PDA

Se full versjon : "Å ta barn på fersken i å gjøre gode ting"

kaje
16 Jan 2009, 11:39
Nå har jeg lyst til å fortelle om noe jeg har lært og brukt endel i jobbsammenheng tidligere, men som har vært borte for meg litt.
Vi har strevet litt om dagen og jeg har lett hjernen rundt etter gode måter å møte det på. Så kom jeg på dette altså.

Lillebap har liksom vært litt ute av seg, nesten litt stresspreget etter at juleferien var over :leiseg:

Så sover han mindre, spiser mindre, er mer sint og spesielt mot meg da, selvfølgelig...

JOmmen har Lillebap begynt å slå meg også. Og han kan svare meg med ropestemme sånn helt ut av det blå, liksom...

Vel, vi har tatt oss ekstra mye tid sammen - fokusert litt ekstra masse på tid til ro, lek og latter sammen. Det føles godt, for oss alle nå det altså.
Og så har vi snakket sammen da - og tegnet. Lillebap elsker det å tegne og snakke om slikt. Vi snakker om om følelser, om det å være lei seg, om å trøste hverandre, at alle følelser er lov. Hva man kan gjøre når man er sint, og om hvordan det oppleves å bli slått. Da er han helt på lag.
Men han har fortsatt å slå, og jeg har følte et riktig å prøve meg frem litt. Han er ikke ordetlig sint heller - det virker bare som en rask negativ impuls hvis han får avslag på noe eller slik. Jeg kan ikke forandre han, tenker jeg. Den eneste jeg kan forandre er meg selv og meg selv i møte med han - og det har jeg liksom forsøkt litt. Jeg har ønsket å være på lag med han, men det har vært vanskelig, føler jeg.

Først så var jeg bare tydelig når jeg ble slått, helt autentisk, sliksom. Klar og tydelig. Jeg følte at dette bare skapte avstand mellom oss. Og det hjalp lite.

Så forsøkte jeg ligge i forkant, trekke meg bort når armen kom. Det hjalp litt, men han ble stående morsk og se på meg. Også avstand. Og det hjalp lite...

Jeg ønsket så veldig vi kunne være sammen om dette jeg. :leiseg: At jeg kan få være støttespilleren hans, liksom. Så kom jeg på det å "ta barn på fersken i å gjøre gode ting" Det er et begrep som handler om å spille på bitttesmå positive ting, og å jobbe for positive spiraler. Jeg ville prøve dette. Så i går var jeg klar.
Når Lillebap løftet armen, smatt jeg litt bakover. Han ble forvirret, selvfølgelig og stanset med armen i været.
Jeg jublet "Du klarte det, Lillebap!! Du klarte det!"
Lillebap smilte forsiktig og jeg fortsatte:
"Du klarte å ikke slå meg du - du klarte å stanse!"
Han kikket forundre på meg liksom, smilte og sa: "Da bei itte du lei deg" Nå var det riktignok jeg som hjalp han slik at han ikke slo, men dette spilte ingen rolle for han, eller meg.

Et par ganger til skjedde dette i går, med samme resultat.
I dag fortalte jeg han at jeg var klar for å gå til barnehagen. Det var ikke han. Jeg så han ble morsk i ansiktet. Så løftet han hånden, men ble stående med hånden i været og se på meg - så forandret ansiktet hans seg, han husket det! Så smilte han... :hjertebank:
Vi ga hverandre en god klem.
Nå er vi på lag igjen, føler jeg. Akkurat nå iallefall...

Filipine
16 Jan 2009, 11:43
Viktig påminnelse! Det der har vi brukt - svært effektivt! Nå er det slik at de ofte selv sier: - Jeg slo ikke tilbake. Eller: - Jeg ville kaste den leken, men jeg sparket i gulvet i stedet.

Jeg bruker det på meg selv, også jeg. :knegg: Særlig på en dag som i dag - da jeg kjente en akutt inntreden av PMS. :ANYWORD:

kaje
16 Jan 2009, 11:48
Viktig påminnelse! Det der har vi brukt - svært effektivt! Nå er det slik at de ofte selv sier: - Jeg slo ikke tilbake. Eller: - Jeg ville kaste den leken, men jeg sparket i gulvet i stedet.

Jeg bruker det på meg selv, også jeg. :knegg: Særlig på en dag som i dag - da jeg kjente en akutt inntreden av PMS. :ANYWORD:

Så flott - de ser sine egne ressurser og leter etter det gode- fantastisk :hjertebank:.

Og du - bruke det på meg selv ja - knallgod ide. Trengs akkurat nå, faktisk :fnis:

Gimp
16 Jan 2009, 11:51
Jeg er så glad for at jeg er her på ringblomst og får ta del i deres visdom, kloke damer! Så mye god lærdom, så mange lure verktøy å bruke!

Dette skal jeg definitivt øve meg på, jeg bare vet det vil fungere, det hører jeg jo at det vil gjøre!

Eple
16 Jan 2009, 11:55
"Catch them beeing good" er mantra på jobben min...:jupp:

Og det er ganske stor forskjell å definere hva man ønsker av adferd ved å fokusere på det positive enn på det negative. Som jeg sa en gang til en vikar- "jeg formidler det jeg liker og det jeg vil. Det er liksom kjernen"
Når barn vet det kan de selv definere hva de liker og vil- og så får man en god dialog. Og drar i samme retning:nikker:

Takk for inspirerende historie Kaje:blomst:

Xaryaia
16 Jan 2009, 12:07
Å denne trengte jeg i dag! Jeg har en sånn dag hvor alt liksom bare går galt. Nå har jeg endelig fått lagt alle tre men jeg har vært sur og grinete i dag.
Jeg blir halvgal av at toåringens nye hobby er å få ettåringene til å gråte. Jeg skjønner at det er kjedelig å leke med barn som ikke kan snakke men det betyr ikke at de skal brukes som punchingball :banghead:

Heldigvis har jeg en porsjon selvkontroll men i dag har jeg tidvis hatt lyst til å :HYLE:

Skal begynne på ny frisknår de våkner!

Hjertemamma
16 Jan 2009, 12:54
Å kaje, innleggene dine gjør meg så rørt :blomst: Tusen takk for at du deler. Jeg må dele dette med mannen og så prøve å bruke det selv (vi har også stresset barn for tiden).

*snufsete hjertemamma*

Vims
16 Jan 2009, 14:00
Dette skal jeg virkelig ta med meg inn i helgen - for det er nok ikke helt der jeg har vært i det siste, nei. Hmm...

Kos dere masse i helgen, da, Kaje, nå som dere er på lag og det hele!

Purra
16 Jan 2009, 14:08
Jeg er så utrolig glad for at jeg ramlet over dette forumet, takk Kaje! :danse:

Kaskis
16 Jan 2009, 14:49
Takk for at du delte dette med oss. Veldig inspirerende.

Lille O
16 Jan 2009, 15:59
Dette var en god påminnelse!
Fra den kloke kajen vår. :blåblomst:

Pelly
16 Jan 2009, 18:29
:respect:Takk for at du deler og inspirerer Kaje!:hjerteballong:

meloni
16 Jan 2009, 19:49
Jeg har en kompis som er utrolig god med mennesker. Han har jobbet en del med mindreårige asylsøkere og snakker alltid varmt om salutogenese - å fokusere på det positive for å forsterke det. Det er helt fantastisk å se hva han kan klare å få til med "verstingene" i en gruppe ungdommer.

Jeg hadde glemt det litt og kom på det når jeg leste historien din, Kaje, takk for at du deler.

kenguru
16 Jan 2009, 20:29
Det er helt genialt kaje... den positive spiralen er superviktig i hverdagen- og jeg tenker også at hvis man klarer og tenke litt på dette oftere så "forebygger" man litt også! Du skriver så herlig og lett forståelig og det er gøy å lese kaje!!

siemens
16 Jan 2009, 22:55
Takk for en god historie og et flott verktøy. Litt kort selvransakelse her, og jeg ser at jeg har brukt denne teknikken uten å helt skjønne at det er en teknikk.

kaje
16 Jan 2009, 23:15
Dere er supermegainspirerende, vet dere det? :gruppeklem:

Jeg har en kompis som er utrolig god med mennesker. Han har jobbet en del med mindreårige asylsøkere og snakker alltid varmt om salutogenese - å fokusere på det positive for å forsterke det. Det er helt fantastisk å se hva han kan klare å få til med "verstingene" i en gruppe ungdommer.

Jeg hadde glemt det litt og kom på det når jeg leste historien din, Kaje, takk for at du deler.

Og der lærte jeg et nytt ord :nikker: Salutogenese - har ikke hørt det før. Det er en veldig nærhetsskapende og tillitsvekkende måte å møte utfordrigner på - kan tenke meg det er godt for "verstingene" å bli møtt slik :jupp:

Det er helt genialt kaje... den positive spiralen er superviktig i hverdagen- og jeg tenker også at hvis man klarer og tenke litt på dette oftere så "forebygger" man litt også! Du skriver så herlig og lett forståelig og det er gøy å lese kaje!!

Det tror jeg og. Søke det positive og beholde den gode kontakten - jeg tror også man kan forebygge mye med det. :jupp:

Takk for en god historie og et flott verktøy. Litt kort selvransakelse her, og jeg ser at jeg har brukt denne teknikken uten å helt skjønne at det er en teknikk.

Ja, jeg tenker også det at det er nettopp det som er det viktige. Man kan bruke det som verktøy, eller søkte den positive grunntanken som væremåte. Som du, Siemens :) Jeg opplever at det åpnet opp relasjonen vår jeg. Mens grenser for han ift dette opplevdes avstandsskapende, så åpnet det opp for oss. Veien videre i forhold til dette får vi finne sammen, tenker jeg. Men en god start har vi fått.

Å denne trengte jeg i dag! Jeg har en sånn dag hvor alt liksom bare går galt. Nå har jeg endelig fått lagt alle tre men jeg har vært sur og grinete i dag.
Jeg blir halvgal av at toåringens nye hobby er å få ettåringene til å gråte. Jeg skjønner at det er kjedelig å leke med barn som ikke kan snakke men det betyr ikke at de skal brukes som punchingball :banghead:

Heldigvis har jeg en porsjon selvkontroll men i dag har jeg tidvis hatt lyst til å :HYLE:

Skal begynne på ny frisknår de våkner!

Å, slike dager er ikke gode. Vi har dem, alle sammen :stryke: Jeg kan levende tenke meg tre barn kan være en utfordring iblandt. Ser bare min ene, som utfordrer meg godt alene han altså. Men som du sier - det neste øyeblikket står ubrukt og bare venter på deg. Jeg liker også å hente litt inspirasjon når han sover, forresten. Håper resten av dagen din ble fin. :klemse:

9nemor
16 Jan 2009, 23:37
Å kaje, innleggene dine gjør meg så rørt :blomst: Tusen takk for at du deler. Jeg må dele dette med mannen og så prøve å bruke det selv (vi har også stresset barn for tiden).

*snufsete hjertemamma*

signerer i sin heilskap :nikker:

kaje
17 Jan 2009, 09:09

*snufsete hjertemamma*

Oi, du Hjertemamma - så er vi to i samme båt om dagen vi. Og 9nemor også.
Godt å vite vi er flere i denne båten, selv om det ikke er slik at jeg unner dere stressede barn eller slik, altså. Snart får vi bedre dager igjen, alle sammen, håper jeg. :klemse:

Ziggy
21 Jan 2009, 22:37
Jeg er så glad for at jeg er her på ringblomst og får ta del i deres visdom, kloke damer! Så mye god lærdom, så mange lure verktøy å bruke!

Dette skal jeg definitivt øve meg på, jeg bare vet det vil fungere, det hører jeg jo at det vil gjøre!
Signerer denne!
Og ikke minst Kaje - takk for at du deler erfaringene dine!:blomsterfjes: