PDA

Se full versjon : jeg har så kort lunte jeg:(

Pernilla
13 Apr 2009, 19:15
heldigvis er pappamannen mye mer tålmodig enn meg.
men jeg? jeg har kort lunte.

Jeg er en sånn mamma som kan bli veldig streng og sinna for ting, eller, ikke sånn forferdelig, men jeg tyr kanskje til litt høy stemme litt fortere enn jeg burde, og blir fortere lei, når en liten prinsesse trasser eller gjør ting hun vet hun ikke får lov til.

det fine med det, er at det virker ikke som om det hverken skremmer eller bry prinsessa. egentlig syns hun det er litt festlig, når mamma spretter opp av stolen, blir litt sint, og henter klut for å tørke opp melken som prinsessa med vilje sølte utover bordet.

Hun gjør ting hun ikke får lov til, mens hun ser forventningsfullt fort på meg, og flirer og ler. kjempegøy!

Og så har jeg så dårlig lekekondis. Vi kan innimellom leke lenge, altså. Men veldig ofte så vil prinsessa helst leke med mamma når mamma egentlig burde gjøre helt andre ting.. og da blir jeg kort og gretten.

Men prinsessa syns stort sett bare det ermorsomt, eller i verste fall litt kjedelig. Hun blir ikke lei seg eller skremt om jeg bruker ord som "nei!" litt høyt, eller er litt brå.

det hun derimot ikke liker, er om mamma sier at hun blir lei seg. Om mamma blir trist i ansiktet,og får furteleppe. Da blir prinsessa veldig lei seg også. da er ikke leken noe moro mer.
"neineinei!" gråter hun da. "mamma itte lei seg!"
Derfor bruker jeg det så lite som mulig. bare på de helt viktigste tingene, -som hvis prinsessa skulle slå meg, eller gjøre ting som er veldig farlig eller vondt.

jeg vet ikke hva det betyr jeg, men jeg håper iallefall at prinsessa mi kjenner meg så godt, og er så trygg på meg, at hun vet når det er noe som betyr noe, og når det ikke egentlig er så veldig farlig.

Rivella
30 Apr 2009, 23:06
Vet du hva, det med kort lunte og dårlig lekekondis kjente jeg meg veldig godt igjen i :klemse:. Og det blir jo ikke akkurat bedre av at vi er gravide heller, det skal vel også føyes til ;).

Når det gjelder lunta, vel jeg jobber med å gjøre den litt lengre og mer solid for hver dag som går. Jeg tanker opp på positive erfaringer, og prøver å ha et bevisst forhold til hvorfor det i blant ikke går slik jeg ønsker at det skal gjøre, og lære av de feilene jeg gjør.

Lekekondis -vel, min lekekondis er mye bedre hvis vi leker ting jeg synes er morsomt, så jeg prøver faktisk å vri leken dithen. F.eks. synes jeg rolleleker kan være gøy, jeg liker godt å lese, synge og tegne sammen med Solkremen, og jeg liker å involvere henne i det jeg holder på med. Tårnbygging, leking i sandkassen og lignende, vel det synes jeg dessverre er lite inspirerende. Mitt beste tips for bedre lekekondis er å gjøre mer av det man liker, og heller la barnet få utløp for andre interesser i barnehagen eller sammen med pappaen eller andre. Kanskje ikke en perfekt løsning, men jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke oppfyller alle Solkremens ønsker, så sant jeg føler meg trygg på at hun får stimulert disse interessene sammen med andre.