PDA

Se full versjon : Å komme til barnehagen inntullet i pledd

kaje
23 Mar 2009, 22:44
I dag startet vrangt.
Mandag startet med et "neeeeeeeeeeeei! Vil itte til banaden!!!!!!!!"

Godfølelesen fra helgen satt egentlig i Lillebap-kroppen enda. Jeg så det og kjente det igjen. Det var slik i min kropp også.

Så mor koste og trøstet, anerkjente og lirket. Ventet i det lengste med å dusje. Men tilslutt var jeg så klar for dagen.

Lillebap satt i sofaen med lydbok på og brannbilbok i hånden. Han så på meg med triste øyne. Slett ikke ferdig stelt, slett ikke vasket.

Jeg tok en slurk kaffe og tuslet bort til han. Snakket og forklarte - jeg går ut i bilen med ting og tang, og så setter jeg meg på trappa med avisa og kaffen. Jeg gleder meg til du kommer ut til meg.

Utrustet med alle dagens ting og tang for å stelle liten gutt i gangen, satt jeg i solskinnet og nøt et par minutter avis. Men Lillebap kom ikke..

Hm...

Jeg gikk inn og kikket i stua. Der satt han enda - med brannbilboka i hånden. Han kikket på meg med store øyne.
"Kommer du ikke i dag, Lillebap?"
Lillebap ristet på hodet. Jeg så at gråten ikke var langt unna. Jeg holdt han inntil meg, bare koste en stund.
Han var helt stille. Trist liksom. Ikke slik med store prostester bare stille.

Jeg kjente jeg ville hjelpe han videre, ikke lage avtaler og slik, ikke motivering, men lek...

"vet du at Trine er på jobb i dag, Lillebap? Jeg tror hun trenger en presang akkurat i dag jeg. Tror ikke du?" Jeg så lekent på han.
Lillebap lyste sakte opp.

Så hentet vi et stort pledd, og pakket gutten godt inn.

Bar presangen ut i bilen, hvor kluten og tannbørsten også fikk hilse på. Rart hvor lett det er å pusse tennner på presanger, altså.

Vel fremme i barnehagen bar jeg den fine presangen rett forbi Linda, hun strenge på naboavdelingen. Hun så ut til å ville ringe et sted å melde fra om et forsømt barn, men jeg småløp forbi med verdens nydeligste presang i armene. Uten jakke og lue, men med pledd. Jeg var svett og med håret til værs. Og jeg kjente den digre 3 år gamle presangen både sprellet og kniste der inni teppet.

I gangen stod Trine - og gjett om hun ble glad :hoppere:
Det var den fineste presangen hun hadde fått på lenge.

HUn syns slett ikke det var rart å ta med ungen til barnehagen, inntullet i et pledd.
HUn hadde også hatt en god helg og ville også ta med festfølelsen ut i ukedagene.
HUn lo godt og hjertelig og smilte med hele kroppen til oss.
HUn tok imot Lillebap med åpne armer.
Jammen godt det finnes slike flotte Triner her i verden. :hjertebank:

Når de spratt videre inn på avdelingen hørte jeg de andre barna sin hjertelige velkomst.
Det blir en bra dag.

En bedre mandagsstart finnes knapt for denne mamamen.

Ningamor
23 Mar 2009, 23:02
Så heldig Lillebap er som har deg som mamma og en herlig Trine i barnehagen!
Du skriver så godt Kaje!

Chance
23 Mar 2009, 23:03
Så fantastisk! Gubben og jeg sitter nå her og smiler bredt av denne historien. For en herlig måte å gjøre det på, når lillegutten tydelig ikke var helt i "hverdagsmodus".
Vi og merker det godt på mandagene.. Som du skriver, så sitter gjerne godfølelsene etter helga godt i.
Din lille historie kommer jeg til å smile lenge av!

Silence
23 Mar 2009, 23:19
Åh! Nå ble jeg rørt og hoppende glad på samme tid!

Hurra for alle lekende mammaer!
Hurra for all verdens Trine´r der ute!
og ikke minst:
Hurra for alle fnisete presanger!!!

Denne skal jeg ta med meg... Vi har heldigvis en Trine i barnehagen vår også!

Jeano
23 Mar 2009, 23:32
Du Kaje, duer så god du.
Nå vet jeg hva jeg skal gjøre i morgen.
I morgen skal Bobble i bhg for første gang på en uke og sist han var der var han begynnt å bli syk så han hadde ikke noen god barnehagedag

mara
24 Mar 2009, 07:15
dette var kjempefint Kaje!

Purra
24 Mar 2009, 07:46
Verden er glad for at det finnes både Kaje'r og Trine'r.

Takk for at du deler

Pelly
24 Mar 2009, 08:41
Jeg fikk litt tårer i øynene jeg. :snill: Jippi for alle 'Triner' som møter oss i barnahagene!!:hjerteballong:

Taratroll
24 Mar 2009, 08:47
Så bra at dere fikk ordnet det på en så deilig måte!

Vet du, jeg husker ennå at eg en gang fikk ha med dyna mi til dagmamma en gang når jeg var lita og ikke hadde lyst å dra hjemmefra. Husker at jeg var så trøtt og så var det så deilig å sitte i bilen med ei varm dyne rundt meg.

Noor
24 Mar 2009, 10:02
Så koselig! :hjertebank:

Vi har også leverte også pleddjente i bhg en gang, går så fint!

Tina
24 Mar 2009, 10:11
Så utrolig lurt!

Prestekrage
24 Mar 2009, 13:40
Jeg er stum av beundring, Kaje, for hvordan du takler slike velkjente utfordringer. Jeg tror jeg kunne trenge noen ukers observasjonspraksis hjemme hos deg.

Moder'n
24 Mar 2009, 13:48
Jeg er stum av beundring, Kaje, for hvordan du takler slike velkjente utfordringer. Jeg tror jeg kunne trenge noen ukers observasjonspraksis hjemme hos deg.

Ta med videokamera er du snill. :jupp:

For en herlig måte å snu dagen på. Når kommer boka di, Kaje?

Lille O
24 Mar 2009, 14:09
Kaje, du er så kuuuuuuuuuuul!! :firehjerter:
Du må samle disse hverdagshistoriene og få gitt de ut.. Seriøst!!!!!!!!

C
24 Mar 2009, 14:13
Herregud så imponert jeg blir over roen og kreativiteten din altså :råsa:

siemens
24 Mar 2009, 17:14
Kaje og lillebap: :forelska:

Eple
24 Mar 2009, 17:52
:bankehjerte: å Kaje! :bankehjerte:

meloni
24 Mar 2009, 21:24
:blome:

lille_my
24 Mar 2009, 21:27
Jeg fikk litt tårer i øynene jeg. :snill: Jippi for alle 'Triner' som møter oss i barnahagene!!:hjerteballong:

jaa..

Luan
24 Mar 2009, 21:40
:forelska: Dere to altså! Elsker å høre historier om dere! Og blir helt stum av beundring av hvordan du henter fram så mye lek og fantasi i slike situasjoner.

Cinderella
24 Mar 2009, 22:25
Jeg er stum - av beundring! Vi har forbedringspotensiale her hjemme hos oss, kjenner jeg.... :)

Floria
24 Mar 2009, 22:52
Fantastisk historie! Det hørtes morsomt ut å være presang altså :blome:

Vi har og levert Sjørøver'n i barnehagen i bare underbuksa en gang (det var heldigvis midt på varmeste sommeren da, litt flaks der. Men nå vet jeg at jeg kan jo bare bruke teppe, da - hvis det skulle være krise en annen dag enn en dag i juli, mener jeg.. :jupp:)

svart panda
25 Mar 2009, 17:08
:bankehjerte::bankehjerte:

De er bare helt herlige historiene dine Kaje. jeg sitter her og sipper, så god for Lillebap å ha en mamma som forstår.