PDA

Se full versjon : Jeg vil slutte å amme nå - i dag!

Tina
04 Jan 2007, 21:33
Jeg er sår. Og jeg har vondt. Det er helt forferdelig å amme, det er et lite åpenrom liksom rundt hele "knoppen" på brystvorten og der er det fuktig - det vesker ikke i den forstand at det blir flekker men det er altså fuktig der.

Jeg gruer meg virkelig til hver amming nå, og det er vondt ellers også, eller kanskje ubehagelig er et bedre ord.

Og jeg er i utgangspunktet lei av å amme, og har vært det lenge! Siden han var rundt ett år. Men jeg vil ikke slutte akkurat nå, han begynner i barnehagen nå, jeg vil at han skal få antistoffene i et par måneder til.

Var hos legen i dag og fikk ham til å ta en sopp-prøve, Prinsen er hvit på innsiden av leppene men har ikke hvitt belegg på tungen. Kan det være trøske? Legen mente det var veldig uvanlig med sopp, det er ikke det inntrykk jeg har fra folk herfra.

Så, jenter, jeg trenger enten å høre at det er greit å slutte, eller gi meg veldig gode grunner til å fortsette.
Hjelp...

Essa
04 Jan 2007, 21:48
Hvor ofte ammer du Tina? Hva med å kutte ned til kun kveldspupp? Det tenker jeg å gjøre... Har hørt at de får i seg de antistoffene som er viktig selv ved bare en amming...

Sofia
04 Jan 2007, 21:51
:klem:
Du, jeg hadde også slike sprekker en stund. Det var fryktelig vondt, og jeg fant ikke helt ut hvorfor, men jeg koblet det til at hun hadde en periode hvor hun dro i brystvorten mye mens hun diet. Kan du sjekke at sugetaket fortsatt er godt og at du har ham tett nok inntil deg?

Jeg lurte også på om dette var fordi hun "tørr-sugde" mye - jeg hadde lite melk etterhvert fordi jeg bare ammet om nettene...hvordan er melkemengden din? Kan det være at han suger veldig intenst fordi har forsøker å øke uten at det egentlig går?

Vet du - det er veldig lov å føle slik du gjør - men du sier på en måte at du vil slutte og at du vil fortsette på samme tid. Så kanskje er det lurt å velge en mellomting ved at du fortsetter en stund til, men trapper ned, og har en langsiktig strategi på å kutte helt ut. Når du tross alt har villet det en stund er det ingen synd å ville avvenne.

Serendipity
04 Jan 2007, 21:53
Huff da Tina - det kan ikke være godt dette :klem: Klarer du å trappe ned, som Essa foreslår? Om han får pupp to ganger for dag, morgen og kveld, så får han jo fortsatt i seg antistoffer som han trenger? Jeg holder på å avvenne selv for tiden, så jeg har ikke de beste argument for å fortsette nå. Om jeg tenker på alle de gode tingene med å amme, så ender jeg opp med å avbryte avvenningen vi har begynt på :(

Serendipity
04 Jan 2007, 21:56
Ja du - ang sprekker i brystvortene, så hadde jeg det for en liten stund siden. Men det var ikke sopp. Det gikk over etter en stund, men da var veldig vondt mens det stod på. Og det Sofia skriver om at han dier på en annen måte, kan nok helt sikkert stemme med meg, at han dier litt "desperat". For jeg har fått tendenser til det nå også nemlig, og nå er han nok litt desperat når han dier ;) Jeg fikk hjelp av Lansinoh-salve forresten.

Sjalindia
04 Jan 2007, 22:10
:klemse: Det hørtes ikke godt ut. Har desverre ingen gode råd. Men ville nok prøvd å kutte ned på ammingen og sett om det hadde blitt bedre.

Perle
04 Jan 2007, 22:11
Sprekker som går i ring rundt knoppen kan skyldes en soppinfeksjon. Og så veldig uvanlig er ikke en soppinfeksjon. Du bør være obs på at en sopp-prøve som regel er negativ selv om man har sopp. Diagnose stiller man derfor som regel kun ut fra symptomene, de er veldig karakteristiske. Hvordan er smerten? Er den brennende, stikkende, stråler fra brystknoppen og innover i brystet? Noen beskriver smerten som glødende tråder som draes gjennnom brystet. Smerten oppstår ved amming og varer en stund etterpå.

Du er gravid, er du ikke? Man kan bli øm av det, og det blir ubehagelig å amme. Og kanskje har du mindre melk av den grunn, og han suger mer intenst av den grunn. Pass på at han ikke henger i brystet, men suger skikkelig og har godt tak. Jeg hadde velidg lite melk i siste halvdel av svangerskapet og det var ubehaglig å amme. Jeg tror det kan være ubehagelig å amme når man har lite melk.

Personlig syns jeg det er lurt å fortsette å amme en stund til pga barnehageoppstarten, både for antistoffene sin del og fordi det er nok med en stor overgang i livet hans. Men du må selvfølgelig gjøre det du føler er best for dere. Om jeg ikke husker feil har du alltid bare hatt et "passe" forhold til det å amme. Stemmer ikke det? Da er det kanskje lettere å gå lei og ikke komme seg over det? Selv har jeg også vært veldig lei i perioder, men det har alltid gått over etter en stund.

Tina
04 Jan 2007, 22:21
Tusen takk for svar!

Jeg er veldig to-delt ja. Vil og vil ikke. Men skal prøve å forhandle meg til færre nattamminger i natt, jeg blir kvalm når jeg tenker på å amme igjen.

Det er vanskelig å beskrive smerten, Perle - tenkte faktisk ringe deg i dag for å høre hva du tenkte om saken før jeg var på apoteket men fikk ikke tak i ditt nr. Men disse glødende trådene høres egentlig ikke kjent ut. Det er bare... Vondt? :huh: Nei, må prøve å kjenne etter på en annen måte neste gang. Men jeg spenner meg i hele kroppen, holder pusten, biter sammen.

Du husker riktig når du sier at mitt forhold til amming lenge har vært sånn passe, men jeg er likevel bestemt på å fortsette en stund til. Jeg kan ikke ta fra ham puppen samtidig som han skal begynne å være fra meg hele dagene, det går bare ikke.
Så håper jeg at lanolinsalven jeg kjøpte idag gjør nytten... Hvor lenge skal jeg vente før jeg prøver noe annet?

piale
04 Jan 2007, 22:41
Lanolin hjalp meg når jeg bare var sår, men så fikk jeg sopp og da måtte det sterkere lut til!
Håper det ordner seg for deg. Hvis man er sår er det forresten lettere at det setter seg sopp, så kanskje få en ammehjelp til å se på brystet i stedet. Legen kan ikke bestandig alt!

Sofia
05 Jan 2007, 09:45
Så håper jeg at lanolinsalven jeg kjøpte idag gjør nytten... Hvor lenge skal jeg vente før jeg prøver noe annet?
Du vet at du skal påføre den veldig sparsomt og bare akkurat der det er sprekker, ikke sant? Q-tips kan være lurt å bruke. SMører man den utover så blir det for tett for kjertler og slikt og stopper din egenproduksjon av talg og slikt.
(hysterisk-passe-på-Sofia) :klem:

Tina
05 Jan 2007, 22:30
Oppdatering: Jeg er bra igjen! Hipp hipp hurra!

Ammet ikke på hele natten eller morgenen. Hadde med vanlig melk (ehh, altså kumelk) på flaske som han fikk når han ikke roet seg uten noe. Bryr meg ikke om hverken tenner eller uvaner når jeg har det slik! Så det gikk et døgn uten amming, for første gang, og når jeg ammet ikveld var det ikke vondt lengre. Takk og pris!
Tusen takk for hjelp, takket være dere klarte jeg å ta beslutningen om å ikke amme så mye i natt og samtidig ikke gi opp ammingen.

Du vet at du skal påføre den veldig sparsomt og bare akkurat der det er sprekker, ikke sant? Q-tips kan være lurt å bruke. SMører man den utover så blir det for tett for kjertler og slikt og stopper din egenproduksjon av talg og slikt.

Jeg visste ikke det, har smurt på i tjukke lag. Skal være mer forsiktig nå, takk for info!

moo
05 Jan 2007, 22:35
Det var en kjekk gladmelding å lese, Tina! :klem:

Serendipity
05 Jan 2007, 23:09
Åh så flott for deg Tina :klemse: Håper du har fått sove litt også da, ikke bare ligget og lurt på når han våkner og vil ha pupp, slik som meg :gal:

Serendipity
05 Jan 2007, 23:10
Dette visste ikke jeg, så jeg takker ærbødigst for informasjonen :nikker:

Tina
05 Jan 2007, 23:22
Åh så flott for deg Tina :klemse: Håper du har fått sove litt også da, ikke bare ligget og lurt på når han våkner og vil ha pupp, slik som meg :gal:

Hehe, nei da, jeg har sovet godt. Måtte gråte en skvett igår kveld bare, det ble litt mye til en liten Tina, men etter en haug med tårer på skulderen til mannen sov jeg som et barn! Dvs, jeg sov godt og våknet mange ganger, når Prinsen våknet - det er vel å sove som et barn? :rolleyes:

Eple
05 Jan 2007, 23:27
Jeg sitter her og kjenner det prikker i puppene når jeg leser- så ble jeg så glad for at det løste seg så fort. Smerter ved ammin vet jeg jo litt om ja;)

Glad du fant ut av det!:klem:

Tina
05 Jan 2007, 23:32
Jeg sitter her og kjenner det prikker i puppene når jeg leser- så ble jeg så glad for at det løste seg så fort. Smerter ved ammin vet jeg jo litt om ja;)

Glad du fant ut av det!:klem:

Jeg har tenkt mye på deg og andre som har hatt samme plager ved amming - jeg skjønner ikke hvordan du klarte å amme så lenge som du gjorde. Godt du har så mye mer kunnskap nå og vet hva du kan gjøre hvis du får samme problemer! Ingen burde få gjennomgå det du måtte ved ammingen. Grøss!