PDA

Se full versjon : Ufordragelige hermende småbarn

Augusta
02 Feb 2009, 21:04
Huff, ingen barn er jo egentlig ufordragelige, men i dag tenkte jeg faktisk dette om noen barn i barnehagen til gutten. De ville ikke la han komme ned fra køysengen han var i, og sperret veien for han hele tiden. Jeg så på gjennom et vindu, og hørte ikke hva de sa, og skjønte ikke før en stund etter at gutten min ville at jeg skulle komme å hjelpe han (jeg var opptatt med å snakke med en ansatt i barnehagen). Når jeg kom inn til han sa gutten min med gråtkvalt stemme at de (andre barna) sperret veien for han, og jeg sa vel noe sånt som at det var jo ikke noe snilt. Da hører jeg barna herme etter meg, med sånn utrolig irriterende stemme. Så sa jeg til gutten min "kom, så går vi og sier det til xxx ", og da hermet de jammen igjen, med utrolig irriterende mobbende stemme. Jeg ble litt satt ut, og ante ikke hva jeg skulle si. Merket den de irriterende små hermende stemmene irriterte og provoserte meg noe voldsomt, men jeg sa ikke noe til dem. Så hva sier man i sånne situasjoner til barna? Det er jo overhodet ikke greit å mobbe andre barn!

Tina
02 Feb 2009, 21:06
Oh, det må være vanskelig! Hva sier man da, egentlig?
Du må ihvertfall snakke med personalet, de må jo være oppmerksom på det og følge med på at slikt ikke skjer!

meloni
02 Feb 2009, 21:07
Jeg har ingen konstruktive innspill, men ville bare være helt utrolig lite politisk korrekt og si at jeg hater sånn hermestemme og at jeg også spontant og umiddelbart tenker at barn som gjør sånn er helt skrekkelig ufordragelige :bag:.

Så er det sikkert en grunn og det må løses og alt sånn. Men jeg avskyr det like fullt...

Augusta
02 Feb 2009, 21:10
Jeg har ingen konstruktive innspill, men ville bare være helt utrolig lite politisk korrekt og si at jeg hater sånn hermestemme og at jeg også spontant og umiddelbart tenker at barn som gjør sånn er helt skrekkelig ufordragelige :bag:.

Så er det sikkert en grunn og det må løses og alt sånn. Men jeg avskyr det like fullt...

Så deilig å høre at det ikke bare er jeg som tenker at barn er ufordragelige!

Krokus
02 Feb 2009, 21:21
Oj, det der høres ut som noe som hadde provosert meg veldig. Godt gjort at du klarte å ikke miste besinnelsen. Viktig å koble inn personalet tenker jeg, for den type adferd er jo ikke bra for noen.
Lykke til :klem:

MtL
02 Feb 2009, 21:26
Oj, det der høres ut som noe som hadde provosert meg veldig. Godt gjort at du klarte å ikke miste besinnelsen. Viktig å koble inn personalet tenker jeg, for den type adferd er jo ikke bra for noen.
Lykke til :klem:

Ja, det er rart det der. Fungerer som en skikkelig opphisser for både store og små. Lille G hermer av og til etter meg når hun er sur, men jeg tviler på at hun tør å gjøre det med andre enn oss.

Fant
02 Feb 2009, 21:36
Oj! Det der hadde provosert meg noe voldsomt også! Så godt at du var der akkurat da, for gutten din sin skyld :klemse:

Slike ting får i hvert fall varsellamper til å blinke i mitt hode! Tror kanskje jeg ville snakket litt med de ansatte, og spurt om disse barna sier slikt til de voksne i barnehagen også. Og hvis ja, spurt hvordan de pleide å håndtere det.

Og måten de ansatte snakker til barna på i slike situasjoner er jo kjempeviktig, tenker jeg, fordi det vil forplante seg nedover i forhold til hvordan barna snakker til hverandre..

Løvemamma
03 Feb 2009, 00:07
Oioio - ja, jeg kjenner at Løvemamma hadde kastet NVC på dør og tatt den høye C i ett slikt tilfelle. Det der er jo snakk om ren skjær grensesetting. Vi kan jo lett si at det er ufordragelig atferd hos små barn, men tenk hvor ekstremt usjamerende og direkte frekt det ville vært om en tenåring eller voksen gjorde det samme?!

Jeano
03 Feb 2009, 10:27
Jeg har møtt mange ufordragelige barn på min ferd, og ja det er maaange av de.
Greit nok med barnehagebarn, men når skolebarn er likedan, da er det bare ekkelt

Hilja
03 Feb 2009, 14:57
Eg gir både eigne og andre sine barn beskjed dersom dei snakker slik til meg... Og eg trur det er viktig å hugse på at eigne barn ikkje er håret bedre enn andre sine, det er iallefall ikkje mine.

Eg seier; "Veit du, slik vil eg ikkje at du skal snakke til meg" eller likande.

Lykkemamma
03 Feb 2009, 21:44
For å snu det litt på hodet.. Hva ville dere sagt om en mamma her inne skrev at barnet hennes gjorde slik? Eller om dere fersket deres eget barn i den type oppførsel?

Jeg hadde sagt ifra, selv ganske små barn forstår slikt (selv det ikke betyr at de slutter med en gang.) Men det har hendt jeg har sagt ifra til barn med survestemme også jeg.. til foreldrenes store ergrelse. ;) En del er veldig flinke til å finne unnskyldninger for at deres lille gullklump oppfører seg dårlig.

Fant
03 Feb 2009, 22:14
Jeg hadde sagt ifra, selv ganske små barn forstår slikt (selv det ikke betyr at de slutter med en gang.) Men det har hendt jeg har sagt ifra til barn med survestemme også jeg.. til foreldrenes store ergrelse. ;) En del er veldig flinke til å finne unnskyldninger for at deres lille gullklump oppfører seg dårlig.

Ja, tror også det er mer naturlig å søke forklaringer og begrunnelser på hvorfor ens egne barn utviser "dårlig oppførsel" enn å gjøre det på andres. Og det kan jo være mange grunner til at barn "tøffer seg" overfor kjente eller ukjente voksne. Men jeg hadde aldeles ikke likt om mitt barn oppførte seg slik ovenfor andre barn i bhg - det jeg hadde ønsket ville derimot vært at de ansatte skulle håndtere det konstruktivt, fremfor å f.eks. gjøre mitt barn til syndebukk eller påklistre ham en lapp i pannen med "bølle", så og si.. - og det ville kanskje betydd at de i neste omgang ville måttet gå i seg selv for å se om de direkte eller indirekte har tillatt eller bidratt til en utvikling der ungene så det som legitimt å gjøre slikt mot hverandre. DET er ikke selvsagt at barnehageansatte gjør. Mitt ansvar som mor hadde selvfølgelig vært det samme.

Men jeg hadde nok villet at den voksne som opplevde situasjonen uansett ikke gikk ned på "barnets nivå" når den responderte. Er jo ingen løsning å krenke dem som krenker? (og det er små barn det er snakk om)

Så om jeg hadde vært i situasjonen selv, og ikke hadde kommet på noe "konstruktivt" å si der og da, ville nok jeg også kanskje prøvd å si minst mulig, og heller tatt saken opp med de ansatte. Fokuset ville jo ligget på å ivareta ens eget barn, først og fremst.

indiana
03 Feb 2009, 22:20
Jeg opplever sånt snakk støtt og stadig på skolen, og jeg sier alltid at jeg ikke liker at de snakker sånn til meg..

Jeg trenger ikke like det uansett hva årsaken er for at de gjør det!

Fant
03 Feb 2009, 22:40
Jeg trenger ikke like det uansett hva årsaken for at de gjør det!

Enig i det. Og det er en fin ting å formidle - krenker ingen.

Jeg lytter forresten mye til hvordan de store ungene i Fantungens barnehage snakker til hverandre når de blir uenige - og det er tydelig at det er god veiledning inne i bildet. Ungene bruker jo det de hører, og det er godt å høre på når de i konflikter formidler nettopp sine personlige grenser til hverandre!

isleofview
04 Feb 2009, 02:58
Dette er det mest irriterende jeg kan tenke meg, og mener å huske at det har skjedd meg også, og min reaksjon ikke egner seg på tekst, hehehe.

Hva sier JJ om dette, lurer jeg på...? :barn:

Moder'n
04 Feb 2009, 18:55
Det er så ekkelt når slikt skjer, men jeg må innrømme at jeg blir sur når barna på gøy hermer etter alt jeg sier selv om de sier det med forholdsvis normal stemme.

Men nå har jeg oppskriften. Når de hermer som en gal, så sier jeg "superoptikjempefantafenomenalistisk". Dessverre er jentene smarte, så nå er jeg over på "supercalifragilisticexpialidocious (http://en.wikipedia.org/wiki/Supercalifragilisticexpialidocious)". Den møter en viss motstand, men jeg må vel snart over til "overbuljongterningpakkmesterassistent (http://no.wikipedia.org/wiki/Overbuljongterningpakkmesterassistent)" tenker jeg.

Stratos
04 Feb 2009, 19:06
Så lurt, Moder'n! :konge: