PDA

Se full versjon : kreativitets muskelen vs. krangle muskelen

Bærbar
22 Dec 2006, 03:51
Leste akkurat en artikkel hvor forfatteren skrev dette - noe jeg syntes var litt spennende forklaring på hvorfor vi foreldre så ofte ikke orker å leke, fordi vi er så slitne - men vi orker gjerne å ta en krangel med barna våre over at de ikke gjør som vi ønsker når vi er trette.

Det er jo faktisk ikke logisk - det er jo virkelig slitsomt å krangle - det ville jo vært mye bedre å faktisk leke med barna istedet, så alle er glade.

Men vår kreativitets-muskel er ikke sterk nok - den behøver trening! Vi må faktisk leke mer når vi er trette for å kunne få overskudd til å gjøre det oftere! For vi har trent nok på krangle-muskelen, den er stor og sterk og kan gjøre jobben når som helst, uansett hvor trette og slitne vi er!

Til ettertanke! :blome:

´trikken
22 Dec 2006, 07:31
Dette var godt sagt, og jeg tror virkelig det er noe i det.

Garfield
20 Jan 2007, 14:04
hmmm...dette er noe å tenke på ja. - så treningen går rett og slett ut på å leke mer når vi er trette?

Det er jo slik at en bruker langt flere ansiktsmuskler på å være sur enn på å smile også?

Eple
20 Jan 2007, 14:14
Det er en grunn til at kunst og håndverk, dans og drama og lekbasert gym burde være mer vektlagt i skolen. Og slike ting som problemløsning, kommunikasjon og debatter også er superviktige.:)

Ja ja- så var det realfagene, språk og alt det andre superviktige da.... Det er begrenset med plass til flere ting på timeplanen. Men det bbør hvertfall ikke kuttes i disse timene!

Jeano
20 Jan 2007, 18:34
Skal øve jeg:)
Flott innlegg

Løvemamma
20 Jan 2007, 22:28
Jeg tror det blir slik fordi kranglingen kommer av seg selv når vi som voksne kommer "bakpå". Situasjonen som fører til krangel skjer mens vi sløver og så "må" vi gripe inn i etterkant - og da blir det krangel og kjefting. Men hvis vi hadde vært i forkant så hadde vi vært med i situasjonen ungene er i - og lekt (eller vært sammen med dem på andre måter også tror jeg). Så hadde ikke krangelen kommet.

Dette er kjempeviktig, men jaggu ikke lett når man kommer sliten hjem... *Jeg lover herved å være bevisst dette* (Jada, kjente meg helt igjen i en episode tidligere i uken her...)

tomose
20 Jan 2007, 22:56
Ja, dette var noe å tenke på! Er det mulig å "trene ned" krangle - evnen? (for det kunne jeg virkelig ha trengt...:sparke: )

Det er en grunn til at kunst og håndverk, dans og drama og lekbasert gym burde være mer vektlagt i skolen. Og slike ting som problemløsning, kommunikasjon og debatter også er superviktige.:)

Ja ja- så var det realfagene, språk og alt det andre superviktige da.... Det er begrenset med plass til flere ting på timeplanen. Men det bbør hvertfall ikke kuttes i disse timene!
Så enig, så enig!!

sanaa
20 Jan 2007, 23:29
Dette var godt sagt, og jeg tror virkelig det er noe i det.
Helt enig!

Belladonna
23 Jan 2007, 18:25
Flott innlegg!

Kranglemuskelen min har en tendens til å ta over om morran når vi skal kle på for tiden... Pappan bringer storebror i barnehagen om dagene, men jeg står opp med dem og ordner mat og påkledning mens pappaen ordner seg selv. Det går jo så mye lettere om vi leker på klærne heller enn å krangle dem på... Leker vi sisten i et lite minutt før dressen skal på så går det utrolig mye bedre enn om jeg blir irritert over at han løper bort hver gang jeg skal prøve å få på et klesplagg. *tung*og*slapp*potetsekk*gutt blir som regel vanlig igjen bare jeg tuller og herjer litt med ham, og prøver å finne på ting han kan konsentrere seg om (telle knapper, leke at foten ikke vil ned i skoen osv..)
Og det samme ved nattstell, da kommer også kranglemuskelen lett frem om sutrenivået er høyt..

Til tross for at jeg VET at alt blir mye lettere ved lek så klarer jeg faktisk ikke å leke bestandig, jeg klarer liksom ikke å la være å bli irritert noen ganger. Er ikke det ganske utrolig?? Full skjerpings med kreativitetsmuskelen her i gården også!