PDA

Se full versjon : øke produksjonen?

Sashimi
02 Jan 2007, 21:18
Jeg vet jo at det finnes masse triks, men jeg har hele tiden tenkt at det er best å la barnet og naturen regulere det selv. Men... nå må jeg gå aktivt inn for å øke tror jeg! Det virker som om jeg holder på å miste melka fullstendig! I romjulene var det to nette på rad at Lillemot diet konstant nesten hele natten, så da tenkte jeg at NÅ kommer i allefall produksjonen til å gå opp.. Men nei.. Det er nesten helt tomt! Jenta er bare 9 1/2 mnd, og hun blir aldeles rasende for at det er så lite melk.. Og det er virkelig lite...

Noen som har noen gode råd å komme med? Er det amme-te som gjelder? andre naturlige metoder?

mirimor
02 Jan 2007, 21:20
Amme-te funker ganske bra. og så må du forsøke å slappe av, hvile og sove og sånn.

Lucifer
02 Jan 2007, 21:20
Amme-te funker ganske bra. og så må du forsøke å slappe av, hvile og sove og sånn.

:jupp:

og drikk masse vann......

Almara
02 Jan 2007, 21:30
Det jeg merker best forskjell på er hvile. Utslitt mor=slappe pupper :(

Sashimi
02 Jan 2007, 21:32

men det har jeg jo ikke tid til... :sparke:

er det søvn som er aller mest effektivt altså?

Og amme-te, er det apotek eller helsekost? eller begge deler kanskje..?

Drikke mer vann ja.. Er det andre kostholdsting som spiller inn? Ting som er spesilet bra å spise? Ting å holde seg unna?

Takk for svar ! :klem:

Mobymamma
02 Jan 2007, 21:48

Skriver under på denne. Jeg opplevde for første gang i jula at det ble mindre med melk. Da var jeg hjemme hos mine foreldre i et lite trivelig miljø. Lite søvn/hvile og mye psykisk stress.

Etter jeg kom hjem gikk det seg til ganske kjapt.

Sashimi
02 Jan 2007, 21:55
finner ikke så mye info på nettet heller jeg.. bare om lite melk og nyfødte barn. Mye av infoen på nettet sier jo rett og slett at det ikke gjør noe å miste melken nå, som barnet er så stort.. Jeg har jo MIST tenkt å amme til 1-årsdagen! synes det er trist om det er slutt allerede nå. OG jenta tar overhode ikke flaske, så hun trenger det på alle vis..

Sashimi
02 Jan 2007, 22:03
fra ammehjelpen sine sider:

"
Noen sier at du skal drikke mye dersom du har lite melk. Når du ammer må selvfølgelig drikke litt mer enn vanlig, så sørg for å få i deg godt med vann i løpet av dagen. Men du skal ikke drikke hvis du ikke er tørst! Følg kroppen din og lytt til dens signaler. Du får ikke mer melk av å drikke mye! Melkemengden din reduseres først når kroppen er 10% uttørret, og da er man svært tørst!

Noen lurer på om det hjelper å drikke ammete eller vørterøl. Det er vanskelig å dokumentere virkningen av dette, men prøv deg frem! Noen mener bestemt at det hjelper, og da gjør det sikkert det! Hvis du har tro på at det hjelper med ammete, så gjør det deg roligere, du får en bedre utmelking og produksjonen øker. En god ring er sluttet!"

hmm.. så amme-te er ingen sikker vinner det heller...

nypeblomst
02 Jan 2007, 22:10
Skaff deg avlastning straks. og kanskje prøve å pumpe. Selv om det ikke kommer så mye ut, stimulere det vel litt for det...
Håper det går seg til for deg kjære Teamor!

fru Potethode
02 Jan 2007, 22:20
Det som er trikset med amme-teen, vet du, er at du må lage den, sette deg og drikke, gjerne holde om den varme koppen, roe helt ned og slappe av. En god og rolig varm-drikke pause to eller tre ganger for dag vil også virke positivt inn, men nå inneholder også amme-teen gunstige urter for fordøyelsen til både deg og vesla. Så hvorfor ikke prøve?

Sashimi
02 Jan 2007, 22:26
Det som er trikset med amme-teen, vet du, er at du må lage den, sette deg og drikke, gjerne holde om den varme koppen, roe helt ned og slappe av. En god og rolig varm-drikke pause to eller tre ganger for dag vil også virke positivt inn, men nå inneholder også amme-teen gunstige urter for fordøyelsen til både deg og vesla. Så hvorfor ikke prøve?

:blomsterfjes:akkurat, så det er like mye hele rammen rundt - som selve teen.
så en god kopp vanlig urte-te kan gjøre ltt av nytten? Kanskje jeg skal ta meg en kopp te nå, (i rolige avslappende omgivelser) - også gå å legge meg. Også kan jeg kjøpe amme-te i morgen. Men er det apotek eller helsekost som har amme-te?

nypeblomst
02 Jan 2007, 22:30
:nikker: Jeg kjøpte på helsekost, helios sist!

Sashimi
02 Jan 2007, 22:37
:nikker: Jeg kjøpte på helsekost, helios sist!

da går jeg dit i morgen :)

takk for svar nypeblomst og alle andre! :barn:

Mobymamma
02 Jan 2007, 22:42
:blomsterfjes:akkurat, så det er like mye hele rammen rundt - som selve teen.
så en god kopp vanlig urte-te kan gjøre ltt av nytten? Kanskje jeg skal ta meg en kopp te nå, (i rolige avslappende omgivelser) - også gå å legge meg. Også kan jeg kjøpe amme-te i morgen. Men er det apotek eller helsekost som har amme-te?

Både apotek og helsekost har amme-te.

Det gir en bedre effekt om barnet ditt ammer hyppig (hvis hun godtar det)enn å pumpe. Jeg vet flere som hardnakket hevder amme-te har effekt. Vet også flere som har god erfaring med havregrøt.

Jeg personlig tror det som hjelper best er å se litt på helheten. Hvordan dagene er, om noe er forandret osv. F.eks om man stresser mye (både det fysiske og det psykiske). Legg barnet til ofte, og prøv å slapp av og ta godt vare på deg selv. En god ettermiddagshvil kan gjøre underverker feks.

Det går seg sikkert til igjen skal du se! :blomsterfjes:

Snuskerusk
02 Jan 2007, 22:44
I skikkelige puppeslappe perioder sverger jeg til ammete fra Helios og en såkalt ammekake som jeg fikk oppskrift på inne på DB. Den gir mye gode næringsstoffer og vitaminer som sikkert er bra for en sliten "ammekropp".

Expats Ammekake

Man tager:

2dl hirsegryn (protein og jern! Samt masse annet bra)
1+1dl havregryn (vit B, fiber)
2dl vann
3dl hvetemel (noe må jo holde den sammen)
1dl solsikkeolje (helst kaldpresset, vit E)
1dl kokt eplemos (vit C)
1dl sukker (energi! og namm)
1-2ts bakepulver (til å heve)
1ts vaniljesukker (nam, men kan kanskje sløyfes)
1 egg (til heving, kan kanskje sløyfes, men det har jeg ikke prøvd)
1dl rosiner (fiber, vit C)
Sesamfrø til å strø med (kalsium)

Legg hirsegrynene pluss 1dl havregryn i bløt i vannet en times tid eller så, kan stå lengre (frigjør jernet). Hell i en kjøkkenmaskin, rør inn solsikkeoljen, 1dl havregryn, eplemosen, sukker...alt sammen unntatt sesamfrøene (altså vått-tørt-vått-tørt, da skiller det seg ikke!), hvetemel og rosiner til slutt.
Ta frem en langpanne, olje platen og strø masse sesamfrø over oljen. Hell røren over sesamfrøene (er den for tynn, bruk litt mer hvetemel), bruk en slikkepott og smør utover litt tykkere enn 1cm og så strø masse sesamfrø over. Stek midt i ovnen på 180-200 grader i 10-15 min (når gaffelen slipper). Kutt den i ruter med en skarp kniv, og legg i tett boks når den er kald.

Så takk til Expat inne på DB!

Sashimi
02 Jan 2007, 22:49
Både apotek og helsekost har amme-te.

Det gir en bedre effekt om barnet ditt ammer hyppig (hvis hun godtar det)enn å pumpe. Jeg vet flere som hardnakket hevder amme-te har effekt. Vet også flere som har god erfaring med havregrøt.

Jeg personlig tror det som hjelper best er å se litt på helheten. Hvordan dagene er, om noe er forandret osv. F.eks om man stresser mye (både det fysiske og det psykiske). Legg barnet til ofte, og prøv å slapp av og ta godt vare på deg selv. En god ettermiddagshvil kan gjøre underverker feks.

Det går seg sikkert til igjen skal du se! :blomsterfjes:

Jenta har ikke tålmodighet til å amme hyppig.. Hun blir rasende (hun er en ekte hissigpropp) hvis jeg "vifter med puppen" når hun ikke vil ha..
Vi ammer som regel: ca 7, ca 11, ca 15, ca 19, ca 1 ca 4. store variasjoner selvsagt, men dette er et vanlig døgn. Men ofte er et eller to av ammingene bare 1 minutt eller 2, fordi jenta blir så frustert når det ikke er noe melk å få..
Pumping har jeg aldri fått noe særlig til, men jeg kan jo alltids prøve igjen.

Jeg kjenner at jeg ikke har helt tro på at det kommer til å ta seg opp igjen.. Jeg får bare mindre og mindre melk, og det har minket lenge.. Kan ikke huske sist jeg hadde melkespreng, og det er sikkert 2-3 måneder siden brystene var antydning til harde pga mye melk. Her er det bare slapt og tomt.. :(

Sashimi
02 Jan 2007, 22:52
I skikkelige puppeslappe perioder sverger jeg til ammete fra Helios og en såkalt ammekake som jeg fikk oppskrift på inne på DB. Den gir mye gode næringsstoffer og vitaminer som sikkert er bra for en sliten "ammekropp".

Expats Ammekake

Man tager:

2dl hirsegryn (protein og jern! Samt masse annet bra)
1+1dl havregryn (vit B, fiber)
2dl vann
3dl hvetemel (noe må jo holde den sammen)
1dl solsikkeolje (helst kaldpresset, vit E)
1dl kokt eplemos (vit C)
1dl sukker (energi! og namm)
1-2ts bakepulver (til å heve)
1ts vaniljesukker (nam, men kan kanskje sløyfes)
1 egg (til heving, kan kanskje sløyfes, men det har jeg ikke prøvd)
1dl rosiner (fiber, vit C)
Sesamfrø til å strø med (kalsium)

Legg hirsegrynene pluss 1dl havregryn i bløt i vannet en times tid eller så, kan stå lengre (frigjør jernet). Hell i en kjøkkenmaskin, rør inn solsikkeoljen, 1dl havregryn, eplemosen, sukker...alt sammen unntatt sesamfrøene (altså vått-tørt-vått-tørt, da skiller det seg ikke!), hvetemel og rosiner til slutt.
Ta frem en langpanne, olje platen og strø masse sesamfrø over oljen. Hell røren over sesamfrøene (er den for tynn, bruk litt mer hvetemel), bruk en slikkepott og smør utover litt tykkere enn 1cm og så strø masse sesamfrø over. Stek midt i ovnen på 180-200 grader i 10-15 min (når gaffelen slipper). Kutt den i ruter med en skarp kniv, og legg i tett boks når den er kald.

Så takk til Expat inne på DB!

takk! :blomsterfjes:denne skal jeg prøve! Jeg kan jo legge til at jeg skranter litt selv, med jernlager på 3 og vekta går bare nedover og nedover, noe som ikke er øsnkelig. Så jeg trenger all næring jeg kan få jeg også! :)

Mobymamma
02 Jan 2007, 22:53
Får du til å handmelke? Kanskje det kan hjelpe siden du ikke får til pumpingen? Men jeg vil jo tro at pumpingen vil ha effekt i forhold til det å trigge melkeproduksjonen...

Ellers går det jo an å ringe til ammehjelpen? Jeg har hatt kontakt med de et par ganger og fått veldig god hjelp.

Mobymamma
02 Jan 2007, 22:55
takk! :blomsterfjes:denne skal jeg prøve! Jeg kan jo legge til at jeg skranter litt selv, med jernlager på 3 og vekta går bare nedover og nedover, noe som ikke er øsnkelig. Så jeg trenger all næring jeg kan få jeg også! :)

Kanskje ligger løsningen her? At kroppen din ikke har nok til å prioritere melkeproduksjonen?

Sashimi
02 Jan 2007, 23:01
Kanskje ligger løsningen her? At kroppen din ikke har nok til å prioritere melkeproduksjonen?

det kan faktisk godt hende.. hmm.. nå føler jeg meg litt usmart som ikke har skjønt det av meg selv. det hjelper liksom å tenke høyt sammen med andre ;)

:ammetaake:

Mobymamma
02 Jan 2007, 23:05
Ja ikke sant. Kjenner til det selv. ;)

heilo
03 Jan 2007, 12:56
Jeg har stor tro på mye og god mat:konge: (ikke bare sunn mat:barn: ) og nok søvn og hvile. Forsøker også å være hjemme og slappe av hvis melkeproduksjonen er litt lav.

Garfield
03 Jan 2007, 13:22
Med storebror drakk jeg en haug (1-2 flasker) med vørterøl hver dag og hadde mye mer melk enn hva jeg har denne gangen. Vet selvfølgelig ikke om det er vørterølet eller andre faktorer som har gjort utslag, men det skader jo ikke å prøve?....og vørterøl er jo godt da :-)

....og å slappe av da i tillegg til all drikkingen. Husk også å drikke nok vann. Det er lett å glemme

Sashimi
03 Jan 2007, 22:29
takk for alle svar! Jeg kommer til å prøve alt... :jupp:

Sashimi
05 Jan 2007, 12:16
:hopp:

nå er det en merkbar øking ! :D

Jeg prøver rett og slett å spise dobbelt så mye som før, drikke te, drikke generelt, sove mer. Og det ser ut til å funke ! :hopp:

Tusen takk for alle råd :klem:

Garfield
05 Jan 2007, 13:27

Jeg prøver rett og slett å spise dobbelt så mye som før, drikke te, drikke generelt, sove mer. Og det ser ut til å funke ! :hopp:

Har du prøvd vørterølen også?

My
07 Jan 2007, 19:22
Hei teamor!

Vil bare si at jeg sliter med det samme som deg, og nå har jeg tenkt å følge rådene på denne tråden, jeg også!
Her har det skrantet i et par mnd vel, vesla er 8 og en halv mnd. Jeg har tenkt at det er en følge av at hun har begynt med tre måltider fast føde om dagen, men det kan også være for jeg spiser lite, er sliten, underskudd på søvn osv.
Jeg vil også amme LENGE, så nå må jeg stå på for å få opp produksjonen!
Hadde ekstremt mye melk de første par mnd, så det burde være mulig, håper jeg...
Lykke til til deg i alle fall!

Sashimi
07 Jan 2007, 22:50
Da begynner jeg visst å bli flinkere til å se sammenhenger..
Jeg fikk produksjonen betydelig opp før helga. I går sluntret jeg litt, og spiste lite igjen, og VIPS - nesten ikke melk.. så cluet er nok å holde næringsinntaket til mor jevn oppe på et høyt nivå tror jeg. Lettere sagt enn gjort noen ganger, men det gjelder å være bevisst. Tror jeg.. :blafre:

Noor
07 Jan 2007, 22:54

Så flott!!! At det ser ut til å virke, hvile og mat kan ofte være det beste hjelpemiddel ja! Lykke til videre!

lilleMy
07 Jan 2007, 23:24
så bra at du har funnet ut av det!! har fulgt med på tråden for synes jeg har lite melk... fikk sjokk når jeg skulle pumpe meg og så hvor lite melk som kom ut.

synes du har fått gode tips og nå skal jeg også være flinkere til å spise og drikke vann!!!

har løpt til helsekosten og kjøpt ammete, men er av den veldig utålmodige typen... derfor lurer jeg på om hvor lang tid det tar før man ser effekten av denne teen...???