PDA

Se full versjon : langtidsamming og fruktbarhet

minamor
14 Apr 2009, 20:19
jeg lurte på hvordan dere som langtidsammer ligger an sånn menstruasjonsmessig.. nå er vel ikke jeg etter de strengeste definisjonene langtidsammer ennå - min lille gutt er 21 mnd - men ammer til gjengjeld hyppig og mye! og menstruasjonen uteblir. hadde trøbbel med det før graviditeteten også, så ikke sikkert det skyldes ammingen fullt og helt.. men uansett, hadde nå tenkt å prøve å bli gravid igjen sånn til sommeren/høsten, og da lurer jeg på hvordan det skal gå når jeg ammer så mye som jeg gjør. dag og natt. vil jo slettes ikke slutte!

katari
14 Apr 2009, 20:25
jeg lurte på hvordan dere som langtidsammer ligger an sånn menstruasjonsmessig.. nå er vel ikke jeg etter de strengeste definisjonene langtidsammer ennå - min lille gutt er 21 mnd - men ammer til gjengjeld hyppig og mye! og menstruasjonen uteblir. hadde trøbbel med det før graviditeteten også, så ikke sikkert det skyldes ammingen fullt og helt.. men uansett, hadde nå tenkt å prøve å bli gravid igjen sånn til sommeren/høsten, og da lurer jeg på hvordan det skal gå når jeg ammer så mye som jeg gjør. dag og natt. vil jo slettes ikke slutte!
jeg hadde hormonell ubalanse før graviditeten og dermed ikke mensen. fikk beskjed om å starte på piller for å fikse det... gjorde det i en mnd før jeg tenkte " hvis jeg ikke har mensen og ikke kan bli gravid så gidder jeg vel ikke å betale for å fikse det..." to mnd senere var jeg gravis.. så hadde det tyudeligvis gjort nok skade. ammet H til 14 mnd og ble gravid mens vi fortsatt ammet litt og jeg tror jeg fikk en mini antydning til noe som kunne ligne starten på mensen men så ble det ikke noe mer, rundt oktober.. en mnd senere så var jeg på tjukka igjen...

det de sier er vel at om du nattammer mer enn tre ganger pr natt er det ingen fare. Men om du som jeg har hatt litt "uregelmessig og manglende" menstrasjon før ville jeg iallefall ikek tatt dets om en selvfølge at du ikek blir gravid igjen. angående tilbakevendende mens vet jeg ikke ettersom jeg ikke rakk å se noe mer til min...

Sofia
14 Apr 2009, 20:34
Jeg har fått mensen tilbake etter hhv 13 og 17 mnd - mens jeg fortsatt har ammet om nettene. Men det er jo ingen tvil om at amming reduserer fruktbarheten for de aller fleste - det er jo naturens kloke ordning for å sørge for at vi kun har et diebarn om gangen.

Wanaagsan
14 Apr 2009, 20:37
Min fruktbarhet styres ikke av alder til minstebarnet, men hvor ofte jeg ammer. Det har vist seg at jeg trenger en 6-7 timers ammepause i løpet av et døgn. Det holder tydeligvis med to sånne døgn. Fikk igjen mensen da minsten var 6 mndr da hun hadde en stor operasjon. Hun lå på intensiven uten pupp i 2 døgn. Da tok jeg 7 timers pumpepause om natten, og knappe to uker etter, kom mensen. Den neste gangen jeg fikk mensen var et par uker etter jobbstart - eller dvs jeg pumpet de første ukene, men et par uker etter at jeg sluttet å pumpe på jobb (hadde stort sett 6-7 timer vekke fra minsten i begynnelsen).

Ma-i
14 Apr 2009, 20:39
Om du vil ha mens så kan du jo prøve litt soneterapi på deg selv for å starte opp kroppen igjen.

Dette er en link til Tråden på Tettinntil der Athena forklarer dette :)
http://tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=83259&highlight=Hvordan+kvitt+menssmerter

Det er helt ufarlig og kan være en god hjelp for flere ting. bare man ikke er gravid .

:)

Stratos
14 Apr 2009, 20:52
Hvis jeg ikke husker helt feil fikk jeg mensen tilbake da Lillestratos var 22 mnd. Da ammet jeg en del, både natt og dag.

Håper du snart blir klar til å prøve på flere :klemse:

meloni
14 Apr 2009, 21:00
Jeg fikk tilbake mensen etter ca 12 mnd. Nattammet fortsatt, men hadde jobbet siden sønnen min var 7 mnd så jeg hadde hatt en viss tid mellom ammingene på dagtid (selv om jeg stort sett pumpet en gang i løpet av dagen). Ble gravid mens jeg fortsatt ammet både dag og natt.

Rivella
14 Apr 2009, 21:04
Jeg fikk igjen mensen da jeg Solkremen var ca. 19 måneder. Ammet fortsatt på det tidspunktet, men hadde trappet ned en god del.

Noor
14 Apr 2009, 21:07
Og jeg er av dem som ville hatt to barn på et år (:gal:)om kroppen fikk velge. Begge ganger har jeg nemlig fått tilbake mensen allerede etter ca. 10 uker, til tross for hyppig og selvregulert amming dag og natt.

Migg
14 Apr 2009, 21:18
Jeg ammet jo ikke like mye som deg da jeg ble gravid denne gangen, tror vi ammet sånn 4 ganger om dagen, hun var akkurat blitt 2 da jeg ble gravid. Jeg tror nok det har påvirkning ja. Jeg er jo veldig klar for at du skal bli gravid nå i sommer, så får vi litt gravidtid sammen sånn som sist, og så får vi litt permisjonstid sammen også (heia heia :hopp:)!
Fra "spøk til alvor", jeg tror nok det har effekt ja (men det har jeg vel nevnt tidligere?) Kanskje særlig hos de som ikke er "super fruktbare" fra før av. Akupunktur og soneterapi ? Og spise litt kjøtt? Var det ikke det akupunktøren sa? Eller var det E som sa det :fnis:

Edit: jeg tror jeg fikk tilbake mensen da hun var rundt 5 mnd, da var det fortsatt "høy ammebelastning dag som natt." Den var helt stabil fram til desember i fjor, da slo den krøll på seg. Det var nok stress ja.

minamor
14 Apr 2009, 21:31
takk for innspill! ble straks mer optimistisk med tanke på ny graviditet uten å måtte slutte å amme.. selvsagt store individuelle forskjeller her som med alt annet, men jeg velger å identifisere meg med dem som blir gravide selv om de ammer masse! dessuten var jo min lille gutt et lite mirakel - ble gravid helt uten mens. men med litt akupunktur, som migg antyder ;) ny runde der pluss litt fotsoneterapi burde gjøre susen!

Migg
14 Apr 2009, 21:34
Heia heia :hopp:

Madison
14 Apr 2009, 22:11
Nå har ikke jeg forsøkt å bli gravid, men alt tilsier at jeg skulle kunne bli det hvis jeg forsøkte, til tross for at jeg ammer på snart 30. måneden. Jeg fikk mensen tilbake etter seks måneder; den ble helt regelmessig igjen da det tok helt slutt på nattammingene tre måneder senere. For hva det er verdt.

Luan
15 Apr 2009, 10:08
Jeg nattammet førstemann til han var ca 21 mnd og nå ammer jeg svært hyppig på natta, dette til tross så har mensen kommet tilbake etter 2 mnd begge gangene.

Christine76
15 Apr 2009, 12:21
Jeg fikk mensen tilbake etter ca 8 måneder med begge to til tross for at nattammingen fortsatte mye lenger enn det.

Filipine
15 Apr 2009, 12:31
Jeg har en svigerinne som i periode har ammet tre samtidig, og likevel blitt gravid igjen - uten å få mensen. Så mange muligheter!

Sofia
15 Apr 2009, 13:03
Jeg har en svigerinne som i periode har ammet tre samtidig, og likevel blitt gravid igjen - uten å få mensen. Så mange muligheter!
Wow!

flower
15 Apr 2009, 13:51

oi! og wow

Jomma
15 Apr 2009, 18:43

Og jeg ammet de to eldste(inkludert ganske så hyppig nattamming på den nå mellomste) da jeg plutselig oppdaget at tredjemann var på vei....(uten å ha fått mensen tilbake)

minamor
15 Apr 2009, 19:36
fantastisk!!
det var akkurat dette jeg ville høre!

cristina
01 May 2009, 19:38
Jeg fikk mensen ca et år etter fødselen begge ganger, til tross for mye amming.

Atoq
04 Sep 2009, 22:01
Hei,
jeg har nå ammet i 25 måneder og har lyst til et barn til :), jeg har fått mensen lenge siden men det er ikke sykker at man har ovulasjon bare fordi har mensen...jeg har tenkt å begynne å måle basaltemperaturen for å forstå hvis jeg har eggløsning...

Atoq

Thinkerbell
04 Sep 2009, 22:21
Jeg ble gravid mens jeg fremdeles amma eldsten.

minamor
07 Mar 2010, 21:09
Hm, ser jo at de fleste får igjen mens & blir gravide selv om de ammer lenge..
jeg ammer ennå, både dag og natt, kanskje 5 ganger i døgnet. Gutten er nå passert 2,5 - mensen uteblir fullstendig, og jeg begynner å bli verpesyk :)
- men vil ikke slutte å amme før han er klar!
Har dessuten ikke helt troen på at syklusen skal returnere bare fordi jeg slutter å amme, den var der jo ikke før jeg ble gravid heller - og for en nedtur å slutte med amming for å bli gravid for så ikke å bli det..
Får gå og få litt akupunktur og se om ikke det gjør susen.

Migg
07 Mar 2010, 22:40
Hm, ser jo at de fleste får igjen mens & blir gravide selv om de ammer lenge..
jeg ammer ennå, både dag og natt, kanskje 5 ganger i døgnet. Gutten er nå passert 2,5 - mensen uteblir fullstendig, og jeg begynner å bli verpesyk :)
- men vil ikke slutte å amme før han er klar!
Har dessuten ikke helt troen på at syklusen skal returnere bare fordi jeg slutter å amme, den var der jo ikke før jeg ble gravid heller - og for en nedtur å slutte med amming for å bli gravid for så ikke å bli det..
Får gå og få litt akupunktur og se om ikke det gjør susen.
Heia heia :hopp:

indiana
08 Mar 2010, 09:54
Lykke til!

Cleopatra
08 Mar 2010, 11:50
Jeg har fått mensen igjen etter ca 2 mnd, og jeg har ammet lenge :knegg:
Amming er iallefall ikke sikker prevensjon.
Nå tandemammer jeg og har ennå ikke fått mensen, like greit.
Vi skal heller ikke ha flere barn.

Lykke til med prøving! :gliser2:

Imp
08 Mar 2010, 14:50
Jeg ble gravid i fjor sommer, da jeg fremdeles ammet S. Kan også si at jeg på "vanlig" norsk kosthold ikke får mensen, men på lavkarbo så..har PCOS nemlig, så da påvirkes eggløsning og mensen av kostholdet.