PDA

Se full versjon : Gode råd om å slutte å amme på 1 måned?

Miesin
19 Mar 2009, 13:15
Goingen min er 1 år og 11 måneder, og han elsker puppen. Det er i grunnen helt fint for meg, for jeg koser meg stort med ammingen. Har så langt ikke hatt noen andre rutiner for amming enn at goingen får når han ønsker det.. Det innebærer å amme i sengen om kvelden, og jevnlig gjennom natten . Jeg er alenemamma, så det å amme om natten har også vært en måte å sikre meg søvn og unngå våkenetter (noe som virker litt sprøtt når jeg leser det på trykk her, men virker helt naturlig når jeg er på mitt trøtteste om natten). Vi sover sammen, så da er det jo bare å amme i vei inn i søvnen.

MEN, nå må det altså bli en slutt på hele kosen. Jeg skal reise bort en hel uke i slutten av april, og goingen skal være hos besteforeldrene. Han har sovet hos dem ved flere anledninger allerede, men kun en natt av gangen, og det har ofte blitt lite søvn og mye gråt. Må skynde meg å si at han kjenner besteforeldrene svært godt, da de pleier å se hverandre nesten hver dag, så jeg tror ikke han er utrygg i situasjonen.

Spørsmålet for meg er hvordan jeg skal få til å trappe ned på en god måtei løpet av EN måned? Synes jeg har lest så mange gode nedtrappingshistorier her, og skulle så gjerne få det til selv, men kjenner meg fryktelig usikker på hvordan jeg skal legge det opp. Målet mitt er en gradvis nedtrapping uten skrik og fortvilelse, men jeg lurer så veldig på hvor jeg skal begynne. Hadde i det lengste håpet på at han ville avvenne seg selv, eller at jeg kunne feige ut ved å la avvenningen skje brått og brutalt når jeg reiste bort. Men, det strider egentlig helt mot hva jeg tror er ok for både barn, besteforeldre og meg. Dagen i dag er satt av til å lage en plan. Vær så snill å del alle gode råd med meg, selv om ting kanskje har vært sagt før i andre tråder!

CarinaNV
19 Mar 2009, 13:39
Oj, det låter tungt för er bägge! Hmmm. Säkert får du andra bättre råd från andra som "lyckats" med avvänjning (ammar fortsatt min nyss fyllda 3-åring en del och är ganska färdig för att sluta själv...) MEN det jag tänkte på som i vart fall nte kan skada:

Jag tänker han är trygg och van vid att övernatta hos besteföräldrarna redan? Vad med att du (parallellt med de andra bra råden du säkert får) inför ett "övergångsobjekt" som kan överta en del av tryggheten som amningen ger. Du introducerar tex en bamse eller annat som han redan tyr sig till. Du jobbar AKTIVT för att denna är med i alla möjlig kos och närhetstillfällen som ges: ergo den är med vid all amning från och med i dag. Den kosar med honom. Den säger god natt och ger honom kos och klem i alla tänkbara situationer. Den sitter brevid eller mitt oppi de nära stunderna ni har samman... Tanken min är att då du snart kommer att ta BORT det trygga bröstet, så har han något han kan ta TILL sig, som också betyder trygghet och närhet för honom... Så blir övergången kanske lättare...

Miesin
19 Mar 2009, 13:47
Takk! Jeg noterer ivrig og lurer på hvilken av bamsene (?) som bør bli overgangsobjektet... Fikk spørsmål fra en venninne som lurte på om jeg ikke kan innføre smokk..men da har jeg vel bare et nytt problem om ett års tid..

CarinaNV
19 Mar 2009, 14:03
Han har ingen han är glad i lite extra redan? Då vi började ny barnehage i höstas hade vi aktivt med en liten tiger som vi visste vår minste var glad i. Den var med oss ungefär överallt och fick kos och gav kos, osv osv. Känns lite manipulativt av oss vuxna kanske, men samtidigt så tror jag verkligen att den är med om att göra övergången lite lättare för de små, :) Nu efter ett halvår så har han släppt tigern, men en stund var den väldigt viktig i vardagen för honom (akkurat som vi planlagt...)

heilo
19 Mar 2009, 14:05
Jeg tror ikke jeg ville avvent helt når verken du eller han egentlig er klar for å slutte. Jeg tenker imidlertid som deg at det ikke er så greit med en bråslutt når du reiser bort og ville tatt en nattavenning før avreise. Jeg nattavendte lillesøster her da hun var ca 2 år og 3 mnd, da tok jeg først første del av natta (fram til ett eller noe sånt). Etter en stund flyttet jeg grensen til 5. Vi står opp 6- 6.30, så det var greit å ta morgenammingen kl. 5. Etter dette våknet hun konsekvent for pupp kl. 5 i et halvt år. Nylig avsluttet jeg natt/morgenamming helt fordi det ble en del styr med det og ammer nå bare om kvelden.

Når jeg avvendte snakket jeg litt med henne på forhånd, men om natta snakket jeg ikke så mye, bare trøstet og holdt rundt henne når jeg fikk (hun var først rasende, men lot seg etterhvert trøste). Pappaen flyttet på et annet rom sånn at jeg gjorde det hele selv. Jeg tenker at ammingen like gjerne kan erstattes med mamma/bestemorkos som et kosedyr.

Om du bare avslutter nattammingen så tror jeg det går greit, så kan dere kanskje fortsette med 2-3 ganger om dagen når du kommer hjem. Min erfaring er forøvrig at det ganske raskt går tilbake til nattamming igjen hvis man ikke er veldig bevisst på at man ikke ønsker det.

Miesin
19 Mar 2009, 14:23
Da trooor jeg at et mulig overgangsobjekt er funnet.. Goingen har 3 ulike bamser i sengen, som visstnok er veldig populære når bestemor er den som legger. En av disse må det bli :-).

Heilo: det var en lettelse å få råd om å ikke avvenne helt!! Har lurt veldig på dette med å ta det gradvis i løpet av natten; for jeg trodde kanskje han ville bli forvirret hvis jeg først nektet ham pupp i deler av natten for så å gi ham ut på morgenen? Har dessverre en del adferdspsykologiske prinsipper spikret alt for godt fast i hjernebarken, og det enda jeg IKKE har noen sansen for dem (eller følger dem) i det daglige. Klarer barnet å forstå at han ikke får amme før f.eks. 5 om morgenen, men at det da er greit? Eller bør jeg da ta ham ut av sengen for å vise at sengen ikke er stedet for pupp lenger (og akkurat DET sliter jeg fælt med, for det er jo sååå koselig om morgenen og sååå enkelt om natten...)

heilo
19 Mar 2009, 15:32
Jeg stod opp med henne 2-3 morgener helt i starten, fordi jeg selv hadde vansker med å huske å ikke amme midt på natta... Etter at jeg selv var blitt mer bevisst husket jeg å se på klokka før jeg evt. ammet og da gikk det greit å amme i senga. Hun fortsatte vel egentlig å våkne innimellom (kanskje en gang før fem) og spurte gjerne etter pupp, men forstod ganske raskt at hun nå ikke fikk hver gang hun etterspurte og gav seg stort sett fort. Ang. det å ta første del av natta først så opplevde jeg det sånn at hun da lærte at hun ikke fikk pupp hver gang hun etterspurte, sånn at det da gikk ganske greit å avvenne resten av natta. Jeg valgte å ta litt av gangen fordi jeg ammet så mye om natta at hun nok ville blitt rimelig sulten/tørst hvis hun ikke hadde fått mulighet til å kompensere litt etter litt.

Det som gjorde at jeg nå nettopp valgte å nattavvenne helt var at hun begynte å bli mer insisterende igjen og ville ha pupp kontinuerlig fra 4 og utover. Det tror jeg har sammenheng med at hun ikke er så trøtt på morgenen lenger fordi hun trenger mindre søvn. Det har gått ganske problemfritt med denne avvenningen også. Det hender fortsatt at hun spør etter pupp om natta, hun kan bli sint når hun ikke får, men gir seg relativt raskt.