PDA

Se full versjon : Påkledning

Snuskerusk
30 Dec 2006, 18:43
Pjokken hater alt som heter påkledning. Vi har et styr uten like hver gang klær skal på, og veldig ofte må vi bare tvinge klærne på en hylskrikende liten gutt. Jeg liker ikke hvordan stellestundene våre har blitt, tidligere tullet og bablet vi med hverandre. Nå er han jo bare ni mnd, og jeg kan jo ikke akkurat få forklart han hvorfor det er viktig å ha klær på når vi skal ut og sånn. Er det noen som har gode råd til hvordan vi kan bedre påkledningssituasjonen? Erfaringer?

Spirello
30 Dec 2006, 22:48
Sånn er det her også! Det vi har gjort er å kle på han et annet sted enn der vi steller han, sånn at det blir litt forandring. Det fungerte en stund. Så begynnte vi å ha han sittende på fanget, men nå går ikke alltid det lenger heller. Nå pleier han som oftest å stå mot stuebordet og leke med noe mens vi kler på litt og litt.
-Men de siste dagene har han ikke villet stå heller når han skjønner at det er påkledning på gang..da blir han helt mark, kommer seg ned på gulvet og stikker av... Det tar en evighet å få klærne på! Så god tid og pauser er vel det som fungerer best her.

fru Potethode
30 Dec 2006, 23:07
Jupp! Gooooooood tid og masse pauser og morsomme leker er det enste som har virket her også.

´trikken
31 Dec 2006, 10:59
Kle på gående, stående, sittende, i lek... Og så blir det litt hyl kanskje innimellom likevel og vips så er den perioden også over.... Så sitter de stille på fanget en stund igjen. Helt til de begynner å nekte å bytte bleie :bag: Der har vi vært en stund nå.

Husnissemor
31 Dec 2006, 13:02
Samme her! Attpåklatten har alltid hatet å kle på seg. Han er nok nudist av legning, han er kjempeglad når han blir kledd av og stikker av når klær skal på. Han må sitte på fanget og bli kledd på for at jeg i det hele tatt skal klare å få på ham klærne. Og så lar jeg ham gå uten så mye som mulig. :pirat:

nypeblomst
31 Dec 2006, 20:35
Samme her! Attpåklatten har alltid hatet å kle på seg. Han er nok nudist av legning, han er kjempeglad når han blir kledd av og stikker av når klær skal på. Han må sitte på fanget og bli kledd på for at jeg i det hele tatt skal klare å få på ham klærne. Og så lar jeg ham gå uten så mye som mulig. :pirat:

Hihi jeg merker at når lillemann er litt småtrett er det helt forferdelig å kle av eller påå. Og han er bare litt over 5 mnd'er...Skal nok sikkert bli en utfordring. Han ater å få ting over hodet... Stakkars, føler seg helt hjelpesløs!

Kanskje snurseruske kan prøve å kle på selv!

Chance
31 Dec 2006, 21:27
Sånn har vi hatt det siden minsten var 8 mnd. Jeg lar ham gå for det meste og løper etter å kler på. Det tar tid og er litt slitsomt. Men det er jo bare for en periode.. Untatt bleieskift da. Da er jeg klovn til de grader for å få ham til å ligge stille. Hehe.

Eple
01 Jan 2007, 02:17
Jeg har en som elsker å være naken. Han er dessuten en kruttønne...

Husker jeg startet i den alderen å gå ut på trappen og "kjenne på været" med ham på armen. Da ble han lært opp til å kjenne etter, å vurdere selv. "Huff så kaldt, vi trenger mer klær" sa jeg. Han var som regel enig. Da han ble eldre lot jeg ham gå ut "for å sjekke været selv", og så vurdere hva han trengte. Det gikk overraskende bra. Han opplevde å fryse noen ganger, men tok etterhvert ansvar selv for hva han trengte av klær.

Målet mitt hele veien har vært å få barna til å vurdere selv. Ikke alltid lett å se en konstant barfot gutt når man selv ALLTID fryser på bena.... Men jeg ser at de er flinke til å løpe inn for å ta på lue feks hvis det var kaldere enn de trodde.

´trikken
01 Jan 2007, 06:18
Oi, så smart, Eple. Det skal jeg også begynne å gjøre....