PDA

Se full versjon : Praktiserer dine venner tilknytingsomsorg?

Bærbar
02 Jan 2007, 15:22
Forstår de hvordan du gjør det? Respekterer de at du samsover, eller fnyser de av det? Ler de av all bæringen?

Har du venner som gjør som deg - eller føler du at du går alene mot strømmen i din omgangskrets?

:blome:

cammie
02 Jan 2007, 17:18
Mine "gamle" venner praktiserer ikke TO, og synes nok jeg er litt rar både når det gjeder samsoving og amming så lenge. Tror ikke de skjønner så mye av bæring og behov for så mye bæretøy heller :barn:

Men - jeg har en del relativt nye venner (barselgruppe for minstemann, nettvenner irl) hvor jeg kan være litt mer ivrig og møte litt mer nysgjerrighet og forståelse for å kalle det det :)

FruYirdaki
02 Jan 2007, 17:20
De fleste av vennene mine som har barn har fått det etter oss og de er i alle fall godt i gang med bæring alle sammen. De som har fnyst av måten vi møter Jesper på er noen ikke alt for nære familemedlemmer som har hatt små barn for en god stund siden, og jeg tror mye av det kommer av at de ser at den måten vi lever sammen som familie på er ganske fin, og derfor føler et behov for å forsvare noe... Jeg har ikke mange venner, men noen få gode, og vi deler mange verdier heldigvis. Det var noen som helt i starten kunne stikke i oss en og annen kommentar, og i alle fall når det gjalt samsoving, men de har heldigvis innsett at det fungerer fint for oss og at både vi og Jesper har det veldig bra.

Millami
02 Jan 2007, 17:27
Flere av mine venner samsover med barna, har ammet lengre enn "normalt" og er ganske så opptatt av å møte barna på barnas premisser, men bæringen har de nok først i det siste fått med seg hvor praktisk og greit det er.

De fleste av dem synes vi hjemme hos oss har en veldig god måte å omgåes barna våre på,men de mener at de ikke har tålmod? til å være slike foreldre så da mener de selv å komme til kort og ser ikke vitsen med å prøve det lille de orker heller. I vennegjengen min diskuterer vi veldig ofte barn og oppvekst siden alle har jevngamle barn og dessuten jobber i yrker som handler om barn eller omsorg.

Blesha
02 Jan 2007, 20:15
Det varierer. De eneste vennene jeg har (som jeg har kontakt med) som har barn, er herlige mennesker jeg har blitt kjent med via AP-Norge (nå TOogTO) forumet. Og de praktiserer tilknytningsomsorg, ja. :)

Mobymamma
02 Jan 2007, 20:39
Vi har ingen venner eller familie som praktiserer TO. Og kanskje spesielt av de som har barn selv, blir vi vel egentlig litt sett på som førstegangs som skjemmer bort barnet sitt. Skal jeg være helt ærlig så føles det litt sårt enkelte ganger når man føler seg latterliggjort.

Ellers kommer det endel fraser om hvor flott det fungerer for dem å la barnet deres gråte seg i søvn osv, men de maser ikke når vi sier at det ønsker ikke vi å gjøre.
De sier lite høyt, men det går ofte i sukk og blikk (skjeve smil til hverandre). Men det bryr vi oss fint lite om. Vi overser det bare, og gidder ikke dra igang noe diskusjoner. Men om noen en dag skulle være oppriktig interessert i å diskutere for og imot, så gjør jeg gjerne det.

I det siste har vi faktisk fått noen positive kommentarer fra familiemedlemmer om hvor trygg og blid unge vi har. Og det gjør jo godt å høre.

Det å søke råd og utveksle erfaringer tar vi med andre likesinnede på forum som dette.

-diab-
02 Jan 2007, 21:12
Vi har et vennepar veldig nær oss som er TO-foreldre. Ellers ingen vi ikke har blitt kjent med via tettinntil eller AP/ringblomst som er TO-foreldre. Og jeg kjenner at det er ganske tungt i møtet med alle disse andre. Dessverre får vi aldri noen direkte kritikk eller spørsmål, slik at vi kan få forklare for dem hvorfor vi gjør det slik - de bare smiler litt nedlatende (ala det Mobymamma skriver). Men jeg kjenner at jeg tar meg litt nær av det, dessverre.

Er så glad for TO-naboene våre!! Klem til dere hvis dere skulle lese dette!

Almara
02 Jan 2007, 21:14
Litt ymse. Av de som har fått babyer etter meg har omtrent halvparten vist interesse for bæring. (En av mine beste venninner venter i juli, og ville gjerne lære å bære :hopp: ) Når det gjelder skriking er de fleste på linje med oss, at når babyer/barn skriker er det for en grunn. Og å føle seg alene er grunn nok. Men ingen andre har samsovet/samsover. De som har fått til ammingen har ammet i minst ett år.

mirimor
02 Jan 2007, 21:16
Nja- på noen måter, men ikke sånn samsoving, langvarig amming og bæring - det er det visst bare vi som driver med. Men ellers synes jeg mange av vennene våre bedriver en slags form for TO i måten de kommuniserer med barna sine på (da tenker jeg ikke babyer/veldig små... for da mener jeg de tre idealene nevnt over er litt vesentlige)

Husnissemor
02 Jan 2007, 23:59
Jeg føler ikke at jeg går mot strømmen.

Nesten alle jeg kjenner ammer lengre enn to år hvis de kan og barna vil, noen samsover alltid og flere samsover etter behov. Ingen av vennene mine tror på å la barna ligge og skrike. Jeg føler at vennene mine deler mitt syn på viktigheten av å gi barna følelsesmessig respons. Det eneste jeg er litt alene om, er vel bæring! Men jeg har ikke fått noen negative reaksjoner på bæringen heller. :pirat:

Det samme gjelder familien - søsteren min har tre barn slik som jeg, og vi tenker ganske likt når det gjelder barneoppdragelse.