PDA

Se full versjon : Om å få oversikt over situasjonene. #Tankekart i 6#

kaje
09 Feb 2009, 18:02
I dag morges ble Lillebap irritert. Ja, han ble rett og slett irritert på pusen våres. Pusen våres er både sart, gammel og sær, hun. Og hun smyger seg liksom elegant unna Lillebap nesten hver gang han kommer for å kose eller leke.

I dag var det nok, syns Lillebap. Så kjørte han etter henne på lekehunden sin og gjorde sitt for å skremme henne. Han klarte det fint, syns han, pus skvatt unna. Jeg satt meg ned for å snakke med han, men han avviste meg irritert "Nå dåj jei fja deg!" sa han og marsejrte inn på rommet sitt.

"Hm, jaja" tenkte jeg. Det er liksom det siste nye nå det - at han vil være litt for seg selv når han blir sint. Så jeg gikk på badet for å sminke meg imens jeg ventet.

Jeg hørte det kom lyder der innefra, en sint gutt trampet rundt. Så ble det stille. Der kom han ut fra rommet sitt med stigen fra en av lekebrannbilene sine i hånden. Han virket forundret, kikket på meg og sa: "Jeg ødela tiden min!"
"Å fikk du ødelagt den nå - det var dumt. Du ble vel lei deg da, kanskje?"
Han kikket på meg, svarte liketil: "Nei - den tan pappa jepajeje, den"
Jeg svarte: "Slike stiger er ikke så lette å reparere, Lillebap. Men du, - det skjedde jammen mye nå, når du ble irritert på pusen våres. Lurer du på hvordan det gikk med pusen våres? Tror du hun ble redd deg?"
Lillebap tenkte seg om, kikket på den ødelagte stige i hånden sin,og bort på pusen som satt i trappa. Så sa han "Det hæj tjoj jeg vi må tegne, mamma"

Så snudde han seg og gikk mot kjøkkenet for å tegne tankekart over hendelsene.
Forundret gikk jeg etter. Jeg tror det er flere måneder siden sist vi tegnet tankekart altså. Men det er tydelig at Lillebap setter pris på det. Så fikk han liksom sortert og ryddet i det som hadde skjedd.

Så koste vi litt og reparerte relasjonen med pus før vi tok på jakkene våre og spratt avgårde til barnehagene våres.

Vims
09 Feb 2009, 18:10
Så god han er, lille Lillebap!
Jeg tenker at du har gitt ham et godt verktøy med de tankekartene, Kaje.
Hvis bare alle unge menn fikk den hjelpen til å skjønne følelser og tanker og hendelser, så tror jeg færre av dem ble til sinte farlige menn...

Tusenogtredve
09 Feb 2009, 18:16
For et verktøy tankekart virker til å være!

Du kan ikke tenke deg å skrive et lite minikurs om hvordan man bruker det / lager det?

Snuppegulle
09 Feb 2009, 18:24
Wow!!! Kan du fortelle mer om tankekart?

Lille O
09 Feb 2009, 18:48
Klokkertro på pappan's fikseegenskaper, da! :icon_mrgreen:

Få se bilde av tankekartet??

kaje
09 Feb 2009, 18:59
Oi, ja, okay...

Dette er veldig prosess altså. Jeg er ikke god på å tegne :fnis:

I midten tegnet jeg pus og Lillebap - altså hva og hvem det hele handlet om.
Deretter tegner jeg kronologisk etter hva som skjedde - starter øverst i høyre hjørne. Og så forsøker jeg å lede Lillebap slik at det er han som snakker mest mulig, mens jeg tegner.

Det blir fokus på handling og på følelser egentlig. Lillebap lei seg,Lillebap irritert, pus redd, mamma snakket, Lillebap sint...

Og etterpå har han oftest sortert mye selv. Et godt verktøy :nikker:
http://www.fotoknudsen.no/archive141/020220082046zBNpqDqVdPYxdFpGqf/medium/0902200906111853c30ea91043d9ac.jpg

Og her har jeg tegnet forsoningen slik han ville den - Lillebap, pus og en hel stige.
http://www.fotoknudsen.no/archive141/020220082046zBNpqDqVdPYxdFpGqf/medium/0902200907185a6fa064a85b4f24ae.jpg

Løvemamma
09 Feb 2009, 19:24
Den var imponerende kaje. Ja, slik går det når mammen er spesialpedagog hva! Hihi Han er jo virkelig flink til å få ting i orden i hodet må jeg si.

Tina
09 Feb 2009, 21:02
Tusen takk for at du viste oss tankekartet, det var jammen lurt!
Lurer på om Turbo hadde likt å tegne tankekart noen ganger...

kaje
09 Feb 2009, 21:19
Tusen takk for at du viste oss tankekartet, det var jammen lurt!
Lurer på om Turbo hadde likt å tegne tankekart noen ganger...

Det er så konkret og visuelt. Veldig enkelt altså - bare å tegne mens man snakker :jupp:. Fint til rydding av tanker, bearbeiding, planlegging og å lage avtaler.

kaje
09 Feb 2009, 21:26
Haha... lurer på hvordan jeg klarte poste så himla mange ganger jeg.

Hver gang jeg sletter en - kommer flere - så nå lar jeg dem være :)

mara
09 Feb 2009, 21:29
hihi jeg trodde du skulle ha meg helt konsentret siden du først skrev litt og så litt hehe..

kjempeherlig kaje!

kaje
09 Feb 2009, 21:31
hihi jeg trodde du skulle ha meg helt konsentret siden du først skrev litt og så litt hehe..

kjempeherlig kaje!

:knegg:

Klarte få fokuset ditt, ja

Dataklønekaje :fnis: