PDA

Se full versjon : Frustrerende morgener

heilo
18 Feb 2009, 11:23
Nå må jeg bare få ut frustrasjonen, er så trøtt i dag.

Etter at jeg nattavvendte lillesøster i høst har vi lenge hatt en rutine på amming først etter kl 05 som har fungert helt fint. I den senere tid har hun imidlertid begynt å våkne kl. 04 og forlange pupp. Jeg har ikke latt henne få fordi jeg da sannsynligvis vil måtte amme mer eller mindre sammenhengende med 3-4 puppebytter fram til vi står opp. Det synes jeg blir for slitsomt. Erfaringen er dessuten at hun vil komme til å våkne stadig tidligere for første pupperunde. Jeg kunne fint ammet både en og to ganger om natta hvis det hadde blitt med det og hun så hadde sovet sammenhengende til morgenen, men det gjør hun altså ikke.

I dag var det ekstra ille fordi hun ikke gav seg etter noen minutter som hun har gjort før, men maste om pupp fra 4-5, roet seg en liten stund, men startet på nytt. Kl. fem ammet jeg, men var da så sliten og frustrert at jeg ikke fikk til å sove under ammingen heller. Nå tenker jeg at jeg ikke orker mer morgenamming, selv om jeg for noen uker siden tenkte at det fungerer helt fint. I tillegg er det vanskelig å komme seg opp fordi hun blir rasende fordi hun helst vil ligge ved puppen en halv time til:svette:.

I det hele tatt er det mye mas og skriking rundt det å få pupp for tiden. Om ettermiddagen når vi kommer hjem vil hun ha med en gang, men siden vi alle er sultne og ikke kommer hjem før etter halv fem så skulle jeg jo helst laget middag. Kunne gjerne ammet 5-10 minutter hvis hun hadde vært fornøyd med det, men sliten og sulten så vil hun helst ligge en halvtime og det går jo ikke. Mannen kommer hjem enda senere og jeg vil helst at vi skal få spist middag før seks, ellers blir kvelden alt for kort. Hun spiser dessuten dårlig til middag (som ellers er hennes favorittmåltid) hvis hun får ligge for lenge ved puppen. Da våkner hun enda tidligere om morgenen fordi hun er sulten... Synes det er ille nok å stå opp kl 06.15 om jeg ikke skal være våken flere ganger de siste to timene i tillegg.

Jeg hadde egentlig tenkt å amme noen mnd til for å unngå noen av vintersykdommene og fordi jeg ser at hun koser seg veldig med det. Nå synes jeg imidlertid at det begynner å bli mer mas enn kos, hun skal ha hver gang jeg setter meg ned (og litt til). Hun har jo passert 2 1/2, skal jeg slutte? Tror dere det vil fungere å bare amme en gang i døgnet sånn på kvelden? I morges sa jeg til henne (i frustrasjon) at hun ikke fikk pupp om morgenen/i senga mer, da svarte hun bare med et fornøyd smil at hun skulle slutte med pupp... Når det kommer til stykket tror jeg ikke hun står for dette da.

Hva synes dere jenter, er det tid for å slutte? Skal jeg forsøke å kutte ned til en gang i døgnet, eller skal jeg se det an noen uker og se om det roer seg?

Al-Kemia
18 Feb 2009, 11:46
Slik jeg ser det bør amming være greit for både mor og barn. Du virker på meg sliten og stressa mht ammingen (tolker deg iallefall dithen) så kanskje avvenning hadde vært noe å tenke på, ja.

Lille O
18 Feb 2009, 16:07
Slik jeg ser det bør amming være greit for både mor og barn. Du virker på meg sliten og stressa mht ammingen (tolker deg iallefall dithen) så kanskje avvenning hadde vært noe å tenke på, ja.

Samme tenker jeg.
Og hvis du kvier deg for å slutte helt, kunne dere kanskje prøvd å pense over på en kvelds/ettermiddagsamming.

Hva med å bestikke henne med noe frukt e.l i bilen på vei hjem, slik at hun ikke blir så akutt sulten, og får opp blodsukkeret litt, og kanskje holder ut gjennom middagslaging?

kaje
18 Feb 2009, 16:26
Oi, det høres slitsomt ut. Men vet du - min erfaring etter ammeslutt med lillebap er egentlig at han i perioder er våken også etter ammeslutt. Han var altså ikke våken pga at han var sulten, men snarere våken av andre årsaker - som tenner, forkjøelser, kommende forkjølelser, utviklingssprang etc etc etc. Årsaken skjønner jeg skjelden før etter en stund, men av erfaring med Lillebap så stoler jeg på at han vet best.

Forskjellen her var egentlig at når han fortsatt ammet så fant han roen ved puppen, brukte pupp som trøst og smertelindring, mens etter at vi stanset med puppen var han likevel våken og mer urolig ved meg i sengen. Kort sagt - jeg sov egentlig bedre mens jeg ammet jeg...

Kan det være slik, tror du? At hun er våken av andre årsaker, men bruker pupp som trøst og smertelindring?

kaje
18 Feb 2009, 16:32
Noe annet jeg tenker på er timing i forhold til evt avrunding av amming. Min erfaring med Lillebap er at når vi timet avrundingen til en periode hvor han var frisk og rask, og svært fleksibel ift amming og annet, ja da gikk avrundingen veldig fint. Når han hadde intense perioder på nettene, ja da trengte han puppen mye mer enn ellers, og ville nok opplevd en langt vondere avrunding. (jeg ville ikke stanset å røyke midt i en livskrise, liksom ;) - oddsene for å lykkes er best når vi har det som best, tenker jeg )

Al-Kemia
18 Feb 2009, 18:57
En liten stund etter ammeslutten her fikk Kiddo merkbart annet søvnmønster. Hun våkner fortsatt - i snitt 2 ganger pr natt - en gang for å tisse og en til gang for å komme inn til min seng. Hun var nesten 3 da hun ble avvent helt. Så det kan slå den veien også...
Var en langsom nedtrapping der måltidet hun brydde seg minst om ble tatt vekk og jeg ventet til hun virket igjen i balanse og komfortabel med mindre amming før neste røk. Tok meg jo en "liten evighet" for å avvenne helt, men unngikk gråt, tenders gnidsel, melkespreng og infeksjoner.

heilo
19 Feb 2009, 11:44
Takk for svar. Jeg var nok temmelig trøtt og frustrert i går, litt krisemaksimering. Vi snakket mye i går om at vi trenger å sove om natta og at hun ikke skulle få pupp i senga. Hun foreslo selv at vi kunne gå opp i stua først! Jeg opplevde utrolig nok at hun forsto min frustrasjon over å ikke få sove, hun kom som sagt med konstruktive forslag til løsning. Da hun la seg i går hadde vi en avtale om at hun ikke skulle få pupp før om morgenen og at hun ikke skulle skrike om natta. Hun skriker ikke bare etter pupp men f.eks. om nattkjolen kryper opp også, noe den alltid gjør... Det gikk aldeles utrolig bra i natt, forbløffende hva de forstår og hvor godt de kan samarbeide om man bare legger til rette for det. :solen:

En annen sak er at hun våknet for dagen kl. 05.45 og ville ha pupp og den trøtte mammaen :ammetaake:orket ikke å stå opp som avtalt, men ammet i senga allikevel. 05.45 er ekstremt tidlig i vår familie for begge jentene er B-mennesker som vanligvis må vekkes om morgenen. Men å våkne litt før seks er jo mye bedre enn fire i alle fall.

Jeg vil jo egentlig amme lenger og synes at det har fungert bra, men på natta/tidlig morgen skal det ikke så mye forstyrrelse i rutinen til før jeg synes det blir for slitsomt. Man har jo også i bakhodet at mange mener at man har skapt problemene selv fordi man fortsatt ammer... Ang. det å våkne om natta så var nettene med storesøster mye verre, selv om jeg avsluttet ammingen et år tidligere.

I går ettermiddag når vi kom hjem viste hun seg også samarbeidvillig når jeg sa at jeg måtte lage middag først, det har ikke skjedd før. Jeg snakket skikkelig med henne, sa at vi alle måtte ha mat og at hun skulle få pupp etter middag og da sa hun at hun også ville ha middag og så fikk hun være med å lage middag. Det holdt hardt på slutten, men vi kom i mål. Jeg har forsøkt å si dette før og tror vel ikke jeg ordla meg så annerledes i går, men forsøkte mer å tenke på og presentere det som et samarbeidsprosjekt ikke som et "vi må gjøre sånn og sånn". Hun får alltid tilbud om et eller annet å putte i munnen mens jeg lager middag, men når hun vil ha pupp blir hun oftest bare sint når jeg tilbyr en gulrot eller eplebit.

Og Kaje du har rett i at det er en årsak til ødelagte rutiner, hun hadde nemlig omgangssyke forrige uke og spiste nesten ikke på en uke og det var nok det som gjorde at hun begynte å våkne om natta igjen. Det kan jeg klare å ta med i betraktningen i dag som jeg har fått sove godt. Jeg blir bare så utrolig utålmodig og vil ha en endring straks etter en sånn natt:bag:.

Dette ble langt og rotete, men har brukt mye energi på dette det siste døgnet så det er godt å få formidle tankene til noen.

kaje
19 Feb 2009, 11:59
Å, så godt du ahr fått sovet litt og at alt er bedre. Og heldige jentene dine som har en slik samarbeidsmamma - det gjør godt å spille på lag :hjertebank:

Og når jeg leser tråden nå, så ser jeg at jeg var travel når jeg skrev. Slitne du, som strekker deg så langt - og jeg sendte ikke en klem engang. Beklager så mye :hjerteballong:

Håper på bedre morgener fremover da. :klemse: