om dette og slikt. Men når gamle tanter er så søte så tror jeg at jeg ville svelgt den kamelen:fnis:

(inni meg jubler jeg litt jeg da- julekalenderfanen som jeg er:knegg:..)

kaje
28 Nov 2008, 22:04
Har lest filipine og krokus:

Oi, så gode dere er da :hjertebank: -og ja det er jo så godt ment..

Jeg er litt mere sånn ehh.. jeg altså. :flau: Vi er liksom veldig enige om å droppe et gaverace i desember, mannen og jeg...

Vil gjerne høre flere tanker jeg - er ikke så lett det her...

kaje
28 Nov 2008, 22:08
Jeg kjenner ikke deres situasjon, men jeg synes det hørtes mye ut. Kan du ikke foreslå at det heller blir en tur til hver av dem hver uke?

Jeg synes desember er vel intens for de små, og bekymerer meg alltid litt for januar. Så jeg prøver så godt jeg kan å ha litt hverdager innimellom i desember også. (Nå høres jeg ut som en partypooper, det er jeg ikke, men jeg synes det er viktigere å ha gode hverdager enn at festligheter skal bli det viktigste av alt).

På den annen side skal man ikke kimse av at barna har omsorgspersoner utover foreldrene, og man skal ikke gripe for mye inn i sånne relasjoner. Så jeg ville ikke gjort det til en kamp.

Ja- det er akkurat dette jeg har opplevd med storebror - at desember har vært for heavy.

En tur i uka var lurt da :jupp:

Jeg ville sagt ja og tenkt at dette kan være en av de tingene ha vil huske resten av livet- som noe magisk!:jupp:

Men jeg forstår hva du mener altså- det at dere tenker anderledes om dette og slikt. Men når gamle tanter er så søte så tror jeg at jeg ville svelgt den kamelen:fnis:

(inni meg jubler jeg litt jeg da- julekalenderfanen som jeg er:knegg:..)

haha... jeg vet du jubler :knegg: Creemy også vil jeg tro :fnis:

Men det er sant det der med det magiske altså. Deres greie liksom..

Eple
28 Nov 2008, 22:09
Du kan jo si at dere vil prøve å unngå at han "blir bortskjemt" med å få så mange ting før og i julen, men at de gjerne kan invitere ham på førjulskos med kakebaking eller juleaktiviteter?

Feks ved søndagsadvent?

Filipine
28 Nov 2008, 22:10
Jeg har tenkt enda mer. Og konkludert med at noen ganger er for mye av det gode heeeeeeeeelt det man trenger! Jeg har f.eks hatt utrolig stor glede av perioder i mitt liv der jeg virkelig har blitt båret på hendene eller fråtset i for mye av alt. Men det lærer meg på en måte også å sette veldig, veldig stor pris på hverdagene. Jeg forventer ikke at det alltid skal være slik, skjønner du meg?

Jeg er fan av både haugianisme og hedonisme jeg, så lenge de balanserer hverandre.

Aurora Borealis
28 Nov 2008, 22:14
Hvor heldige dere er som har tanter til Lillebap som bryr seg så mye.

Jeg ville også ha tatt i mot, men kanskje forsikret meg litt om at det ikke ble hauger av godterier hver dag, det hadde jeg syns var litt i overkant.

CarinaNV
28 Nov 2008, 22:22
Å, ta emot. Det skulle jag göra, :) Så fint av dem, :roert: , och tänk vad de ska kosa sig tillsammans...

Låt det bli ett fint minne, *smält*

CarinaNV
28 Nov 2008, 22:23
Du kan jo si at dere vil prøve å unngå at han "blir bortskjemt" med å få så mange ting før og i julen, men at de gjerne kan invitere ham på førjulskos med kakebaking eller juleaktiviteter?

Feks ved søndagsadvent?

:nikker:

kaje
28 Nov 2008, 22:40
Jeg har tenkt enda mer. Og konkludert med at noen ganger er for mye av det gode heeeeeeeeelt det man trenger! Jeg har f.eks hatt utrolig stor glede av perioder i mitt liv der jeg virkelig har blitt båret på hendene eller fråtset i for mye av alt. Men det lærer meg på en måte også å sette veldig, veldig stor pris på hverdagene. Jeg forventer ikke at det alltid skal være slik, skjønner du meg?

Jeg er fan av både haugianisme og hedonisme jeg, så lenge de balanserer hverandre.

Jeg elsker dette svaret :knegg:

Livsnyteren :hjertebank:

Men jeg strever, kjenner jeg. Vi ville jo vel, med storebror også - man vil jo alltid vel, tenker jeg. Jeg håper så veldig de kan kjenne at det holder å være sammen, ha det godt sammen med Lillebap. At de slett ikke behøver kjøpe noe som helst. Han er jo lykkelig for bare å komme dit han. Finne en løsning a la det flere av dere nevner - adventkos, treffes hvis de skal bake, eller tøyse og le sammen slik de pleier...

Noor
28 Nov 2008, 22:47
Jeg tror jeg hadde latt dem gjøre det, tenk hva det betyr for dem. Det som er så flott med barn, er jo nettopp evnen til å skille mellom ulike situasjoner og personer knyttet til det. Dere kan jo fortsatt ha en rolig adventstid hjemme, samtidig som tantene får gjøre noe som kan bety mye både for dem og han.

Samtidig forstår jeg deg godt. Du har tenkt og konkludert - og så kommer det opp en faktor du ikke hadde kalkulert med. Jeg er ikke god på sånt selv, og tenker at jeg fort kunne tenkt som deg - tross det svaret jeg ga deg over her. :klemse:

Krokus
28 Nov 2008, 22:58

:hjerterdeg:

kaje
29 Nov 2008, 09:48
Pixie - ja kanskje jeg bør gi fra meg greia til dem selv. Han er god på å zappe mellom ulike situasjoner, egentlig, og kanskje får han ro likevel.

Men, hva hvis ikke?

Dere er så gode som hjelper meg tenke altså :hjertebank:

Jeg som ellers er kjapp i avgjørelser sliter ennå, gitt. Flere som har noen tanker å dele?

Athena
29 Nov 2008, 09:54

Jeg også :rose:
For øvrig helt enig med Filipine, ingen grunn til å nekte noen en slik herlig opplevelse, man kan ikke få for mye av det godhet, omtanke og kjærlighet!

Sofia
29 Nov 2008, 14:24
Hmm, jeg har ikke lest denne tråden før nå, men tenker: Tanter er mer tilpasningsdyktige enn Lillebap'er. Kan du ikke fortelle dem at du er takknemlig, men litt skeptisk. Og at du synes det bør prøves litt i det små? Jeg tenker at en liten ting hver dag ikke er så ille, jeg da - bare det er ro og frem og hygge og den lille tingen ikke nødvendigvis er en leke eller slikt. I år får våre ting som ullsokker og kleenex...men hyggen ved å pakke opp, ha en rolig stund, tenne lys - den er så fin. Så kan det man pakker opp være nesten ingenting. Kan du veilede tantene dit?

Bollefro
29 Nov 2008, 20:09
Så fantastisk for dere å ha snille tanter så nærme!
Og for en god, kjærlig og omsorgsfull adventskalender de har pønsket ut sammen, noe de kan få lov til å gi den lille gutten som de er så glad i. Opplevelser sammen.

Jeg hadde, uten tvil, latt de gjøre det. Enda vi ikke har typisk julekalender hjemme. Vi skal ha en adventsbok vi, for det vet jeg vil glede Lillefrø mye. Hun elsker bøker, og kommer til å elske tanken på en historie for hver dag, spenningen med å vente på den neste.
Og så har vi appelsiner med nelliker i, for å telle ned til juleaften.

Jeg kan egentlig ikke se "skaden" (stort ord, men jeg finner ikke helt det rette, håper du skjønner hva jeg mener) dette vil gi Lillebap. Men jeg kan se "skaden" det vil gi de snille tantene om opplegget deres ikke vil bli satt pris på, eller at det blir betvilet. De ønsker jo kun å gjøre godt. Og jeg kan se hvor godt det kan være for både lillebap og tantene:) Tid sammen. Kanskje lillebap til og med setter mer pris på tiden sammen med tantene enn gavene?

dette ble rotete fra en influensatett hode...:hypo:

kaje
29 Nov 2008, 21:42
Tanter er mer tilpasningsdyktige enn Lillebap'er. Kan du ikke fortelle dem at du er takknemlig, men litt skeptisk. Og at du synes det bør prøves litt i det små?

Jeg kan egentlig ikke se "skaden" (stort ord, men jeg finner ikke helt det rette, håper du skjønner hva jeg mener) dette vil gi Lillebap. Men jeg kan se "skaden" det vil gi de snille tantene om opplegget deres ikke vil bli satt pris på, eller at det blir betvilet.

Det vat akkurat disse to argumentene som har surret i hodet mitt...Samtidig med litt dårlig samvittighet - for jeg anerkjente ikke tanten med den gode ideen nok i går kveld, følte jeg. Så her har jeg svelget og tygd digre kameler i dag, sammen med mannen.

Så ringte jeg tante motte. Anerkjente så godt jeg kunne, berømmet ideen og fortalte hvor heldig Lillebappen er.

Takk skal dere ha for god hjelp til å svelge de kamelene, kjære ringblomster :hjerteballong:

Tantene ble glad - og det blir Lillebap også.

:hopp:

Sofia
29 Nov 2008, 21:43
Så godt at det har funnet en løsning, kaje!! :juuul:

Eple
29 Nov 2008, 21:47
Nydelige Kajemamma!:klemse:

Vi MÅ holdes oppdatert ang dette altså:jupp:

kaje
29 Nov 2008, 21:50
Nydelige Kajemamma!:klemse:

Vi MÅ holdes oppdatert ang dette altså:jupp:

Jeg lover oppdatering :jupp: Blir spennende å se hva de finner på de to tantene. Jeg har "veiledet" litt ift sukker - og det var de helt med på.

Nå kan jeg svare i kalendertråden til Jeano også :fnis:

Fant
29 Nov 2008, 22:23
Åh, så koselig, kaje. Tror egentlig jeg hadde landet på samme avgjørelsen som deg, kun fordi det hadde vært så kjipt å skulle skuffe de snille tantene.

Blir spennende å høre hvordan det går, ja. :nikker:

September
29 Nov 2008, 22:27
Jeg synes du tok en veldig bra avgjørelse:klemse: Som det ble sagt tidligere i tråden så kan dette være noe han vil huske som noe virkelig flott resten av livet.

Belladonna
29 Nov 2008, 22:49
Så snille tanter da, så heldig Lillebap er som har to sånne! :hjertebank:

Jeg ville nok også takket ja, og veiledet litt ift sukker sånn som du gjorde. Blir spennende å følge med på hva de finner på! :blomsterfjes:

Sofia
30 Nov 2008, 06:52
Mine unger skal ønske seg sånne tanter til jul :fnis:

siemens
30 Nov 2008, 08:49
Mine unger skal ønske seg sånne tanter til jul :fnis:

Mine også! Skjønner at du strevde litt kaje, men det blir sikkert en herlig opplevelse for lillebab!

Athena
30 Nov 2008, 10:08
Så bra!

Hilja
30 Nov 2008, 11:28
Så bra de fann ein løysning!!!:klappa:

Noor
30 Nov 2008, 16:20
Gleder meg til å høre hvordan det går, tenker dette blir bra! :juuul:

Filipine
30 Nov 2008, 17:11
Dette tror jeg blir fint som snus!

Fant
22 Dec 2008, 23:14
Kaje, jeg har lurt så ofte på hvordan dette har gått. Lyst til å fortelle? :)

kaje
23 Dec 2008, 00:03
Takk for at du spør, Fant :)

Vel, her er mye ræl i hus, men det får så være, ikke sant?

Lillebap og tantene har fått vært masse sammen i hele desember. :hopp:Og Lillebap selv har peset lite med pakkegreiene egentlig. Ingen nattesøvn mistet :fnis:

Når vi kommer hjem fra barnehagen, sjekker han kjapt om tantene er hjemme - og kaster seg rundt halsen deres når han kommer dit :hjertebank:

Og nå gleder vi alle oss til den store dagen, med nissebesøk og gaveras. Da skal vi også være sammen med tantene - blir kos det.

creemy
23 Dec 2008, 00:07
Da har det jo gått strålende da. Så gost for både Lillebap, tanter og mamma.
-selv om det har blitt litt ræl i heimen :fnis:

kaje
23 Dec 2008, 00:11
Da har det jo gått strålende da. Så gost for både Lillebap, tanter og mamma.
-selv om det har blitt litt ræl i heimen :fnis:

Ja, godt poeng

Og - Lillebap er ikke alene om å dra hjem ræl her altså - moren er god på det hun også :flau:

:fnis:

creemy
23 Dec 2008, 00:13
Ja, godt poeng

Og - Lillebap er ikke alene om å dra hjem ræl her altså - moren er god på det hun også :flau:

Du med din uklanderlige sans? Ræl? Du da.

Forresten (litt kupping nå) ang ræl.
Pyntet i går med masse nisser og stæsj. En halv time senere var vel 75% nede i kassa igjen. Orker ikke alle de stygge nissene og rødt OVER ALT.

Har behold de fine fremme da...

kaje
23 Dec 2008, 00:18
Du med din uklanderlige sans? Ræl? Du da.

Forresten (litt kupping nå) ang ræl.
Pyntet i går med masse nisser og stæsj. En halv time senere var vel 75% nede i kassa igjen. Orker ikke alle de stygge nissene og rødt OVER ALT.

Har behold de fine fremme da...

Åh, du har jo sånna fine hjemmelagde også du - syns de er så fine jeg.

Kjenner igjen den altså - med å stappe det ned i kassa igjen - slik har jeg gjort det i flere år.

Men i år har jeg plutselig dratt frem alt - jeg mener alt :fnis: - og i år syns jeg det var kos. :jupp:

Meeen, du skal se alt blir pakket bort andre juledag da...

Nå må jeg sove.
Nattinatt

siemens
23 Dec 2008, 00:18
Så bra at kamelen har vært lett-tygd :D

kaje
23 Dec 2008, 00:22
Så bra at kamelen har vært lett-tygd :D

creemy
23 Dec 2008, 00:24
Åh, du har jo sånna fine hjemmelagde også du - syns de er så fine jeg.

Kjenner igjen den altså - med å stappe det ned i kassa igjen - slik har jeg gjort det i flere år.

Men i år har jeg plutselig dratt frem alt - jeg mener alt :fnis: - og i år syns jeg det var kos. :jupp:

Meeen, du skal se alt blir pakket bort andre juledag da...

Nå må jeg sove.
Nattinatt

Her forsvinner resten ned i esken 1/1-09.

Sov godt, må finne senga selv jeg.