PDA

Se full versjon : spørr pent!

katari
19 Apr 2009, 20:08
På jobb på lørdag opplebvde jeg en mor og en liten jente.

Moren: vil du ha denne?
Jenta: ja
Moren: spørr pent!
Jenta NEEEEEEEEI!!
Moren: da får du den ikke, jeg legger den tilbake. (går for å legge tilbake og så snur hun)
Moren: Vil du ha den??
jenta: ja
Moren: spørr pent!!
Jenta: Neeei...

Altså her spørr moren om hun vil ha noe. hvorfor i all verden skal man spørre pent om noe når noen tilbyr deg noe?
Føltes veldig som en som prøvde å vise makt og kontroll over sitt "veloppdragne" barn her... på meg føltes det som hundedressur...
Bra tente jeg når jenta sa nei og ikke ble sinna når mnoren tok vekk tingen. men samtidig tenkte jeg at stakkars hun kom sikkert til å få kjeft etterpå.. hun hadde jo aldri bedt om å få noe derfor tok hun det vel ikke så tungt når moren ikke lot henen få det alikevel.. hadde det vært noe hun haded hatt veldig lyst på lurer jeg på om hun nok hadde spurt pent.. ettersom det tydeligvis er slik det vanligvis fungerte...

Liz
19 Apr 2009, 20:12
Det er bare trist, syns jeg :nemlig:

kaje
19 Apr 2009, 20:14
Ja- trist.

Men en svært kompetent lita jente da. :blome:

kjersti
19 Apr 2009, 20:15
Hehe, hvis hun hadde lest det så hadde hun kanskje sett hvor rart det høres ut.

SusyQ
19 Apr 2009, 20:22
Aiiii, den var litt teit synes jeg.
Litt som hundedressur ja, helt enig.:tsktsk:

katari
19 Apr 2009, 20:27
ja trist og uforståelig...

Tærteluska
19 Apr 2009, 21:04
Dette var som når min eldste ,2 1/2 år den gang, var hos sin fars far... Han kom ut i stua med en diger godtepose. Hun smilte jo fra øre til øre. I det hun skulle til å få den over i sin hånd sier han - si tusen takk... Hun så bare rart på han. -Si tusen takk, så skal du få den. -Vil du ikke ha den? og trakk den litt tilbake. Hun begynte å gråte. -Si tusen takk så skal du få den..
Jeg ble så sint jeg da. Forklarte at hun har da ikke noe å takke for enda. Hun er riktig så flink til å si takk på eget intiativ NÅR hun har fått noe. Men å stå å vifte med godtter hun kun får hvis hun sier tusen takk først blir hun jo bare forvirra av.. Hun fikk riktig nok godteposen sin da, og jeg ble den håpløse mammaen.

flower
19 Apr 2009, 21:08
huff.

katari
19 Apr 2009, 21:14
Dette var som når min eldste ,2 1/2 år den gang, var hos sin fars far... Han kom ut i stua med en diger godtepose. Hun smilte jo fra øre til øre. I det hun skulle til å få den over i sin hånd sier han - si tusen takk... Hun så bare rart på han. -Si tusen takk, så skal du få den. -Vil du ikke ha den? og trakk den litt tilbake. Hun begynte å gråte. -Si tusen takk så skal du få den..
Jeg ble så sint jeg da. Forklarte at hun har da ikke noe å takke for enda. Hun er riktig så flink til å si takk på eget intiativ NÅR hun har fått noe. Men å stå å vifte med godtter hun kun får hvis hun sier tusen takk først blir hun jo bare forvirra av.. Hun fikk riktig nok godteposen sin da, og jeg ble den håpløse mammaen.

ja det blir akkurat det samme! rart at man mener barn skal måtte oppføre seg på forhånd av situasjonen slik, når ikke vi voksne gjør det engang! da hadde jeg blitt sinna også. de må jo få en sjanse til å si takk. og da må de jo motta noe først..

Purra
19 Apr 2009, 21:26
Huff, dette var trist lesing

mara
19 Apr 2009, 21:44
omg.

Moder'n
19 Apr 2009, 21:48
Huff, så trist å lese. :( Dette er egentlig forfeilet høflighet, men jeg tror det er måten mange er oppdratt på. Barna skal være høflige i alle situasjoner mens de voksne slett ikke trenger å være det.

Det er jo gjort i beste mening, det er jeg sikker på, men jeg tror det er helt feil. Det riktige er å gå foran med et godt eksempel. Derfor ber jeg ikke min datter om å si "takk" eller "vær så snill", og jeg kommer ikke til å gjøre det heller. Men jeg er påpasselig med at jeg sier "takk", "vær så god" og slikt, nettopp fordi hun skal lære det.

Hun er allerede ganske "god" på dette, og syns det er gøy å si "takk", kanskje nettopp fordi vi aldri har pushet på dette. :blomsterfjes:

siemens
19 Apr 2009, 21:50
Stusselig lesning.

katari
19 Apr 2009, 21:52
Huff, så trist å lese. :( Dette er egentlig forfeilet høflighet, men jeg tror det er måten mange er oppdratt på. Barna skal være høflige i alle situasjoner mens de voksne slett ikke trenger å være det.

Det er jo gjort i beste mening, det er jeg sikker på, men jeg tror det er helt feil. Det riktige er å gå foran med et godt eksempel. Derfor ber jeg ikke min datter om å si "takk" eller "vær så snill", og jeg kommer ikke til å gjøre det heller. Men jeg er påpasselig med at jeg sier "takk", "vær så god" og slikt, nettopp fordi hun skal lære det.

Hun er allerede ganske "god" på dette, og syns det er gøy å si "takk", kanskje nettopp fordi vi aldri har pushet på dette. :blomsterfjes:
ja jeg ser at moren ønsket å få datteren til å vise høflighet, bare fosrtår ikke hvordan hun kan be om å få noen til å be pent om noe de ikke har spurt om.. blir feil rekkefølge bare. H sier også masse takk. det betyr forresten både takk og værsego her:) hun sier takk når hun får og når hun gir:)

Tærteluska
19 Apr 2009, 22:00

ja, jeg tror også ting som dette egentlig blir gjort i beste mening for å få de til å lære at man takker. Men ja, helt feil måte å gjøre det på.

Jeg kan godt be min si takk om hun får noe. men som oftest husker hun det helt fint selv. Men dersom hun får noe fint av feks besteforeldre og ikke sier noe kan jeg viske hun i øret litt senere at "bestefar blir nok glad om vi sier takk før vi går"... om hun ikke gjør det da nevner jeg det heller ikke mere..

Samme etter middag feks. Det er ingen regel her i huset at man takker for maten, men det blir gjort alikevell. rett og slett fordi jeg gjør det. Og hører jeg ingenting så hender det at jeg med ett lurt smil sier "jo velbekomme" idet hun streifer ut av kjøkkenet. Da titter hun lurt inn igjen, tuuusen takk...

Jeg er enig i at det ikke bør være noe man krever eller forlanger, men jeg gir gjerne mine ett lite dytt i baken for at det skal bli en grei vane å ha.

Chance
19 Apr 2009, 22:09
Akkurat de eksemplene tror jeg er helt vanlig.
Det er som om man forventer at barn skal gjøre AKKURAT som vi voksner sier, uansett i hvilken rekkefølge. Sier vi voksen hopp, så skal barna hoppe! Det blir helt feil..